31 384 läst ·
164 svar
31k läst
164 svar
Tvist om badrumsrenovering golvbrunn - snälla hjälp! VVs-kunniga o Juridiskt kunniga!
oh jag är så oerhört tacksam för all hjälp jag får av er hjälpsamma människor!
Idag har jag pratat med renoveringsfirman. Hon jag har kontakt med har själv inte gjort jobbet utan det är en firma som hon anlitat. Hon hade ringt till sin underarbetare och förklarat hur det såg ut. Svaret hon fick var typ "Hoppsan vi glömde kanske sätta in en förhöjningsring och frigoliten som syns ska iofs vara där då den hör till golvvärmen men det kanske inte är så bra att den sticker fram och är i kontakt med vatten... Men om det kommer in fukt så torkar ändå golvvärmen upp det.." Gråa massan är flytspackel.
Hantverkarna hade tydligen varit på Bauhaus idag och köpt en förhöjningsring (utan att ha en blekaste aning om märke på vår brunn eller mått eller så). Kan man köpa bara vilken som helst, finns det universalmodeller eller är de ute och cyklar??
Deras lösning på problemet är att bila upp en del av golvet runt brunnen, sätta ner förhöjningsringen och sedan rolla på fuktspärr igen runt brunnen precis och sen sätta nytt klinkers närmast brunnen.
Jag ifrågasatte hur detta påverkar resterande fuktspärr med tanke på att man inte kan göra om ett helt golv utan att riva väggarna osv..
Men hon svarade att enligt alla gällande regler ska det vara okej att göra så här - bila upp en del av golvet bara...
Hon vill absolut att vi betalar snarast och undrar hur jag kan misstro dem. Hon menar på att hon varit tillmötesgående under hela projektet, tex svarat i telefon när jag ringt på helgen och därför ska vi tro dem och betala hela fakturan nu och sedan bara lita på att de gör allt korrekt nu.
Besiktningsman sa hon att jag gärna fick ta dit om jag bekostar det, men jag har ingen rätt att vänta med att betala fakturan pga att vi väntar på att en besiktningsman ska komma. Och iofs har hon kanske rätt? I kontraktet står att vi ska betala när arbetet är slutfört och om de nu slutför som de tycker är korrekt så kanske de har rätt att kräva oss på de pengarna?
Men innan de ens åtgärdat detta så kan vi omöjligen vara betalningsskyldiga, speciellt nu när hon medgett att de glömt vesäntliga delar i brunnen??
Och hur är det med vattenlås och så? Köper man ett som passar till vår nuvarande brunn eller fäster man det i förhöjningsringen som ska sättas dit? Och hur funkar det rent tekniskt - rinner allt vatten ner då 1 dm till den riktiga brunnen?
Och får man öht enligt bkrs regler bilar upp en del, sätta i en förhöjningsring, köra på fuktspärr och sen kakla?
Idag har jag pratat med renoveringsfirman. Hon jag har kontakt med har själv inte gjort jobbet utan det är en firma som hon anlitat. Hon hade ringt till sin underarbetare och förklarat hur det såg ut. Svaret hon fick var typ "Hoppsan vi glömde kanske sätta in en förhöjningsring och frigoliten som syns ska iofs vara där då den hör till golvvärmen men det kanske inte är så bra att den sticker fram och är i kontakt med vatten... Men om det kommer in fukt så torkar ändå golvvärmen upp det.." Gråa massan är flytspackel.
Hantverkarna hade tydligen varit på Bauhaus idag och köpt en förhöjningsring (utan att ha en blekaste aning om märke på vår brunn eller mått eller så). Kan man köpa bara vilken som helst, finns det universalmodeller eller är de ute och cyklar??
Deras lösning på problemet är att bila upp en del av golvet runt brunnen, sätta ner förhöjningsringen och sedan rolla på fuktspärr igen runt brunnen precis och sen sätta nytt klinkers närmast brunnen.
Jag ifrågasatte hur detta påverkar resterande fuktspärr med tanke på att man inte kan göra om ett helt golv utan att riva väggarna osv..
Men hon svarade att enligt alla gällande regler ska det vara okej att göra så här - bila upp en del av golvet bara...
Hon vill absolut att vi betalar snarast och undrar hur jag kan misstro dem. Hon menar på att hon varit tillmötesgående under hela projektet, tex svarat i telefon när jag ringt på helgen och därför ska vi tro dem och betala hela fakturan nu och sedan bara lita på att de gör allt korrekt nu.
