7 455 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Tvist med hustillverkare ang rätten till våra ritningar
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Vi har kommit i tvist med en husleverantör om rätten till ritningar. Vi har låtit en husleverantör räkna offert och rita upp vår egen ritning som de inte lagt ner en minut på att vare sig ge feedback eller ändringar på. Vi gav alla mått och egna planritningar till dem för att se om de kunde hjälpa oss att leverera ett stomrest hus av denna modell. De sa då att de hade nåt liknande i sin katalog så det var inga problem. Nu är huset uppritat och då visar det sig att de inte kan leverera så som vi vill ha det p ga konstruktionssvårigheter. Tex kan de inte leverera med fönster ner till golv som vi vill ha. Det var fler saker som inte gick att tillgodose helt plötsligt (fastän man räknat på huset med rätt detaljer) så det resulterar i att vi inte vill få huset levererat utav dom.
Nu har vi fått en sk avbeställningsblankett att fylla i där de skriver att framtagna plan- och fasadritningar är deras egendom och lyder under det juridiska mönsterskyddet och kan därmed inte användas utav köparnas eget tycke. Det står att modellen bygger på deras modell Effekt men vi hade ju aldrig tittat i deras katalog när vi ritade vår ritning. Kan väl säga att det endast är formen på huset som är likt men nu tillfrågan. Vi har tänkt få huset omritat av ny arkitekt som ritar det så som vi vill ha det så vi har inte tänkt söka bygglov på deras ritningar för de stämmer ju ändå inte helt. De har hotat med att bevaka oss så vi inte använder planritningen kan de verkligen göra så här??
Är vi tvungna att bygga med dom om vi ska få "vårt" hus fastän vi då inte får det som vi vill??
Sofia
Nu har vi fått en sk avbeställningsblankett att fylla i där de skriver att framtagna plan- och fasadritningar är deras egendom och lyder under det juridiska mönsterskyddet och kan därmed inte användas utav köparnas eget tycke. Det står att modellen bygger på deras modell Effekt men vi hade ju aldrig tittat i deras katalog när vi ritade vår ritning. Kan väl säga att det endast är formen på huset som är likt men nu tillfrågan. Vi har tänkt få huset omritat av ny arkitekt som ritar det så som vi vill ha det så vi har inte tänkt söka bygglov på deras ritningar för de stämmer ju ändå inte helt. De har hotat med att bevaka oss så vi inte använder planritningen kan de verkligen göra så här??
Är vi tvungna att bygga med dom om vi ska få "vårt" hus fastän vi då inte får det som vi vill??
Sofia
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tolkar det som att det är just ritningarna som de har tagit fram som ni inte får använda er av för att söka bygglov (såvida ni inte bygger med dem). Tar ni er ursprungliga ritning och låter en arkitekt göra nya ritningar på den har det inte längre med hustillverkarens ritning att göra.
Redigerat:
Det är mycket troligt att Ni inte kan använda de ritningar som husfirman tagit fram. Men de äger inte de ritningar Ni lämnade in till husfirman. Så dessa kan Ni ta till en arkitekt som ritar om det hela. Alltså det Ni själva har ritat har ni upphovsrätten till. Så det är inga problem att gå vidare till en annan arkitekt.
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Tack för Era svar. Det låter hoppfullt men vet ni vart jag alldeles säkert kan få svar på om det stämmer just så som vi också tänkt.
Vi ska INTE gå vidare med deras ritningar utan låter en ny arkitekt rita nya men med samma planritning som då är vår från början. Finns det någon lag paragraf eller hur vet man? Vad skulle meningen att det "lyder under det juridiska mönsterskyddet betyda?
Jag menar med ny arkitekt blir det ju inte ett nytt hus men vi gör de justeringar som vi vill få igenom och det blir ett nytt namn på arkitektritningarna...
Vi ska INTE gå vidare med deras ritningar utan låter en ny arkitekt rita nya men med samma planritning som då är vår från början. Finns det någon lag paragraf eller hur vet man? Vad skulle meningen att det "lyder under det juridiska mönsterskyddet betyda?
Jag menar med ny arkitekt blir det ju inte ett nytt hus men vi gör de justeringar som vi vill få igenom och det blir ett nytt namn på arkitektritningarna...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Den arkitekt du anlitar kommer att kunna vägleda dig. Eftersom den ritning arkitekten tar fram kommer han att ha upphovsrätt till så kan arkitekten regelverket rätt bra. Arkitektens upphovsrätt i det fallet handlar om att ni bara kan bygga ett hus med den ritningen, vill du bygga fler så kommer arkitekten (ev.) att kräva ersättning.
Så länge den arkitekten jobbar med era ursprungsritningar som underlag så kommer inte husfirman att ha en chans. Troligen fungerar det även om ni visar husfirmans ritningar, men det bör man kanske vara lite försiktig med.
