Hej,

Vi renoverade vårt badrum för ett par månader sen. Vi hade löpande en mycket bra dialog med våra hantverkare.
Hantverkarna frågade om vi ville ha elektriks-handdukstork alternativt sätta tillbaka den vattenburna som sitter på husets VVC.
DVS att bara koppla av handdukstorken, renovera badrummet och sen koppla på den igen på samma rör.

När renoveringen va färdig ville föreningen / styrelsen komma och kolla så vi inte ändrat något i badrummets ventilation, vilket vi inte gjort, så när de knackade på så släppte vi in dom.

Under "besiktningen" av ventilationen i badrummet så såg dom att handdukstorkarna va påkopplade på VVCn och sa att detta är inte ok enligt säkert vatten pga legionelltillväxt.

Hantverkarn hade givetvis installerat en tappventil intill stammen då detta är hur man gör enligt säkertvatten enligt dom, när man renoverar enstaka badrum. Så när vi ringde hit hantverkaren igen så tyckte han föreningen va konstig och sa att "ni får väl bara stänga av den isf". Sen skickade han underlag för säkertvatten.

Vår styrelse där ingen har någon hantverkar bakgrund / kunskap tycker nu vi ska demontera ner denna då det inte går under säkert vatten, på egen bekostnad. Det står inget angående detta i styrelsens stadgar (snarare att man inte får ändra rör eller liknande utan styrelsens godkännande). De säger att vi måste loopa sjävla vvcn.

Min fråga / diskussion landar därför i:
Enligt säkert vatten, när man renoverar enstaka badrum, får man installera en tappventil intill stammen som stänger av VVCn så den inte går ut i våra handdukstorkar eller måste denna loopas?
Styrelsen har inte heller skickat hit en kunnig hantverkare utan tog själva foton på handdusktorkarna när de egentligen skulle inspektera ventilationen..

Tack på förhand!
 
Så det satt redan en handdukstork i badrummet kopplad till VVC som föreningen inte heller godkänt?
Det är väl ganska förståeligt att föreningen vill att ni plockar ned den? Om ni kan stänga av handdukstorken manuellt finns det inget som hindrar att ni eller nästa ägare öppnar ventilen igen.

Om ni bara stänger av tillflödet till handdukstorken så finns det väl fortfarande vatten i den som kan bilda legionella och har ni inte en utflödesventil från handdukstorken så kanske bakterierna kan nå ut till övriga varmvattnet? När jag satt i en brf-styrelse så hade vi en blindtarm på en varmvattenledning som vi var tvungna att åtgärda för att det inte skulle riskera att bildas legionella i den.
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Så det satt redan en handdukstork i badrummet kopplad till VVC som föreningen inte heller godkänt?
Det är väl ganska förståeligt att föreningen vill att ni plockar ned den? Om ni kan stänga av handdukstorken manuellt finns det inget som hindrar att ni eller nästa ägare öppnar ventilen igen.

Om ni bara stänger av tillflödet till handdukstorken så finns det väl fortfarande vatten i den som kan bilda legionella och har ni inte en utflödesventil från handdukstorken så kanske bakterierna kan nå ut till övriga varmvattnet? När jag satt i en brf-styrelse så hade vi en blindtarm på en varmvattenledning som vi var tvungna att åtgärda för att det inte skulle riskera att bildas legionella i den.
Hej,

Det satt en där innan som fick sitta där.
enligt föreningen så får de gamla sitta kvar men inte sätta dit nya. Det står inte på brf hemsidan någonstans utan detta har dom sagt i efterhand.. å vi kopplade bara av å sen på den igen förutom att hantverkarna installerade en tappventil.

Förstår också, nu, att det är bättre att köra elektriska för att slippa ev legionella tillväxter, men nu när vi är klara med allt och att det hade varit en påtaglig kostnad att demontera ned mm så känns det lite lojt av styrelsen att komma i efterhand. Kan tycka att dom har lärt sig något och kan uppdatera sina stadgar och information angående renovering..

Så jag efterfrågar mer den juridiska biten, om de kan tvinga oss att göra det i efterhand?
 
Jag tror: Det är enligt säkert vatten inte tillåtet att installera handuktstork på VVc idag. Normalt måste man följa aktuella regler vid en ombyggnad. Dvs. det är inte OK att koppla tillbaka en tork i samband med en badrumsrenovering. En badrumsrenovering är "alltid" så omfattande att den kan ses som en ombyggnad.

Så jag tror att hantverkaren har gjort fel som kopplat in handdukkstorken, det är idag inte fackmannamässigt att göra så.

Men det är lite av "corner case".

Att man sätter en avstägningskran kan jag inte se vitsen med. Det ökar snarare risken för legionella.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
En tappventil är väl en ventil för att tappa ut vatten. Det låter som att det är en avstängningsventil som installerats. Det är inte lämpligt, när man stänger flödet blir det bra grogrund för legionella i handdukstorken, när ventilen sedan öppnas sprids de i systemet. Om man har värme på VVC så ska det inte finnas ventiler.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En tappventil är väl en ventil för att tappa ut vatten. Det låter som att det är en avstängningsventil som installerats. Det är inte lämpligt, när man stänger flödet blir det bra grogrund för legionella i handdukstorken, när ventilen sedan öppnas sprids de i systemet. Om man har värme på VVC så ska det inte finnas ventiler.
Tack för svar!
Yes en avstängningsventil. Röret från stammen sitter mer eller mindre rakt uppåt och ventilen sitter mer eller mindre intill stammen. Tänker att det inte lägger sig något vatten där?