Besiktningsman sa hon att jag gärna fick ta dit om jag bekostar det, men jag har ingen rätt att vänta med att betala fakturan pga att vi väntar på att en besiktningsman ska komma. Och iofs har hon kanske rätt? I kontraktet står att vi ska betala när arbetet är slutfört och om de nu slutför som de tycker är korrekt så kanske de har rätt att kräva oss på de pengarna?
Men innan de ens åtgärdat detta så kan vi omöjligen vara betalningsskyldiga, speciellt nu när hon medgett att de glömt vesäntliga delar i brunnen??
Och hur är det med vattenlås och så? Köper man ett som passar till vår nuvarande brunn eller fäster man det i förhöjningsringen som ska sättas dit? Och hur funkar det rent tekniskt - rinner allt vatten ner då 1 dm till den riktiga brunnen?
Och får man öht enligt bkrs regler bilar upp en del, sätta i en förhöjningsring, köra på fuktspärr och sen kakla?
Anticimex kommer på en gång om man har avtal med dem (vilket många har som del i sin hemförsäkring). Vid ett tillfälle ringde jag en besiktningman jag hittade i gula sidorna och han kom nästa morgon. Så det lär gå fort att få en oberoende bedömning, det viktiga är att du ringer . Om det inte blir rätt nu så riskerar det bli ett dolt fel vid framtida försäljning och då är det ni som får betala för kalaset. Även om det hittas upp till tio år efter ni flyttar ut. Bara det är skäl nog att ta in en oberoende besiktningsman eftersom det "köper dig fri" från ev framtida problem (under förutsättning att han/hon är försäkrade).
Jag är inte allvetande men jag arbetar i byggbranschen, vvs närmare bestämt.
Och jag har aldrig hört talas om att man gjort på detta sätt. Det är ett badrum och skall således vara helt tätt, det blir det inte om man gör såhär.
Jag skall höra mig för på jobbet angående detta imorgon
Jag vidhåller att ni inte har något att förlora på att skriftligen bestrida fakturan och invänta en besiktningsman. Om besiktnings mannen godkänner deras arbete så får ni stå för kostnaden för besiktningsmannen. Den kostnaden ställt mot kostnaden för en vattenskada är väldigt liten.
Och jag har aldrig hört talas om att man gjort på detta sätt. Det är ett badrum och skall således vara helt tätt, det blir det inte om man gör såhär.
Jag skall höra mig för på jobbet angående detta imorgon
Jag vidhåller att ni inte har något att förlora på att skriftligen bestrida fakturan och invänta en besiktningsman. Om besiktnings mannen godkänner deras arbete så får ni stå för kostnaden för besiktningsmannen. Den kostnaden ställt mot kostnaden för en vattenskada är väldigt liten.
Lyssna på alla goda råd och se till att så snabbt som möjligt hitta en besiktningsman som kan titta på hur det ser ut innan de börjar försöka åtgärda problemet. Ni ska absolut inte betala något innan det är utrett om allt är korrekt. Om ni skulle gå och betala och det visar sig att allt är felaktigt så kommer ni troligen få gå via tingsrätten och stämma er avtalspart för att försöka få allt åtgärdat vilket kan ta år och kosta mycket mer och i slutänden är det ändå osäkert om ni kommer ur det hela skadeslösa. Kostnaden för besiktningsmannen är liten i sammanhanget och skulle det visa sig att arbetet är felaktigt kan ni kräva att de står för den kostnaden. De verkar smått desperata att få er att betala så fort som möjligt vilket verkar märkligt om det inte finns något problem. Det ni i värsta fall kan drabbas av är lite dröjesmålsränta och kostnaden för en besiktningsman men då vet ni i alla fall att allt är OK.Bjorkefall skrev:Besiktningsman sa hon att jag gärna fick ta dit om jag bekostar det, men jag har ingen rätt att vänta med att betala fakturan pga att vi väntar på att en besiktningsman ska komma. Och iofs har hon kanske rätt? I kontraktet står att vi ska betala när arbetet är slutfört och om de nu slutför som de tycker är korrekt så kanske de har rätt att kräva oss på de pengarna?
Går det att totalrenovera ett badrum på 15 dagar utan att slarva
. Kanske tidsmarginalen var satt för kort vilket gjorde att firman var tvungen att ta genvägar i arbetet. Frågan är väl vad som avtalats? Naturligtvis får inte firman göra avsteg från gällande bestämmelser om inte kunden accepterat detta.
