85 321 läst ·
196 svar
85k läst
196 svar
Tvisten om häcken
Är det så enkelt då?Dizzy84 skrev:
A ajn82 skrev:
BMWZ3 skrev:
Lite övermaga av TS att helt sonika "anse" att halva häcken tillhör henom.K Kane skrev:
Antar att det är första huset...
Man kan ha fastighetstillbehör inne på annans fastighet, finns forumtrådar om såväl vedbodar som stenmurar. Äganderätt och förfoganderätt övergår inte bara för det (på gott och ont).
Vi får hoppas att TS har lite koll på tomtgränserna så inte tomtpinnarna sitter på "fel" sida om fasaden. Bästa resultatet uppnås väl om tomtpinnarna är på vänster sida om häcken i den bilden så grannen står där med lång näsa.C cpalm skrev:
Tycker det framgått klart och tydligt att TS inte har koll på den formella tomtgränsen.K Kane skrev:
Ja, det skulle vara en snöplig upplösning för grannen.
Varför skulle det vara osannolikt?P pmd skrev:
Där jag bor ligger alla hus en rimlig bit in på tomten, men i villakvarteret där mitt föräldrahem ligger är tomterna tämligen långsmala och husen är placerade med ena långsidan utmed tomtgräns för att ge en mer sammanhållen tomtmark i övrigt. Det är inte frågan om radhus, kjedjehus eller liknande utan helt normala tegelvillor byggda -74.
harry73 skrev:
Går häcken längs 3 eller 4 sidor av ts tomt och har grannen inte samma häck längs andra sidor av hans tomtgräns, är det lätt att tro att tidigare ägare av ts hus planterade häcken och att ts bär huvudansvar för skötseln (och även bestämmer höjden)
Nu sa även säljaren av ts hus att så är fallet.
Så nej, jag tycker inte att det är en självklarhet att man frågar grannen innan.
inte många som läst eller tagit till sig av texten
som du säger
SÄLJAREN av TS fastighet har sagt att häcken tillhör TS
BMWZ3
Medlem · 19 inläggsöndag 17:24
Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.
vad är det ni alla som klagar inte förstår i denna text
Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.
TS skriver en del annat också.F forsstugan skrev:BMWZ3
BMWZ3 skrev: