Vi är på väg att köpa vårt första hus (Täby/Vallentuna) och jag försöker läsa på så mycket som möjligt.

De flesta hus i Täby är antingen från 70-talet med gjuten platta på mark där isoleringen ligger ovanför plattan och impregnerade syllar ligger mot betongen. Alternativt 80-talshus med krypgrund. Några få hus har källare som då i de flesta fall är inredd.

Vad jag förstått är att det är lite pest eller kolera. Platta på mark är svårt att undersöka och säljarens besiktningsman tittar inte alls på det så för att veta hur läget är behöver man först vinna budgivningen, betala för sin egen besikningsman och därefter göra en bedömning.

Krypgrund är enklare att undersöka och är det inga problem finns ganska enkla och relativt billiga metoder (plastöverdrag på marken och avfuktare), dock kräver det underhåll och livslängden är begränsad.

Oinredd källare är kanske det bästa, dock är det sällsynt. De flesta är inredda och då ställs höga krav på dränering vilket sällan gjorts.

Är min lilla sammanfattning någorlunda korrekt? Är det något mer att tänka på vad gäller grunden? Just nu känns det nästan som att vi bör ge upp 70-talshusen och istället titta på 80-talshusen med krypgrund och därefter göra en noggrann besikning.

Ni kan ju alltid ta in en egen besiktningsman innan budgivningen är slut. Personligen hade jag köpt ett hus med källare, oinredd eller ej för att sedan se över ifall man behöver dränera om. (Vad jag precis har gjort..)

Källaren är guld värd.

Tyvärr är det väldigt få oinredda källare ute och min fru vägrar ha allrum etc i en källare :(
Annars verkar källare vara det bästa alternativet för att hålla koll på att husgrunden mår bra.

För att ställa om min fråga lite. Är en krypgrund som ser bra ut lättare att hålla ordning på själv än en platta på mark från 70-talet med isolering ovanpå plattan?

Självklart har vi tänkt att besiktiga själva, överlåtelsebesikningarna verkar för det mesta vara väldigt slarvigt utförda.

Jag hade satsat på krypgrund, just för det du nämner med att plattan är svår att besiktiga. Båda konstruktionerna kan fungera utmärkt, eller så kan de leda till problem. Krypgrunden är enklare att hålla koll på samt åtgärda ev problem

Nu har vi tittat på ett hus i helgen där det är fuktproblem i krypgrunden. Syllen ovan bärlinan hade en fuktkvot på 17,4% och ytterväggsyllarna 13%. Bilden nedan visar skadorna på blindbotten.

Om vi skulle köpa huset så skulle vi självklart kräva en besikningsklausul och göra en egen besiktning för att få en bedömning av kostnaderna. Hur mycket av problemenen i krypgrunden tror ni skulle åtgärdas om man täpper igen uteventilerna, städar ur, lägger en plastmatta och isolering och installerar en sorbtionsavfuktare?

Om blindbotten måste rivas ut, kan det göras utan att golvet ovan behöver tas bort?

EDIT: Jag tyckte även att det fanns en viss som påminnde om urin i några rum på undervåningen, min förkylda fru kände ingenting. Mäklaren hävdade att det kom från krypgrunden.

krypgrund fukt.PNG

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.