5 278 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Typ av kabel till spis?
Ska ansluta en ny spis som är försedd med Norwesco propp på sladden. Vad jag förstår så går det att
byta hela sladden och använda 3 faser till periplex uttaget jag har framdraget till spisen. Dock undrar jag vilken typ av kabel jag ska ha ifrån spisen till väggen? 5G 2,5 men vilken typ, gummikabel eller?
Har tre faser nolla och jord 16A 2,5 framdraget till vägguttaget...
TACKSAM FÖR HJÄLP!!
Med vänlig hälsning Magnus
byta hela sladden och använda 3 faser till periplex uttaget jag har framdraget till spisen. Dock undrar jag vilken typ av kabel jag ska ha ifrån spisen till väggen? 5G 2,5 men vilken typ, gummikabel eller?
Har tre faser nolla och jord 16A 2,5 framdraget till vägguttaget...
TACKSAM FÖR HJÄLP!!
Med vänlig hälsning Magnus
För utnyttjande av 3-fas i perilex-uttaget förutsätts att spisen klarar det.
I så fall är bara att köpa ett perilex-sladställ.
http://www.elbutik.se/product.html/perilex-sladdstall-5g15
Och som synes räcker det med 1.5mm2.
I så fall är bara att köpa ett perilex-sladställ.
http://www.elbutik.se/product.html/perilex-sladdstall-5g15
Och som synes räcker det med 1.5mm2.
Tack snaggletooth, jo då spisen ska gå att köra på 3 faser, MEN jag hade INTE nollan framdragen i väggen som jag trodde, och spisen visar den ska anslutas.....
tyvärr är det en utanpå liggande kabel ifrån källaren som är pluggad i stenväggg-extra jobb antar jag...
tyvärr är det en utanpå liggande kabel ifrån källaren som är pluggad i stenväggg-extra jobb antar jag...
Alternativet är som sagt 2-faser och göra en ändring i centralen, koppla om tråden från 3:e fasen till nollan i stället.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
[h=1]Måste nollan vara blå?[/h] Nej det måste den inte.
Se Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 punkt;
514 Identifiering
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5
514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar
Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.
D.v.s. finns det tillgång till blå ledare då ska den användas som neutralledare.
Saknas blå ledare får annan ledare vara neutralledare, men den ska märkas i anslutningsändarna med förslagsvis blå tape
Se Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 punkt;
514 Identifiering
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5
514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar
Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.
D.v.s. finns det tillgång till blå ledare då ska den användas som neutralledare.
Saknas blå ledare får annan ledare vara neutralledare, men den ska märkas i anslutningsändarna med förslagsvis blå tape
Klicka här för att svara