29 569 läst ·
103 svar
30k läst
103 svar
Tvist ang. jordkabel till badrum
Du finner detta i föreskrifterna.Mikael_L skrev:
Behöver du fråga mig om detta om du är i branschen och kan regelverken?
Kunden ska ha anläggningskännedom. I en villa är detta dokumenterad i en korrekt upprättat gruppförteckning.
Saknas denna skall du upplysa kunden vad som gäller och att denna bör skaffa denna anläggningskännedom.
Åhå, men troligen är du auktoriserad elinstallatör med hos ESV registrerad firma.L lars80 skrev:
Men nu ska jag inte hålla på och märka ord, jag förstod vad du menade, sorry.
Men i vilket fall, vad du måste ha nöjda kunder ...
L lars80 skrev:
L lars80 skrev:
Det verkar erbjudas maximal kundnytta här ...L lars80 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ett tips om man inte vet då ska man säga det.L lars80 skrev:Jag vet inte riktigt vad du sysslar med till vardags om du är i byggbranschen?
En punkt i konsumenttjänstlagen om jag erinnrar mig rätt är att en offert får skilja 15% från angivet pris.
Nu minns jag inte vilket pris kunden hade fått på tilläggsjobbet men det är inte osannolikt att denna kostnaden hamnar inom tillåten prisjustering pga omständigheterna.
Isåfall är det mycket svårt att bestrida kostnaden.
Det är återigen väldigt tydligt att du inte har koll.
Men om jag vill att elektrikern ska montera ett vägguttag i mitt badrum.
För det första så måste elektrikern veta vad för typ av eluttag som behövs. Sen vill jag ha fast pris. Då är det upp till elektrikern att kolla omständigheterna. Och därefter räkna på det hela. Lämnar du ett fast pris är det fast. Om du upptäcker att jorden inte fanns. Det är inget du kan kräva kunden på även om kunden lämnar ett anbud så måste elektrikern kolla först.
Så va jobbar du som?
Själv är jag fastighets tekniker
Ändå har så bra koll...
Mikael_L skrev:
Hepp, ett klockrent fel igen.
(och så måste jag erkänna att jag också hade fel på en sak, jag skrev att det står i Elsäkerhetslagen om kravet på anläggningskännedom, men det är fel, det är i ESV föreskrift "ELSÄK-FS 2017:3 Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elinstallationsföretag och utförande av elinstallationsarbete.")
[länk]
3 kap 8§
Hur elinstallationsarbete planeras och utförs
8 § Egenkontrollprogrammet ska innehålla de system och de rutiner som krävs för att säkerställa att det inför varje elinstallationsarbete klargörs vilka förutsättningar som gäller för elinstallationsarbetet med avseende på anläggningen och uppdraget (anläggningskännedom) och att det klargörs vilka krav som därmed ska gälla för arbetet (kravbestämning).
Anläggningskännedomen innebär klargörande av
• vilka elinstallationsarbeten arbetet omfattar,
• vilket utförande den del av anläggningen som elinstallationsarbetet omfattas av har innan arbetet, och 5 ELSÄK-FS 2017:3
• om elinstallationsarbetet innebär en sådan förändring i anläggningen att arbetet måste utföras med andra utförandekrav än de som gällde för anläggningen innan arbetet.
Korrekt, och den som ansvarar för att lämna ut den dokumentationen med uppgifter kring anläggningen för anläggningskännedom är kunden.
Saknas sådana uppgifter kan du erbjuda kunden att upprätta sådana handlingar.
Är det något som du tycker är konstigt med detta?
Vilken föreskrift, och var?L lars80 skrev:
Tydligen, för detta kände jag inte till.L lars80 skrev:
Snälla, visa mig var.
Jag har ansträngt mig ikväll att bläddra genom Elsäkerhetslagen, Elsäkerhetsförordningen och ELSÄK-FS 2017:3 för att åt dig hitta kravet på utföraren om anläggningskännedom, så då kan du väl bjuda mig också på lite upplysning om var det står det som du påstår.
Nu var du rolig du.L lars80 skrev:
Vilka slags ställen arbetar du egentligen på?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hehe, nu var du lite rolig igen.L lars80 skrev:
Du kan ju göra tankeexperimentet att det fanns en korrekt upprättad gruppförteckning hos den kund som denna tråd startade med.
Ändrar du dig då och anser att det bara är för byggfirman och elektrikern att bita i det sura äpplet och göra det som krävs utan ersättning.
Tja, lars80 har iofs ett korn rätt i grunden i mycket av det han skriver, men sen övertolkas det hela vansinnigt rejält och broderas på med saker som det inte finns belägg för.B Byggdjuret skrev:
Ja enligt min mening då.
Jag försöker ge trådstartaren synpunkter att beakta gällande hans problem kring vem som ansvarar för vad.Mikael_L skrev:
I slutändan är den en bedömningssak för tingsrätten att avgöra vad som avtalats i offert.
Ytterligare faktorer att beakta är om kanske muntliga tilläggsarbeten/ändringar har tillkommit efter offerten som förändrat förutsättningarna..
Jag tycker din attityd är tråkig men det är ok.
Dock har jag ingen större lust att fortsätta en tidskrävande argumentation som tar energi.
