6 703 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Tvist med BRF angående konvertering till trefas
Det är väl 3st 1-fas matningar som kommer från källaren....att TS gör om till 3x16A betyder ju att teoretiskt 16A kan belasta två grannars 1-fas matningar......
Föreningen har rätt, din elektriker har fel.
Stigaren är 3-fas, med faserna fördelade mellan lägenheterna. Tex L1 på våning 1, L2 på våning 2 och L3 på våning 3.
Även om du monterar en ny 3-fas mätare i din lgh, kommer du belasta dina grannars huvudsäkringar på de två extra faserna. Du behöver alltså dra upp en ny stigare med 3- faser som endast betjänar din lgh
Stigaren är 3-fas, med faserna fördelade mellan lägenheterna. Tex L1 på våning 1, L2 på våning 2 och L3 på våning 3.
Även om du monterar en ny 3-fas mätare i din lgh, kommer du belasta dina grannars huvudsäkringar på de två extra faserna. Du behöver alltså dra upp en ny stigare med 3- faser som endast betjänar din lgh
Av vad TS skriver och visar på sin bild bör det inte finnas några hinder att göra som önskat. Vi vet inte hur många lgh som ligger per fas via avgreningslådorna i stigaren men av arean att döma är det säkert fler än en. Därför och även om det vore så är det inget problem utan snarare tvärtom att TS och kanske i förlängningen fler konverterar till trefas.
Försök föra en saklig och redig diskussion med BRF och ställ hellre frågor till dem som kan hjälpa till att belysa hur de tänker tillsammans med sin elektriker. Det kan säkert finnas många skäl till deras beteende men med stor säkerhet är de inte eltekniskt grundade. Lycka till och använd psykologi, inte teknologisk argumentation, funkar bäst på den tvåbent rättuppgående partiellt hårlösa apan.
Försök föra en saklig och redig diskussion med BRF och ställ hellre frågor till dem som kan hjälpa till att belysa hur de tänker tillsammans med sin elektriker. Det kan säkert finnas många skäl till deras beteende men med stor säkerhet är de inte eltekniskt grundade. Lycka till och använd psykologi, inte teknologisk argumentation, funkar bäst på den tvåbent rättuppgående partiellt hårlösa apan.
Det är mycket troligt att det är som Demmpa skriver, då är det mycket troligt att man kan få felaktiga belastningar på systemet. Jag tror nog att som som "idiotförklarade" föreningens elektriker kanske bör stå med struten på i skammvrån 
Hoppas TS kommer tillbaks med mer bakgrundsfakta och även hur det går vidare i fallet. Bygger troligtvis på missförstånd och feluppfattning av fakta bland de som inte är insatta i saken. Lätt hänt att den elektriker BRF hänvisar till är feltolkad i flera led. Förhoppningsvis behövs inga strutar öht, åtminstone inte av tekniska skäl det är jag ganska övertygad om.
Kul med alla diskussioner MEN.
Denna typ av problem/frågor kan aldrig lösas i ett forum utan ett platsbesök med tångampärmeter är enda metoden och mätningar när det är höglast tid samt ett snack med el-leverantören.
Denna typ av problem/frågor kan aldrig lösas i ett forum utan ett platsbesök med tångampärmeter är enda metoden och mätningar när det är höglast tid samt ett snack med el-leverantören.
Tur att din styrelse inte verkar vara så kunnig... Då dom troligtvis har fog för att neka dig 3-fas med tanke på likaprincipen. De dom svamlar om känns bara som svammel... och inte riktiga argument...
Men jag tror inte du skall bråka allt för mycket mer med tanke på att de har rätt att neka dig... Dock inte med den anledningen de har, men om du bråkar mer så kan de komma på rätt anledning.
Men jag tror inte du skall bråka allt för mycket mer med tanke på att de har rätt att neka dig... Dock inte med den anledningen de har, men om du bråkar mer så kan de komma på rätt anledning.
Kan du utveckla dina tankar?Odjuret skrev:Tur att din styrelse inte verkar vara så kunnig... Då dom troligtvis har fog för att neka dig 3-fas med tanke på likaprincipen. De dom svamlar om känns bara som svammel... och inte riktiga argument...
Är själv "lysmask" och Vice ordförande i en Brf.
Tja, i en förening så måste man alltid tänka på lika principen, dvs i det här fallet ska alla i den stigaren kunna ha 3-fas, troligtvis så skulle det inte palla.
Föreningen i detta fall, verkar mest svamla om tjuvström hit å tjuvström dit, inga riktiga argument, men om man skulle börja tjafsa mer med styrelsen så att dessa tar till ordentlig hjälp, då kommer dessa att få argument som inte går att övervinna.... tänker på likaprincipen.
Som lysmask så hänger du med på vad jag menar med att det troligtvis inte skulle fungera med 3fas till samtliga boende på samma stigare. hänger du med?
Föreningen i detta fall, verkar mest svamla om tjuvström hit å tjuvström dit, inga riktiga argument, men om man skulle börja tjafsa mer med styrelsen så att dessa tar till ordentlig hjälp, då kommer dessa att få argument som inte går att övervinna.... tänker på likaprincipen.
Som lysmask så hänger du med på vad jag menar med att det troligtvis inte skulle fungera med 3fas till samtliga boende på samma stigare. hänger du med?
Problemet är väll inte 3-fas eller 1-fas utan om just denna medlem tänker börja "destillera" eller starta ett smältverk i sin Lgh. Så likabehandlings principen.. Nja kanske.Odjuret skrev:Tja, i en förening så måste man alltid tänka på lika principen, dvs i det här fallet ska alla i den stigaren kunna ha 3-fas, troligtvis så skulle det inte palla.
Sen kommer inte jag i håg vilket som el-lev. tycker bäst om vad gäller sammanlagrings effekten.
Gällande elen har jag inte lika stor erfarenhet som du, har gått utbildningen men inte fått lärlingsbiten...
Lika principen är en viktig sak att tänka på när man sitter i styrelsen...
Men om alla startar hembränning på storskala med rejäla kokdon som går på 3-fas så...
vi hade samma fråga i den förening jag sitter i, där konstaterade vi att det inte skulle fungera med 3-fas till alla...
Lika principen är en viktig sak att tänka på när man sitter i styrelsen...
Men om alla startar hembränning på storskala med rejäla kokdon som går på 3-fas så...
vi hade samma fråga i den förening jag sitter i, där konstaterade vi att det inte skulle fungera med 3-fas till alla...
Men om nu TS fått nej pga "svammel", vad är risken med att "bråka"? Visst, TS kan få ett nej baserat "på rätt anledning", men det nejet är väl inte värre?Odjuret skrev:Tur att din styrelse inte verkar vara så kunnig... Då dom troligtvis har fog för att neka dig 3-fas med tanke på likaprincipen. De dom svamlar om känns bara som svammel... och inte riktiga argument...
Får inte TS göra det han vill för styrelsen så får han ju inte. Hur sakliga motiv styrelsen har påverkar ju egentligen inte TS.
Klicka här för att svara