Antar att det är bättre att ha igång handdukstorken så det iaf cirkulerar? En bygel hade ju skapat samma problem som en handdukstork?
 
H hempularen skrev:
Jag tror: Det är enligt säkert vatten inte tillåtet att installera handuktstork på VVc idag. Normalt måste man följa aktuella regler vid en ombyggnad. Dvs. det är inte OK att koppla tillbaka en tork i samband med en badrumsrenovering. En badrumsrenovering är "alltid" så omfattande att den kan ses som en ombyggnad.

Så jag tror att hantverkaren har gjort fel som kopplat in handdukkstorken, det är idag inte fackmannamässigt att göra så.

Men det är lite av "corner case".

Att man sätter en avstägningskran kan jag inte se vitsen med. Det ökar snarare risken för legionella.
Tack för svar!
Yes förstår med nya men gamla som kopplas av å på kanske de kan ha ett gladare öga för!

Givetvis kommer vi låta hantverkarna fixa detta om det måste ske men rätt osugen att ta upp kaklet igen.. å laga hålen där skruvar mm sitter kommer inte bli snyggt.
 
C
Z ZellP skrev:
Antar att det är bättre att ha igång handdukstorken så det iaf cirkulerar? En bygel hade ju skapat samma problem som en handdukstork?
Nej, "loopen" som matar VVC:n sitter i slutet/änden på respektive stam.
Problemet med handdukstorken är att den riskerar att kyla av vattnet så att det understiger den rekommenderade minimigränsen 50°.
 
  • Gilla
ZellP
  • Laddar…
R
Lite off topic, men om man har ett vattenburet värmesystem (som är slutet) så kan man koppla in handdukstorken där. I flerbostadshus är väl iofs det vattnet inte varmt stora delar av året.
 
  • Gilla
lukemc och 1 till
  • Laddar…
C
R rolflidvall skrev:
I flerbostadshus är väl iofs det vattnet inte varmt stora delar av året.
Så är det. Då kan man komplettera med en elpatron så man kan köra både på el och radiatorslinga.
Gäller att komma ihåg att stänga av vattnet när man slår på elen bara... 😄

Men tyvärr är det en helt annan typ av tork och det lär inte heller vara så lätt att ordna med rördragning nu när badrummet är klart. Entreprenören borde avrått från VVC-tork.

Å andra sidan. Satt VVC-torken där sedan tidigare har jag svårt att se hur föreningen formellt skulle kunna förbjuda en från att behålla den i samband med renovering. Även om det är olämpligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar också på om det inte står förbud i stadgar eller att ni förändrat något i systemet borde styrelsen få svårt att tvinga er att bygga om detta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar också på om det inte står förbud i stadgar eller att ni förändrat något i systemet borde styrelsen få svårt att tvinga er att bygga om detta.
Ja, jag tänker att det tvärtom skulle varit en förändring som kräver styrelsens medgivande att ta bort VVC-torken.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enligt beskrivningen i trådstart så handlar det om samma handdukstork som sitter på sina gamla rör. Därmed har ingen förändring av dessa rör skett. Styrelsen kan då inte kräva att handdukstorken avlägsnas bara för att andra delar av badrummet har underhållits.

Om lägenheterna har upplåtits med denna lösning så är det nog mer lämpligt att föreningen tar ett helhetgrepp och låter montera ned samtliga handdukstorkar i och med att de är ett hälsoproblem.

Varför styrelsen inte infört detta önskemål om att enskilda lägenhetshavare ska avlägsna sina handdukstorkar i t ex ordningsreglerna eller annan information till medlemmarna är ju bara för underligt. Sånt kommer man inte dragandes med i efterhand.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Z ZellP skrev:
å vi kopplade bara av å sen på den igen förutom att hantverkarna installerade en tappventil
Nu finns det ingen annan skrivelse i lagen än att lägenheten skall hållas i gott skick och en lös härledning vidare till att det innebär nuvarande praxis i branschen. I säker vatten står det:

"Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till VVC-systemet."

Då är frågan hur mycket man får göra innan en handdukstork skall anses bortkopplad. Jag skulle nog (direkt taget ur luften) påstå att det sker när båda ändar av anslutningarna är frikopplade samtidigt.

Då man vill bli av med vvc-kopplade handdukstorkar pga legionella tror jag att min tolkning skulle få gehör i en Tingsrätt. Men efter det så kanske 50/50. Och då ska brfen kunna bevisa att den kopplats bort helt vilket inte är säkert att det går att bevisa.

Som råd till TS så kan man ju vänta ut styrelsen och om de återkommer så kan man ju kort svara att det inte är någon fara då handdukstorken aldrig var bortkopplad. Eller så kan man bidra till att varmvattensystemet i föreningen får en lägre risk för legionellatillväxt. Men då måste man ju ta det med entreprenören.
 
Man måste ju få underhålla saker även om de inte är okej för nyinstallation enligt nuvarande regelverk. Ser de dem som så hemska är det ju bara att proppa allihop. Att någon har fixat andra saker i rummet kvittar väl?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.