Asbestjakten fortgår, dock med lite mer förnuft och inte fullt lika mycket oro.
Denna isolering hittade jag under golvsockel/tröskel vid altandörr i mitt gamla hus som renoverats under både 50, 60 och 70-talet.
Svårt att få till någon bra bild.
Vad tror ni det är för typ av isolering?
Glasull?
Vit asbest?
Något annat?
Denna isolering hittade jag under golvsockel/tröskel vid altandörr i mitt gamla hus som renoverats under både 50, 60 och 70-talet.
Svårt att få till någon bra bild.
Vad tror ni det är för typ av isolering?
Glasull?
Vit asbest?
Något annat?
Mitt hus är från 1893, men som sagt, har ju ingen koll på exakt när olika ställen renoverats.
Isola, tror du glasullit kan ha använts lokalt runt socklar/trösklar osv?
Eller kan det dessutom finnas i väggarna?
Undersökte du och fick bekräftat att din isolering var glasullit eller kände du helt enkelt igen det ändå?
Någon som vet när och hur vit asbest, krysolit, använts som isolering, typ lösull?
Att täta runt socklar/trösklar osv eller på annat sätt?
För visst fanns denna isolering som lösull, precis som glasull osv?
Hur ur ser man skillnad på vit asbest och glasull?
Isola, tror du glasullit kan ha använts lokalt runt socklar/trösklar osv?
Eller kan det dessutom finnas i väggarna?
Undersökte du och fick bekräftat att din isolering var glasullit eller kände du helt enkelt igen det ändå?
Någon som vet när och hur vit asbest, krysolit, använts som isolering, typ lösull?
Att täta runt socklar/trösklar osv eller på annat sätt?
För visst fanns denna isolering som lösull, precis som glasull osv?
Hur ur ser man skillnad på vit asbest och glasull?
Absolut. Har hittat det använnt som "drevning" här. Måste iofs. ha kliat ordentligtStina71 skrev:
Tittade du på bilderna? Det är en kattvindsvägg isolerat med glasullit; det står t.o.m. skrivit på den svarta pappen, Höganäs GlasullitStina71 skrev:
Isola.
Ja, jag kollade bilderna.
Men i mitt fall verkar det mer som lösull, inte skivor med någon papp bakom..
När du hittade drivning med glasull, hur visste du då att det var glasull?
För jag utgår ifrån att då inte fanns någon papp med text på där du kunde läsa vad det var för material.
Ja, jag kollade bilderna.
Men i mitt fall verkar det mer som lösull, inte skivor med någon papp bakom..
När du hittade drivning med glasull, hur visste du då att det var glasull?
För jag utgår ifrån att då inte fanns någon papp med text på där du kunde läsa vad det var för material.
Jaha, okej. Jag tror nu fortfarande att det är en tidig form av glasull du har hittat.Stina71 skrev:
Det kan du visst ha rätt iStina71 skrev:
Asbest är iövrigt inte als ett vanligt isoleringsmaterial i väggar. Dvs. kanske på skepp, men nu är det har ju byggahus.
Klicka här för att svara