4 854 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Tegeltyper 1850-tal
Jag har ett putsat tegelhus (gammal industribyggnad från 1850) och undrar om man använde olika tegeltyper till putsade tegelhus och icke-putsade tegelhus. Huset behöver putsas om och frågan är egentligen om putsen krävs för att skydda huset eller om man kan nöja sig med att ta ner den gamla trasiga putsen.
Det stämmer! Man snålade ofta, materialet var dyrt på den tiden.
Dvs man hade sämre tegel till hus som skulle putsas.
Om det sen är så på just ditt hus, det vet jag inte.
Dvs man hade sämre tegel till hus som skulle putsas.
Om det sen är så på just ditt hus, det vet jag inte.
skulle också gissa att tegel under putsen kan vara kantstött , ha ojämn färg! och yta , fogar är inte snygga, inte lika hårt bränt som tegel som ska synas och klara all väder .
Det är troligast att det krävs puts för att skydda mot väder och ge estetiskt snyggt yta åt dina tegelväggar. Putsen hjälper att hålla tegel torrt så den isolerar bättre än våt murverk.
Om du vill ta bort putsen helt så får du tänka på att det är inte så enkelt att få muren putsfritt. Man får borsta och till sist tvätta fasaden med saltsyra för att få bort sista putsrester. Sen ska man också laga/lägga snygga fogar så det ser ordentligt ut. Kolla på andra tegelhus hur fogarnas skick påverkar estetiken och också hållbarhet.
Har du otur så är dina väggar tråkigt flammiga på grund av att tegel inte var sorterad efter kulör.
Det blir kanske ändå enklare och billigare att reparera putsen, putsa om? .... med likvärdig puts som sitter nu, så klart.
gaia
Det är troligast att det krävs puts för att skydda mot väder och ge estetiskt snyggt yta åt dina tegelväggar. Putsen hjälper att hålla tegel torrt så den isolerar bättre än våt murverk.
Om du vill ta bort putsen helt så får du tänka på att det är inte så enkelt att få muren putsfritt. Man får borsta och till sist tvätta fasaden med saltsyra för att få bort sista putsrester. Sen ska man också laga/lägga snygga fogar så det ser ordentligt ut. Kolla på andra tegelhus hur fogarnas skick påverkar estetiken och också hållbarhet.
Har du otur så är dina väggar tråkigt flammiga på grund av att tegel inte var sorterad efter kulör.
Det blir kanske ändå enklare och billigare att reparera putsen, putsa om? .... med likvärdig puts som sitter nu, så klart.
gaia
Klicka här för att svara