Se till att beställa per telefon eller e-post nästa gång. Distansavtalslagen ger dig ett mycket bättre skydd som konsument, t ex 14 dagars ångerrätt.

Varför är det alltid det inblandade företaget som är boven i dramat? Vi har ju som sagt bara hört en av parterna. Och vad har företagets eventuella marginaler med diskussionen att göra över huvud taget? Dom får sätta vilka priser dom vill, det är väl kundens sak att ta reda på vad produkten kostar till honom.

• Gilla
goerana
  • Laddar…
Frågan man bör ställa sig först är ju vad det är för monsterrör du köpt att dra din kabel i!
Vanligt gult 50 mm markrör kostar några tior per meter!

Det är väl bara att lämna igen rören och betala returavgiften på 3 400 kr. Gå sedan till Byggmax och köp det du behöver. Slutnotan blir då kanske högst 5 000 och du får en enklare grävning.
Jämför sen 5 000 med 17 000 + att du får en enklare grävning.

Göran.W
Man kan fråga sig vad det är för elfirma som tar hem rör i storlek med avloppsrör när dom vet det ska grävas el till frigga och belysning.
Dom borde ju hajat till att något inte stämde och kontakta ts innan dom tog hem dom.
Jag hade köpt vanlig pem slang och dragit elen i den.

Göran.W skrev:
Man kan fråga sig vad det är för elfirma som tar hem rör i storlek med avloppsrör när dom vet det ska grävas el till frigga och belysning.
Dom borde ju hajat till att något inte stämde och kontakta ts innan dom tog hem dom.
Jag hade köpt vanlig pem slang och dragit elen i den.
Göran W: Antagligen en elfirma som varit med förr, och vet att dras det fram el till en friggebod eller uthus så finns det kunder med mycket idéer så det kan komma att efterdras en massa annat också. Stod faktiskt med några andra i styrelsen jag sitter i för en förening och diskuterade över våra 50 och 110mm rör, och vi kom fram till att lägga ner 110 när det ändå skulle ner och vi råkade ha båda - just av skälet "bra att ha plats". Fast till att börja med skall det bara i två kablar på drygt 10mm styck. Det är nog vanligare än man tror....

Till msv: Vi är väl flera som snarast tagit firmans parti i denna tråden, eller hur ?

Till TS: Ta det som lärpengar. Nästa gång kommer nog både firman och framförallt du vara noggrannare vid beställning och mer medveten. Visst, firman hade nog aldrig kunnat tvinga till sig pengarna men nu kan du gå dit, fråga och prata med dem även i fortsättningen också. Man vet nämligen aldrig när man kommer springa på varandra härnäst och vem som behöver vem då. Sedan byter folk jobb också ibland, så det behöver inte ens vara samma firma nästa gång.

Göran.W
Jo det är möjligt elfirman tänk så men dom borde ändå kontaktat ts tycker jag.

Man kan väl inte försvara firman i detta fallet.dom borde ändå frågat kunden om han verkligen vill ha så stora rör
och gett honom ett pris,om nu säljaren tyckt TS behövde stora rör så borde han givetvis diskuterat det med kunden

• Gilla
flygrc
  • Laddar…
Göran.W
Enbart priset borde fått dom att kontakta ts för 17000 kr för rör till elen till en lycktstolpe och en friggebod betalar väl ingen vid sina sinnes fulla bruk.
För dom pengarna får man ju en hel monteringsfärdig frigga på 15 kvm för.

• Gilla
Montören
  • Laddar…
Ingper skrev:
Göran W: Antagligen en elfirma som varit med förr, och vet att dras det fram el till en friggebod eller uthus så finns det kunder med mycket idéer så det kan komma att efterdras en massa annat också. Stod faktiskt med några andra i styrelsen jag sitter i för en förening och diskuterade över våra 50 och 110mm rör, och vi kom fram till att lägga ner 110 när det ändå skulle ner och vi råkade ha båda - just av skälet "bra att ha plats". Fast till att börja med skall det bara i två kablar på drygt 10mm styck. Det är nog vanligare än man tror....
När det skall förläggas kabelskyddsrör på jobbet så används i regel alltid 110-rör oavsett hur många kablar det skall läggas i dem. Möjligen använder man 50-rör på långa avstånd, men t.ex. fiberkabel (det som vi mest lägger på längre avstånd) läggs ju fritt utan kabelrör.

Man använder aldrig grövre kabelrör än 110 även om det finns, utan förlägger istället flera parallellt.

Men till privatbostäder används ju i regel aldrig 110-kabelskyddsrör i något sammanhang, utan det är alltid 50 som används och det borde elfirman förstått.

Göran.W
Jag reagerar mest över att dom tar hem rör för 17000 kr utan att fråga kunden.
Det är väl egentligen inte fel att lägga grövre rör men inte till vilket pris som helst och 17000 kr är mycket pengar för dom flesta privat kunderna.
Rinkaby rör tar 1845 kr för 50 meter 110 rör http://www.rinkabyror.se/artikel/kabelskyddsror-110-98/?select=true så man kan ju fråga sig vad det är för rör som kostar 17000 kr.
Måste nästan vara såna släta man lägger ner i gator och liknade där dom utsätts för stora belastningar och det är overkill på en privat tomt.
Se kan man även gräva ner en markkabel utan rör med om det inte är för stenigt och bara ha ett kabelmarkeringsband någon dm över.

Tänka bara på att det krävs behörighet för att gräva ner rör som det skall dras elkabel i. ;)

Göran.W
Jag undrar om man behöver behörighet för att gräva ner en kabel.
Tror inte det iaf så länge man inte kopplar något men det kan säkert någon mer bevandrad i det bringa klarhet i.

Nerre skrev:
Det har ju företaget redan gjort?
Fast om du måste argumentera med en idiot så sänk dig inte till idiotens nivå efter som han kommer att vinna genom sin stora erfarenhet...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.