C
K Kane skrev:
Fasaden tydligen.
Jo, men TS skriver i samma veva att han skall kolla tomtpinnarna, så det är nog mer ett antagande än fakta.

Dizzy84 Dizzy84 skrev:
120/2-50cm?
Är det så enkelt då?
A ajn82 skrev:
Så TS har mer eller mindre nu bekräftat att häcken är helt och hållet grannens, planterat 10 cm in på deras fastighet. TS får såklart klippa allt som hänger över på sin sida, men inte röra höjden eller något annat.
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Hejsan Yonna, ja tomtgränsen är som du ser på bilden där den vita väggen är och att häcken går in ca 50 cm in på min tomt och att det finns rötter precis rakt nedanför. Så jag anser att häcken är både min och grannens.

K Kane skrev:
Fasaden tydligen.
Lite övermaga av TS att helt sonika "anse" att halva häcken tillhör henom.

Antar att det är första huset...

Man kan ha fastighetstillbehör inne på annans fastighet, finns forumtrådar om såväl vedbodar som stenmurar. Äganderätt och förfoganderätt övergår inte bara för det (på gott och ont).

C cpalm skrev:
Jo, men TS skriver i samma veva att han skall kolla tomtpinnarna, så det är nog mer ett antagande än fakta.
Vi får hoppas att TS har lite koll på tomtgränserna så inte tomtpinnarna sitter på "fel" sida om fasaden. Bästa resultatet uppnås väl om tomtpinnarna är på vänster sida om häcken i den bilden så grannen står där med lång näsa.

S Sir Duke skrev:
Antar att det är första huset...
Antar också det eftersom det andra är blurrat.

P
C cpalm skrev:
Och vart går tomtgränsen på fotot?
Det går förstås inte att avgöra från bilden, men jag tycker nog att det vore lite osannolikt att tomtgränsen går jäms med gaveln på TS hus. Möjligt men lite osannolikt.

• Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Vi får hoppas att TS har lite koll på tomtgränserna så inte tomtpinnarna sitter på "fel" sida om fasaden. Bästa resultatet uppnås väl om tomtpinnarna är på vänster sida om häcken i den bilden så grannen står där med lång näsa.
Tycker det framgått klart och tydligt att TS inte har koll på den formella tomtgränsen.
Ja, det skulle vara en snöplig upplösning för grannen. :lying::lying::lying::crysmile:

• Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det går förstås inte att avgöra från bilden, men jag tycker nog att det vore lite osannolikt att tomtgränsen går jäms med gaveln på TS hus. Möjligt men lite osannolikt.
Varför skulle det vara osannolikt?

Där jag bor ligger alla hus en rimlig bit in på tomten, men i villakvarteret där mitt föräldrahem ligger är tomterna tämligen långsmala och husen är placerade med ena långsidan utmed tomtgräns för att ge en mer sammanhållen tomtmark i övrigt. Det är inte frågan om radhus, kjedjehus eller liknande utan helt normala tegelvillor byggda -74.

K Kane skrev:
Antar också det eftersom det andra är blurrat.
Haha

Ovan vid att äga hus givetvis

(Men är det blurrade huset grannen? Han har väl ingen nytta av häcken som insynsskydd i så fall)

harry73 harry73 skrev:
Går häcken längs 3 eller 4 sidor av ts tomt och har grannen inte samma häck längs andra sidor av hans tomtgräns, är det lätt att tro att tidigare ägare av ts hus planterade häcken och att ts bär huvudansvar för skötseln (och även bestämmer höjden)
Nu sa även säljaren av ts hus att så är fallet.
Så nej, jag tycker inte att det är en självklarhet att man frågar grannen innan.

inte många som läst eller tagit till sig av texten
som du säger
SÄLJAREN av TS fastighet har sagt att häcken tillhör TS

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BMWZ3
Medlem · 19 inläggsöndag 17:24
Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.

vad är det ni alla som klagar inte förstår i denna text

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F forsstugan skrev:
inte många som läst eller tagit till sig av texten
som du säger
SÄLJAREN av TS fastighet har sagt att häcken tillhör TS
Och det säljare säger är alltid rätt?

• Gilla
Ellenkaramellen och 1 till
  • Laddar…
F forsstugan skrev:
BMWZ3
Medlem · 19 inläggsöndag 17:24
Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.

vad är det ni alla som klagar inte förstår i denna text
TS skriver en del annat också.

BMWZ3 BMWZ3 skrev:
.........De hävdar också att häcken är helt och hållet deras.
......
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och det säljare säger är alltid rätt?
’säljaren har rätt tills motsatsen är bevisad

• Haha
  • Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
F forsstugan skrev:
’säljaren har rätt tills motsatsen är bevisad
...eller tills man gör en egen besiktning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.