Jag är livrädd för hantverkare och har aldrig anlitat någon, utan gör allt själv, för det mesta blir jag nöjd och blir jag inte det har jag bara mig själv att skylla på
.
Tigersågem
Jag är livrädd för hantverkare och har aldrig anlitat någon, utan gör allt själv, för det mesta blir jag nöjd och blir jag inte det har jag bara mig själv att skylla på
Tigersågem
I mitt tidigare inlägg var jag inte riktigt ärlig. Visst en gång har jag anlitat en golvläggare för att lägga badrumsmatta i ett badrum, och elarbete har jag haft hjälp av min bror som är elektriker. Drog kablage själv men överlät inkoppling till honom.
Fast nu var jag OT.
Tigersågen
Fast nu var jag OT.
Tigersågen
Att glömma en förhöjningsring och en brunnsmanchett och fuktspärr är inget som bara "råkar hända". Du har all rätt att hålla inne pengarna om du bestrider fakturan och se till att göra det men rekommenderat brev och spara kopior och kvittot.Bjorkefall skrev:oh jag är så oerhört tacksam för all hjälp jag får av er hjälpsamma människor!
Du skall nog inte tycka något om deras förslag på åtgärder för att återställa detta till godkänt utförande utan hänvisa till er besiktningsman så att det inte uppstår en ny konflikt där dom får för sig att ni har godkänt nån tveksam åtgärd.
Kanske även kan vara läge att fråga efter entreprenörens våtrumsbehörighet?
Sen tycker jag att du skall sluta fokusera på vattenlåset. Dom problemen du stå inför här med "fritt blås" för vattnet in under fuktspärr och cellplast får problemet med ett nytt vattenlås att framstå som ganska fjuttigt, vattenlåset är inte det ni skall fokusera på just nu tycker jag.
Det finns mycket luft i och mellan cellplastskivorna som kan hålla mycket vatten.
Fundera på vad som skulle hända vid ett eventuellt stopp i avloppet och hur den översvämmningen skulle påverka golvet.
Precis!
Vattenlåset i brunnen är inte viktigt överhuvudtaget i detta läge. Tätskiktet är inte tätt i nuläget och ert badrum är inte ett godkänt våtrum.
Som jag tidigare skrev så har jag svårt att se hur dom skall få det tätt utan att göra om hela tätskiktet.
Jag har svårt att tro att det skulle vara ok att bila upp en del av golvet, sätta dit en brunnsmanschett och så var det bra med det. Hur skall man veta att tätskiktet inte blir skadat av detta? Besiktningsmannen kommer ju antingen att godkänna eller underkänna arbetet.
Har ni talat med någon på BKR tex? Jag tror inte de godkänner en sådan "reparation" som entrepenören föreslår.
Om man gör ett sånt här jobb så skall man nog inte jobba med våtrum alls.
Vattenlåset i brunnen är inte viktigt överhuvudtaget i detta läge. Tätskiktet är inte tätt i nuläget och ert badrum är inte ett godkänt våtrum.
Som jag tidigare skrev så har jag svårt att se hur dom skall få det tätt utan att göra om hela tätskiktet.
Jag har svårt att tro att det skulle vara ok att bila upp en del av golvet, sätta dit en brunnsmanschett och så var det bra med det. Hur skall man veta att tätskiktet inte blir skadat av detta? Besiktningsmannen kommer ju antingen att godkänna eller underkänna arbetet.
Har ni talat med någon på BKR tex? Jag tror inte de godkänner en sådan "reparation" som entrepenören föreslår.
Om man gör ett sånt här jobb så skall man nog inte jobba med våtrum alls.
Att bestrida ett krav är hur enkelt som helst. Om du får ett betalningsföreläggande, skriv: "Jag bestrider". Mer behövs inte. Ingen motivering krävs. Den som har framställt kravet får beskedet att kravet har bestridits. Hans möjliga fortsättning är då att ta ärendet till domstol. Det gör man bara om man har rent mjöl i påsen.
Viktigt: Betala inte! Om du betalar så vänder du på problemet. Då måste du ev. framställa krav (som kan bestridas).
Hoppas det löser sig!
Viktigt: Betala inte! Om du betalar så vänder du på problemet. Då måste du ev. framställa krav (som kan bestridas).