Så länge den arkitekten jobbar med era ursprungsritningar som underlag så kommer inte husfirman att ha en chans. Troligen fungerar det även om ni visar husfirmans ritningar, men det bör man kanske vara lite försiktig med.
Se till att du väljer arkitekt SAR. Du kan visst visa husföretagets ritningar men ta upp problemet med arkitekten som hempularen skriver. Husföretaget försöker dessutom bara skrämma er!
Förhoppningsvis får ni inte någon ritningsfaktura från husföretaget.
Förhoppningsvis får ni inte någon ritningsfaktura från husföretaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag ser det så har ni ingen anledning överhuvudtaget att skriva på någon avbeställningsblankett. Men det beror i så fall på vad som står i de avtal du ev. redan har skrivit. Om du i nuläget har skrivit på en bindande beställning med hustillverkaren, så kan de kräva skadestånd, alternativt tvinga dig att skriva på en avbeställning med godtyckliga villkor.
Å andra sidan så har ju hustillverkaren inte kunna leverera det som du i så fall har beställt, så i princip borde du kunna kräva skadestånd på minst lika mycket i så fall.
Å andra sidan så har ju hustillverkaren inte kunna leverera det som du i så fall har beställt, så i princip borde du kunna kräva skadestånd på minst lika mycket i så fall.
justera avtalet och skriv att de inte får använda ERA ritningar och att plan- och fasadritningar är er egendom och lyder under det juridiska mönsterskyddet och kan därmed inte användas utan ert godkännande.
skicka tillbaks och påpeka att ni ändrat i avtalet och se om dom är korkade nog att skriva under
skicka tillbaks och påpeka att ni ändrat i avtalet och se om dom är korkade nog att skriva under
Det är märkligt att de nämner mönsterskydd. Mönsterskydd kräver registrering. Har de registrerat sin husmodell? Ritningarna i sig kan inte skyddas med mönsterskydd. Det som kan skyddas med mönsterskydd är produkter, i det här fallet hus.
Om ni bygger ett hus som till utseendet, linjer, materialval, former, färger är likt det dom registrerat kan ni göra intrång i deras mönsterskydd. Detta oavsett om ni vetat om deras utformning först. Att av en slump göra något likt är dock inte lätt.
Om ni låter en arkitekt göra nya ritningar utan att titta på deras ritningar blir det i princip omöjligt att få till en sådan likhet som krävs. En viss originalitet krävs också. Vanliga träfasader är tex inte tillräckligt unika för att få mönsterskydd. Era annorlunda fönster borde räcka för att ge ett annat uttryck, och således inget intrång i deras ev mönsterskydd.
Ritningar har istället upphovsrätt. Låter ni en arkitekt göra nya ritningar utan att rita av deras blir det inte heller upphovsrättsintrång.
Typhus som sätts ihop av vanliga komponenter har inte heller den verkshöjd (det nyskapande) som krävs för att få upphovsrätt. Om det är ett kataloghus som ser vanligt ut har det inget skydd.
Min gissning/bedömning. De vill bara skrämmas.
Om ni bygger ett hus som till utseendet, linjer, materialval, former, färger är likt det dom registrerat kan ni göra intrång i deras mönsterskydd. Detta oavsett om ni vetat om deras utformning först. Att av en slump göra något likt är dock inte lätt.
Om ni låter en arkitekt göra nya ritningar utan att titta på deras ritningar blir det i princip omöjligt att få till en sådan likhet som krävs. En viss originalitet krävs också. Vanliga träfasader är tex inte tillräckligt unika för att få mönsterskydd. Era annorlunda fönster borde räcka för att ge ett annat uttryck, och således inget intrång i deras ev mönsterskydd.
Ritningar har istället upphovsrätt. Låter ni en arkitekt göra nya ritningar utan att rita av deras blir det inte heller upphovsrättsintrång.
Typhus som sätts ihop av vanliga komponenter har inte heller den verkshöjd (det nyskapande) som krävs för att få upphovsrätt. Om det är ett kataloghus som ser vanligt ut har det inget skydd.
Min gissning/bedömning. De vill bara skrämmas.
Råkade ut för en snarlik situation när vi skulle bygga. Gick till en mindre lokal hustillverkare som lokalt byggt relativt många hus runt Göteborg. Med mig hade jag min egen planlösning och kompletta fasadritningar. Hade gjort dom själv men bra, riktiga ritningar. Hade även med mig grundritning, värmesystem med flytande golvvärme. Det som saknades var elritningar och ventilation och VVS samt konstruktionsritningar på huset.
Jag ville ha offert på mitt hus. Hustillverkarn krävde då att deras arkitekt skulle rita om. Och visst, ni får göra vad ni vill, jag vill ha en offert.
Det blev lite tjafs om skjutdörrspartier som skulle bli dyra att få dit (kranbil) men jag var ytterst tydlig att jag vet att det kostar men jag skall ha som det är ritat.
