Hej,
Jag funderar på om det är möjligt och vilken typ av stödmur som jag bör göra för att hålla upp en liten slänt. Idag är det gabioner på ena sidan men de blir för "tjockt" jag hade mer tänkt en mur med en tjocklek på 15-20 cm.
Den kommer att bli runt 1,6 m hög och 1,5 m bred.
Idag är det uppfyllt med 0/32 mestadels och jord sista decimetrarna. Stenen längst ner till vänster tänkte jag låta ligga kvar.
På "andra sidan" muren dvs den sidan där skyffeln ligger kommer det att fyllas på med resterna från det som jag grävt upp till en bit över stenen så det kommer ju att bli ett litet stöd.
Funderar på om det är möjligt med murblock eller om det behöver gjutas en mur i betong? Vad tror ni?
Tänkte läggas en dräneringsslang i botten där jorden är och sen fylla på med makadam där sidan är som högst.
Jag funderar på om det är möjligt och vilken typ av stödmur som jag bör göra för att hålla upp en liten slänt. Idag är det gabioner på ena sidan men de blir för "tjockt" jag hade mer tänkt en mur med en tjocklek på 15-20 cm.
Den kommer att bli runt 1,6 m hög och 1,5 m bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag är det uppfyllt med 0/32 mestadels och jord sista decimetrarna. Stenen längst ner till vänster tänkte jag låta ligga kvar.
På "andra sidan" muren dvs den sidan där skyffeln ligger kommer det att fyllas på med resterna från det som jag grävt upp till en bit över stenen så det kommer ju att bli ett litet stöd.
Funderar på om det är möjligt med murblock eller om det behöver gjutas en mur i betong? Vad tror ni?
Tänkte läggas en dräneringsslang i botten där jorden är och sen fylla på med makadam där sidan är som högst.
Jag står inför en liknande situation (fäst lägre mur). Tänker att det är ett svårt läge med hög höjd - det blir mycket krav på fundamentet (vilken nog är mer avgörande än vilken murteknik som sedan används).
Jag kommer bygga vinklar i muren för att ta upp last, något som sannolikt skulle fungera även i ditt fall (men det skulle innebära ett tungt grävjobb).
Ett bra fundament och L-stöd skulle ju vara en smidig idé, om man kommer åt med kran. L-stöd finns ju också som vinklar.
Jag kommer bygga vinklar i muren för att ta upp last, något som sannolikt skulle fungera även i ditt fall (men det skulle innebära ett tungt grävjobb).
Ett bra fundament och L-stöd skulle ju vara en smidig idé, om man kommer åt med kran. L-stöd finns ju också som vinklar.
Ah ok. Blir tyvärr knepigt att komma åt med kran.
Jag funderar på att gjuta något L-format fundament. Behöver det förankras i marken på något sätt med armeringsjärn eller liknande? Eller är det bara att gjuta direkt på jorden?
Jag funderar på att gjuta något L-format fundament. Behöver det förankras i marken på något sätt med armeringsjärn eller liknande? Eller är det bara att gjuta direkt på jorden?
L-stöd är det enklaste helt klart. Hur långt är det ifrån väg där kranbil kan stå? Alternativet är att lyfta på plats med grävmaskin.
Gjuta L-stöd själv hade jag inte gjort. 1,6 meter högt blir ett ganska rejält marktryck. Skall hållfastheten bli tillräcklig krävs det att du har koll på hur du utför armeringen och att du får rätt betong. Köpta L-stöd har fasade kanter och en slät fin yta(finns även med struktur).
Gjuta L-stöd själv hade jag inte gjort. 1,6 meter högt blir ett ganska rejält marktryck. Skall hållfastheten bli tillräcklig krävs det att du har koll på hur du utför armeringen och att du får rätt betong. Köpta L-stöd har fasade kanter och en slät fin yta(finns även med struktur).
Jag har byggt stödmur med stående ekslipers som är ca. 2,2 meter på höjden. Tre lager med jordarmering på baksidan fäst med rostfritt skruvband och en gjuten klack framför under mark.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...arkbelaggning/geonat-flisby-125x25-m/p-784923

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...arkbelaggning/geonat-flisby-125x25-m/p-784923

Snyggt! Det är ju helt klart ett alternativ.anders07 skrev:
Sitter slipersena fästa i fundamentet/klacken eller vilar de bara emot? Hur hög är klacken?
De vilar mot fundametet/klacken som är ca 20 cm bred och ca. 30 cm djup. Sen fyllde jag på med ca. 10 cm 8-16 makadam och markduk som slipersarna står på.A asust9 skrev:
Jag armerade fundamentet rätt rejält och har dragit expanderbult med bultar genom med stora brickor under mark.
Sen är det skruvat med långa 8mm skruvar genom varje slipper in i nästa...
Tänkte bara följa upp tråden.
Blev en lecamur med betongfundament. Armerade i de 3 nedersta lagren och i det översta. Fyllde upp med makadam bakom.
Står stadigt än..
Blev en lecamur med betongfundament. Armerade i de 3 nedersta lagren och i det översta. Fyllde upp med makadam bakom.
Står stadigt än..
Man murar inte med generalskarv oavsett fyllnadsgrad på ömse sidor. Men nu är det gjort och endast tiden kan ge svar på om det håller eller inte. Hoppas att du har återfyllt med dränerande material så att du iallafall undviker frostförskjutningar i muren.
Klicka här för att svara