Hoppas det löser sig!
de kan aldrig skicka en faktura som du har bestritt till inkasso/kfm eller annan indrivare (de kan ju alltid försöka skrämmas men det finns inget seriöst indrivningsföretag som skulle ta i en sådan faktura) hursom så kan man aldrig få en betalningsanmärkning/prick mm på en faktura som är bestriden (det är dock viktigt att dokumentera sitt bestridande och skickadet via brev (som du sparar en kopia på) skicka gärna rekommenderat så att du har ett kvitto från posten.Bjorkefall skrev:Okej så frigoliten ska vara där.. men vad händer när det kommer vatten på frigoliten - sugs det inte upp då och sprider sig under hela golvet och kan åstadkomma vattenskada?
Tror du att det som våra byggare påstår finns ett sätt att åtgärda detta på korrekt sätt utan att behöva bryta upp allting?
Kan de skicka inkasso och kronofogden och kräva oss på dröjesmålsränta osv om vi bestrider fakturan?
Vi har redan skickat ett mail till dem om att vi bestrider fakturan..
Ang tidigare fråga så han ni även rätt att få ersättning för det material som är förstört... i dessa tider skulle jag dock vilja varna för skiljedom mm med risken att de konkar. Så länge ni inte betalar något till dem för jobbet så kan ni begränsa er skada iallafall... en liten tröst om de skulle vägra åtgärda felet (vilket ni måste ge dem rätt att göra om det nu var fel utfört)
är att ni i sista hand får anlita en annan firma som åtgärdar det på deras bekostnad. liksom för besiktningsmannen blir det dock ni som i första hand måste betala till dem som åtgärdar felet för att sedan kräva pengar av fuskbyggaren (med risken att denne hinner konka innan ni får ut några pengar)
Som sagt, du har fått många kloka råd här på forument, grundpucken är :ta det lugnt, låt honom inte stressa dig, i sista hand om det hela skulle visa sig jättetokigt kan jag inte se att du har så mkt att förlora än dröjsmålsränta.
ett tips angående dröjsmålsränta är att jag ofta ser att det inte står något om dröjsmålsräntans storlek i avtalet men att byggarna gärna sätter ut en skyhög sådan på fakturan (runt 23% eller mer i värsta fall) om han har gjort detta för du kvickt som attans även skriftligen meddela honom om att sådan dröjsmålsränta inte kommit överens mellan er, att du bestrider storleken på denna och att dröjsmålsränta istället (i eventuellt brist på annat) enbart skall utgå enligt lag (vilket jag tror idag är runt 10 % give or take a few %)
//ByggM
Du har ett avtal där det står att du skall få en faktura när allt är klart, sen har du 10 dagar på dig att betala. Så länge de jobbar med ditt badrum( dvs reparerar fel..) eller att det ej är godkänt enligt BKR så skall du inte betala en krona.
En till sak som slår mig är att cellplasten går så nära brunnen, skall det inte vara ett minimum avstånd mellan brunnen och cellplasten?
Sen ser man ju ingen gucka alls, ifall de rollat så tycker man att lite spill skulle synas i och runt kanterna. Jag tror inte du har ngt tätskickt alls på golvet......
Att bila upp runt brunnen kommer inte att bli godkänt. Så, bestrid skriftligt, ring besiktningsman asap och gå vidare från vad han säger. Kan ju vara så att han hittar 10 saker till som är fel. O då får ni ju riva allt. Inte kul att betalat då kan jag säga.
En till sak som slår mig är att cellplasten går så nära brunnen, skall det inte vara ett minimum avstånd mellan brunnen och cellplasten?
Sen ser man ju ingen gucka alls, ifall de rollat så tycker man att lite spill skulle synas i och runt kanterna. Jag tror inte du har ngt tätskickt alls på golvet......
Att bila upp runt brunnen kommer inte att bli godkänt. Så, bestrid skriftligt, ring besiktningsman asap och gå vidare från vad han säger. Kan ju vara så att han hittar 10 saker till som är fel. O då får ni ju riva allt. Inte kul att betalat då kan jag säga.
Redigerat:
Jag tycker att trådskaparen skall följande:
1: Ta dit en besiktningsman som kollar upp det hela nu, vad som görs och hur resultatet blir. De tusenlappar som det kostar kan du tvista om sen, men det är viktigt att det blir riktigt gjort. Det är svårt att utifrån en bild och lite beskrivningar skapa sig en total bild av hur badrummet är byggt. På plats kan en yrkesman snabbt se vad det handlar om.