Efter nån vecka eller två fick jag offert. Min flytande golvvärme var ersatt av ingjuten, bergvärmen var ersatt av frånluftsvärmepump och skjutdörrspartiet var ersatt av en vanlig dubbel altandörr och två fasta fönster. Planlösning och fasadritningar var exakt som mina ritningar, dom hade tom låtit allt ligga kvar på min ritram.
Jag tackade nej med motiveringen att jag varit tydlig med vad jag skulle ha och lyssnar man inte på det innan kontrakt är skrivet så vill jag inte ha med dom att göra.
Fick ett liknande hotbrev om att ritningarna var deras egendom tills Arkitetfakturan var betald och en faktura på några tusenlappar. Bad dom i princip dra åt helvete men på ett mer diplomatiskt sätt och talade om att mina ritningar är min egendom, jag betalar inte för kopior på nåt jag redan äger.
VDn hörde av sig en gång till och sa att detta skulle han gå vidare med och sa att han hade inte gett upp om att bygga huset trots allt..... Oklart hur han kunde tro något sådant dock. Hörde aldrig nåt mer
Kanske samma företag?
Jag ville ha offert på mitt hus. Hustillverkarn krävde då att deras arkitekt skulle rita om. Och visst, ni får göra vad ni vill, jag vill ha en offert.
Det blev lite tjafs om skjutdörrspartier som skulle bli dyra att få dit (kranbil) men jag var ytterst tydlig att jag vet att det kostar men jag skall ha som det är ritat.
Efter nån vecka eller två fick jag offert. Min flytande golvvärme var ersatt av ingjuten, bergvärmen var ersatt av frånluftsvärmepump och skjutdörrspartiet var ersatt av en vanlig dubbel altandörr och två fasta fönster. Planlösning och fasadritningar var exakt som mina ritningar, dom hade tom låtit allt ligga kvar på min ritram.
Jag tackade nej med motiveringen att jag varit tydlig med vad jag skulle ha och lyssnar man inte på det innan kontrakt är skrivet så vill jag inte ha med dom att göra.
Fick ett liknande hotbrev om att ritningarna var deras egendom tills Arkitetfakturan var betald och en faktura på några tusenlappar. Bad dom i princip dra åt helvete men på ett mer diplomatiskt sätt och talade om att mina ritningar är min egendom, jag betalar inte för kopior på nåt jag redan äger.
VDn hörde av sig en gång till och sa att detta skulle han gå vidare med och sa att han hade inte gett upp om att bygga huset trots allt..... Oklart hur han kunde tro något sådant dock. Hörde aldrig nåt mer
Kanske samma företag?
Detta låter ju helt otroligt.
Har ni något avtal med firman? (skriftligt alt. muntligt?)
Jag förutsätter att du har dina ritningar dokumenterade med äldre datum än firmans? Ex mail där du skickat dem eller liknande.
Har ni inget avtal och du har bevis på att det är dina ritningar de "tagit" (och ritat en husmodell av) borde det snarare vara du som har ett case mot dem än tvärt om!
Har ni något avtal med firman? (skriftligt alt. muntligt?)
Jag förutsätter att du har dina ritningar dokumenterade med äldre datum än firmans? Ex mail där du skickat dem eller liknande.
Har ni inget avtal och du har bevis på att det är dina ritningar de "tagit" (och ritat en husmodell av) borde det snarare vara du som har ett case mot dem än tvärt om!
Så de vill att ni ska avbeställa något de inte kan leverera ?O Olsson5924 skrev:Vi har kommit i tvist med en husleverantör om rätten till ritningar. Vi har låtit en husleverantör räkna offert och rita upp vår egen ritning som de inte lagt ner en minut på att vare sig ge feedback eller ändringar på. Vi gav alla mått och egna planritningar till dem för att se om de kunde hjälpa oss att leverera ett stomrest hus av denna modell. De sa då att de hade nåt liknande i sin katalog så det var inga problem. Nu är huset uppritat och då visar det sig att de inte kan leverera så som vi vill ha det p ga konstruktionssvårigheter. Tex kan de inte leverera med fönster ner till golv som vi vill ha. Det var fler saker som inte gick att tillgodose helt plötsligt (fastän man räknat på huset med rätt detaljer) så det resulterar i att vi inte vill få huset levererat utav dom.
Sofia
Jag hade inte brytt mig om deras "avbeställningsblankett", ni har frågat om de kan bygga ett hus som ser ut som ritningarna ni lämnade till dem ? Det är kanske husfirman som ska skriva på en blankett till er, så de inte bygger hus enligt er ritning ?
oavsett vilket så är det säkert löst nu då detta var för 5 år sen.P Peter787 skrev:Så de vill att ni ska avbeställa något de inte kan leverera ?
Jag hade inte brytt mig om deras "avbeställningsblankett", ni har frågat om de kan bygga ett hus som ser ut som ritningarna ni lämnade till dem ? Det är kanske husfirman som ska skriva på en blankett till er, så de inte bygger hus enligt er ritning ?
Klicka här för att svara