85 321 läst ·
196 svar
85k läst
196 svar
Tvisten om häcken
Precis! Håller fullständigt med om det. Jag är för att man ska få göra precis som man vill på sin tomt! Oavsett byggnationer, plank, färger, bilar, träd, höghus (även om det eg sänker värdet och utsikten för grannarna - har man köpt nått, får man liksom göra vad man vill med det - nu funkar inte vårt samhälle så.. man får förhålla sig till massa regler)harry73 skrev:
Att värna om grannsämjan är inte samma sak som att krypa för grannen. Köper jag en fastighet, är det min fastighet och är det jag som bestämmer över den (inom lagens ramar såklart). Det finns ingen extra bestämmelserätt för den som bor längst i ett område och så ska det inte heller vara.
Visst är det alltid bra att vara lyhört och ta hänsyn till grannarna, men till slut tar man sitt eget beslut.
I TS fall ser jag problemet som att grannen säger att det är hans häck, medan jag tror att det i bästa fall är delad egendom, och att grannen kommer och börjar hota med orimliga skadestånd, ta bort häcken och allt möjligt.
Där behöver man reparera grannförhållandet, men inte genom att ge grannen hela handen, men genom göra tydligt vad grannen får bestämma över och vad han inte får bestämma över.
Och här kan jag tänka mig (beroende på hur situationen ser ut i verkligheten hos TS) att rätt inställning är att häcken går rund hela min tomt och delar bara gräns med din fastighet, så min häck och jag bestämmer höjden.
Vill grannen inte ha häcken, kan han ta bort allt som växer på hans fastighet, vill grannen ha mer insynsskydd, kan grannen plantera/bygga något på sin fastighet.
Men bara för man är vänlig/hänsynsfull och frågar något ”kryper” man inte för någon - man är snarare bara lite smart
Som jag sa innan, man kanske inte gillar svaret man får oavsett och då tar man ju ett beslut själv (som i detta fall, kapar ner häcken.. eller ej) - och då har man gjort ett val och man får ta konsekvenserna av det.
(Det tråkiga är ju när konsekvenserna av ens handlande drabbar andra också (inte bara en själv personligen) . Oavsett om det är ens egen familj, eller den andra sidans.)
Wow, TS. Hur får man ens tanken att så väsentligt ändra höjden på en uppenbart gemensam häck utan att prata med grannen? Och hur är man funtad när man sen börjar raljera om grannens ursprung och annat när grannen blir upprörd? Hade jag varit din granne hade jag blivit skitarg, och i min frustration över vetskapen att jag inte har några som helst realistiska medel att kräva dig på någon form av ersättning hade jag förmodligen hasplat ur mig några ogrundade krav och hot om repressalier. Sen hade vår grannrelation varit bränd för låååång tid framöver, eller tills du levererat en ärlig ursäkt och någon form av kompensation och förklaring av hur saker ska ställas till rätta. Kompensationen skulle inte behöva vara stor, det är inte det som vore grejen för mig. Det är gesten. En flaska vin och en önskan om ett samtal där du talar om att du gjorde fel och kommer inte göra om det, du har kollat upp hur liguster funkar och att häcken kommer växa till sig igen och bla bla bla, hade varit ett väldigt snyggt första steg. Och jag hade bett om ursäkt för att jag överreagerat och bla bla bla... Sen hade vi varit överens. Och då gillar jag inte ens vin.
Nu känner jag varken din granne eller dig, så jag vet inte vad du sagt till grannen, eller hur denne reagerat. Du påstår att du bett om ursäkt, men med tanke på hur du uttryckt dig om grannen kan man undra hur den ursäkten uttryckts.
Mitt tips till dig: Acceptera att grannen reagerar som han gör. Nästa gång du ser grannen, gå ut med en vit flagga i en handen och en flaska gott i den andra handen (om inte grannen är muslim förstås) och håll upp dem. Säg ingenting förrän du ser på grannen att han förstår. Sen frågar du om han har en stund över, att du vill prata om det som hände... Funkar inte det, tja, då har du gjort ditt bästa.
För övrigt: Man kan självklart kolla tomtgränser, reda ut häckägandefrågan och hålla på med en massa annan juridisk dans, men då gör man det INNAN man skiter fullständigt i att man har grannar.
Det finns EN sak som är viktig i sådana här fall: Prata med grannen! Allt annat är bara mer eller mindre relevanta detaljer. Även om man kollat upp att häcken är ens egen; meddela grannen att du kommer klippa ner den! Även om grannen inte har något att säga till om är denne förberedd. Det kan kallas hyfs, hänsyn, god grannanda, massa olika saker. Oavsett; prata med grannen!
Nu känner jag varken din granne eller dig, så jag vet inte vad du sagt till grannen, eller hur denne reagerat. Du påstår att du bett om ursäkt, men med tanke på hur du uttryckt dig om grannen kan man undra hur den ursäkten uttryckts.
Mitt tips till dig: Acceptera att grannen reagerar som han gör. Nästa gång du ser grannen, gå ut med en vit flagga i en handen och en flaska gott i den andra handen (om inte grannen är muslim förstås) och håll upp dem. Säg ingenting förrän du ser på grannen att han förstår. Sen frågar du om han har en stund över, att du vill prata om det som hände... Funkar inte det, tja, då har du gjort ditt bästa.
För övrigt: Man kan självklart kolla tomtgränser, reda ut häckägandefrågan och hålla på med en massa annan juridisk dans, men då gör man det INNAN man skiter fullständigt i att man har grannar.
Det finns EN sak som är viktig i sådana här fall: Prata med grannen! Allt annat är bara mer eller mindre relevanta detaljer. Även om man kollat upp att häcken är ens egen; meddela grannen att du kommer klippa ner den! Även om grannen inte har något att säga till om är denne förberedd. Det kan kallas hyfs, hänsyn, god grannanda, massa olika saker. Oavsett; prata med grannen!
Nu handlar detta om ts och han ifrågasätter inte grannens påståenden att grannen äger häcken, samt ryter inte till när grannen kommer med orimliga krav. Han bara säger förlåt hela tiden. Då börjar det likna krypa tycker jagSnigla skrev:
Redigerat:
Citatet är från trådstarten, TS verkar utgått från att fastighetsgränsen går i linje med fasaden och har fortfarande inte återkopplat något om ev. gränsmarkeringar.A ajn82 skrev:
Skulle inte förvåna mig om häcken ligger helt och hållet på TS sida.