2: Bestrid fakturan med hänvisning till att du inte anser det vara fackmannamässigt gjort. Det är MYCKET bra att ha en besiktningsmans uttalande att stödja sig emot då, i synnerhet om man inte är "kung" på badrumsbyggarsvängen själv.
3: Dröjsmålsränta kan endast debiteras från 30 dagar efter fakturans utfärdande om inte annat överenskommits. Och då gäller räntelagen om inte annat överenskommits där heller. Att skriva något på en faktura är inte att överenskomma något.
1: Ta dit en besiktningsman som kollar upp det hela nu, vad som görs och hur resultatet blir. De tusenlappar som det kostar kan du tvista om sen, men det är viktigt att det blir riktigt gjort. Det är svårt att utifrån en bild och lite beskrivningar skapa sig en total bild av hur badrummet är byggt. På plats kan en yrkesman snabbt se vad det handlar om.
2: Bestrid fakturan med hänvisning till att du inte anser det vara fackmannamässigt gjort. Det är MYCKET bra att ha en besiktningsmans uttalande att stödja sig emot då, i synnerhet om man inte är "kung" på badrumsbyggarsvängen själv.
3: Dröjsmålsränta kan endast debiteras från 30 dagar efter fakturans utfärdande om inte annat överenskommits. Och då gäller räntelagen om inte annat överenskommits där heller. Att skriva något på en faktura är inte att överenskomma något.
Hej Bjorkefall!
Instämmer i det som Swetrot skrivit men framförallt att ni måste agera snabbt och få dit en besiktningsman.
De tusenlappar (ca 3000kr) som besiktningsmannen tar är värt vartenda öre och det enda sättet att på ett kvalificerat sätt bestrida arbetet om ni hamnar i en juridisk tvist.
Vi hamnade i ett likvärdigt trångmål med våra badrum i det nybyggda huset.
Hittade en besiktningsman som var oerhört kompetent.
Skickar gärna ett PM om ni vill ha namn och nr (i Sthlm).
Hälsn
Mikael
Instämmer i det som Swetrot skrivit men framförallt att ni måste agera snabbt och få dit en besiktningsman.
De tusenlappar (ca 3000kr) som besiktningsmannen tar är värt vartenda öre och det enda sättet att på ett kvalificerat sätt bestrida arbetet om ni hamnar i en juridisk tvist.
Vi hamnade i ett likvärdigt trångmål med våra badrum i det nybyggda huset.
Hittade en besiktningsman som var oerhört kompetent.
Skickar gärna ett PM om ni vill ha namn och nr (i Sthlm).
Hälsn
Mikael
Jag skickade ett mail för en stund sen till byggaren och informerade om att jag pratat (via telefon) idag med en erfaren rörmockare som i sin tur konsulterat en plattsättare och förklarat och visat bilder.. Jag skrev till byggaren att deras bedömning var solklar - att man inte under några omständigheter kan bila upp en del av golvet för då funkar inte tätskikt vilket kan bana väg för fuktskada. Det enda sättet är att riva allt och göra om.
Jag skrev att vi kommer att ta in en behörig opartisk besiktningsman och att de gärna får delta i mötet i vårt badrum om de vill och annars kan vi visa skriftligt att detta inte följer gvk samt bkr.
Jag fick fyra missade samtal på mobilen (för jag tänkte inte börja bråka kl 22.40 på telefon!) och sen ett arg sms där det stod "Jag vill att den där mannen ringer mig imorgon. Göra om badrummet kan han göra själv!!!"
Så det känns som att detta blir en tuff strid...

Har genom en bekant fått telefonnummer till en bra besiktningsman som jag ringer imorgon bitti det första jag gör..
Jag skrev att vi kommer att ta in en behörig opartisk besiktningsman och att de gärna får delta i mötet i vårt badrum om de vill och annars kan vi visa skriftligt att detta inte följer gvk samt bkr.
Jag fick fyra missade samtal på mobilen (för jag tänkte inte börja bråka kl 22.40 på telefon!) och sen ett arg sms där det stod "Jag vill att den där mannen ringer mig imorgon. Göra om badrummet kan han göra själv!!!"
Så det känns som att detta blir en tuff strid...
Har genom en bekant fått telefonnummer till en bra besiktningsman som jag ringer imorgon bitti det första jag gör..