Jag hoppas dina kunder är nöjda med dig och dina arbeten.
För trådstartaren hoppas jag att han fått tillräckligt med insikter för att bilda sig en uppfattning.
För egen del så har jag väldigt sällan diskussioner då jag är väldigt tydlig med vad som gäller, dessutom har jag jurister att rådfråga i händelse av tveksamheter.
Fast pris specificeras tydligt och allt utöver vad som står i offert blir löpande tilläggsjobb.
Sen tror jag du säkert vet vad som gäller vid anbudsförfaranden om underlaget är bristfälligt eller rent av felaktigt ifrån beställaren och samma princip gäller för småjobb.
Skyldigheter finns både hos beställare och utförare även vid småentreprenader.
Tack för mig!
Ps. Bifogar länk till elsäkerhetverket för den som vill läsa vidare i ämnet.
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...e-av-elanlaggning/din-anlaggning-ditt-ansvar/
Länk till konsumentverket:
"Säljaren har rätt till pristillägg om hen har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs."
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Redigerat:
Det du beskriver gäller ungefärligt pris. Ett fast pris är naturligtvis just det, fast alltså.L lars80 skrev:En punkt i konsumenttjänstlagen om jag erinnrar mig rätt är att en offert får skilja 15% från angivet pris.
Nu minns jag inte vilket pris kunden hade fått på tilläggsjobbet men det är inte osannolikt att denna kostnaden hamnar inom tillåten prisjustering pga omständigheterna.
Isåfall är det mycket svårt att bestrida kostnaden.
Hur skulle det bli om alla fasta priser fick höjas med 15%?
Nornalt sett tar fast pris höjd för en hel del risk så företaget går nästan aldrig back.
Slutligen märker jag ord: ”en offert får skilja 15% från angivet pris”. Vad betyder det egentligen, är inte offerten det angivna priset? Jag antar du menar fakturerar pris.
https://www.hallakonsument.se/tips-.../anlita-hantverkare/pris--och-tillaggsarbete/
Sedan kan argumenteras om det är ett tillägg eller inte, dvs om detta arbete omfattades av offerten. Alltså ursprungliga frågan.
Detta måste vara bättre en länk i caset, https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/om-du-ager-din-bostad/L lars80 skrev:
Hepp.L lars80 skrev:
Ja här står det tydligen så ...
" * ge elinstallationsföretagen som anlitas den information om anläggningen och arbetet som behövs."
Mig veterligen finns inget sådant här skrivet i lagtexter eller föreskrifter, så jag tror det är någon slags (över)tolkning av .. tja vad ..?
Och så tycker jag det är humor (eller kanske tragedi egentligen) på högsta nivå.
Tänk när jag kommer till tant Agda 79 år, och frågar:
Nu vill jag veta om du har TN-S eller TN-C, om du har några UC och om de är matade med TN-S eller TN-C, så vill jag veta förimpedansen och area och längd på alla huvudledningar och sen längden på den här gruppledningen jag ska arbeta med.
Och så vill jag veta vad för säkring och karaktäristik som det sitter i varje central.
Och så vill jag veta vilka ledarfärger det är, och om vilken skyddsmetod som tillämpas i de olika rummen.
Ja det räcker nog så, jag behöver inte mer än detta. Kan du fixa det till imorgon bitti, då jag kommer (eller skriver offert, för att följa det tråden handlar om).
Tja, jag vet inte riktigt vad Elsäkerhetsverket egentligen menar med den punkten.
Men personligen räknar jag aldrig med att någon privatperson ska veta något endaste dyft om sin anläggning. Många hittar bara de flesta, men inte alla, strömbrytare och vägguttag, sen tar deras kunskap om anläggningen slut. Mer information kan jag inte förvänta mig.
Och andra kunder är ju också rätt roliga, de vet lite lite, och kan några coola fack-termer, så de brukar berätta allt möjligt som de tror jag behöver veta. Det kan låta typ "Det sitter en 25A jordfelsbrytare som är till boden, så sladden dit måste vara rätt grov, säkert 20 kvadrat, varmvattenberedaren kan inte vara på 380Volt för det är inte tre säkringar till den."
Då får man nicka lite försiktigt och säga att "Jag ska kika på det där!" och sen kolla upp allt efter eget huvud.
Så jag vet faktiskt inte riktigt vad elsäkerhetsverket menar med det de skrev på sin hemsida.
Jag borde kanske skriva och fråga ...
Tja, de ger faktiskt lite exempel på vad du kan tänkas behöva lämna för information här:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ag/nar-du-anlitar-ett-elinstallationsforetag/
"Du är ansvarig för att ge elinstallationsföretaget den information de behöver om anläggningen för att de ska kunna utföra arbetet på ett säkert sätt. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex och utsträckt din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen."
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ag/nar-du-anlitar-ett-elinstallationsforetag/
"Du är ansvarig för att ge elinstallationsföretaget den information de behöver om anläggningen för att de ska kunna utföra arbetet på ett säkert sätt. Hur omfattande informationen behöver vara beror på hur komplex och utsträckt din anläggning är och vilka komponenter den har. Ett exempel på information som du behöver lämna är gruppförteckningen till elcentralen."