Hej, ska installera ett bastuaggregat för första gången, läser igenom installationsanvisningarna och vart lite fundersam, det står att man ska ansluta aggregatet med en EKK, antar att det funkar lika bra med EXQ easy? Eller misstolkar jag anvisningen, bör det inte vara EKK/FK till anslutningsdosa sen en värmebeständig gummikabel till aggregatet ?

Mvh

Vilken kabel som används till anslutningsdosan utanför bastun styrs av det rummets krav. Det kan vara ekk ,eklk, Exq, eqq, eqlq..

Det bruksanvisningen pratar om är hur du går från anslutningsdosa till kaminens kopplingsplint.

Här rekommenderar alltså Tylö EKK eller en slang med FK. Tanken är nog att det på golvet varken är varmt eller risk någon mekanisk belastning, om man drar kabeln vettigt.

Finska tillverkare verkar rekommendera motsatsen. T ex för den Harvia-kamin jag just monterade står det i anvisningen "OBS. Det är förbjuden att använda den PVC-iso-lerade ledningen som aggregatets anslutningskabel därför, att den är så värmespröd."

Nu råkade den vara begagnad och det gick silikonisolerad RK i en metallslang med plastisolering på insidan. Bara att tacka och ta emot.

Annars undrar jag om inte denna vore bättre:
https://www.bauhaus.se/kabel-aceflex-rv-k-5g2-5-10m.html#full-description

• Gilla
Nowah
  • Laddar…
Standarden för bastuaggregat säger att det shall vara en gummikabel, "tung" sådan dessutom vilket skulle motsvaras av H07RN. Tillverkarna kan kanske överrida detta med egna krav (egen lösning på standardens krav), men en EKK är ju ingen anslutningskabel, inte heller ACEFLEX. Visserligen är bastuaggregatet fastskruvat men kabeln brukar väl hänga löst en bit på det flesta aggregat?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Lite OT, men vad kännetecknar en anslutningskabel? Är det att tillverkaren säger att kabeln kan fungera så, eller räcker det med vissa "objektiva" egenskaper? Jag kan tycka att flexibilitet och nötningstålighet borde vara viktigt. Jag har ingen närmare erfarenhet av den aceflex-kabeln jag länkade till men skulle det vara dåligt att använda den som anslutningskabel?

Kabeln hänger nog löst under de flesta aggregat ja. Normalt har man inte fötterna under kaminen men man kanske rotar med moppen och råkar dra i kabeln. Dessutom borde det vara lite varmvatten som kan stänka där och möjligen varma stenflisor. Jag vet inte om det är ett problem i praktiken.

Tja, den är böjlig och finns i många glada färger :) Lite mer formellt ska tillverkaren ange att det är en anslutningskabel, vilket i sin tur bottnar i att de följer någon standard för anslutningskablar. På beteckningen känner man igen anslutningskablar på att de

- börjar på R, S, T eller U enligt den gamla beteckningen, t.ex RDOT, RKK och SKY.
- slutar med -F eller -H enligt den nya beteckningen, t.ex H07RN-F, H05VV-F respektive H03VH-H.

ACEFLEX heter egentligen RV-K eller N1XV-K där R respektive K betyder ledare för fast installation. ACEFLEX är visserligen (nästan) lika smidig som en anslutningskabel men -K lär enligt uppgift inte tåla lika många böjningar som -F och -H.

För övrigt tillåter högst troligt en anslutningskabel betydligt mer än vad tillverkaren och standarden medger. Det finns säkert inte riktigt motiv till alla begränsningar som anges. T.ex skulle dagens utförande av EKRK mycket väl kunna användas i fuktiga utrymmen som badrum. Men kablarna är provade för vad de är avsedda för. Vilka problem de eventuellt kan ha i andra tillämpningar vet man inte. Reglerna tillåter allmänt att flexibla kablar används för fast installation, men bara de kablar som tillverkaren anger får användas i fast installation.

Det finns ju ingen anledning till att "prova" okända tillämpningsområden då det är så lätt att plocka rätt typ av kabel från hyllan - det finns ingen anledning att välja fel kabeltyp. Det finns både lampsladd och installationskabel på byggvaruhusen.

• Gilla
Nowah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.