Hej! Blir mitt första inlägg här och jag tänkte att jag börjar med en riktig kluring!

Sitter i en mindre tvist med en byggfirma i norra Stockholm.
Huset i fråga är ett äldre fristående suterränghus från ca 1940.

Det här har hänt:
I början av Juni brann vårt badrum pga. kortslutning i PAX-fläkt i duschen.
Badrummet måste rivas ner och byggas upp från grunden.
Brandkåren fyller badrummet duktigt med vatten så det tar ett tag att få det torrt.
Via Länsförsäkringar får vi mycket bra hjälp direkt, en bod med toa/dusch körs ut samma vecka.
Vi tar det av försäkringsbolaget rekommenderade byggföretaget som åtar sig hela projektet (en mindre skada på fasaden också)
Kontakten med byggföretaget har inte varit den bästa med uteblivna svar och svårt att få tag på MEN jag är nöjd med alla hantverkare som har jobbat hemma hos mig och resultatet.
Har verkligen ingen lust att smutskasta företaget som gjort jobbet då jag anser att de är kompetenta och att det här rör sig om ett kommunikationsfel.

Nu till mitt problem:
Badrummet var av gammal standard med heltäckningsmatta och allt som kommer därtill, det var dags för uppfräschning. Vi och byggfirman kommer överens om pris för dessa tillägg:
Värmegolv el-buren 10.000kr inkl moms
Kakel/klinkers 25.000kr inkl moms
5st spotlights á 1500kr inkl moms
Eluttag ca 1000kr inkl moms
Brytare med dimmer ca 1000kr inkl moms.

Nu är badrummet snart klart men elfirman som byggfirman anlitat för eldragning hörde av sig igår och säger att det inte är jordat i badrummet.
Elektrikerna har varit på plats innan skivor/kakel var uppmonterat och badrummet var ett tomt skal (Elcentralen + jordfelsbrytare ligger i källaren nästan rakt under badrummet, hade således kunnat dra jorden via bjälklaget upp till badrummet innan det "sätts igen")

Elektrikern vill lägga en dag med två man att söka efter jord i kontakter för att dra fram till badrummet.
Detta vill de ha 530kr timmen exkl. moms á 16 timmar, alltså drygt 10.000kr inkl moms som skulle landa på mig. Först känns det som en ganska häftig summa för att få fram jord till badrummet, sen känns det trist att detta kommer fram först när allt annat i badrummet är klart.

Min sida av myntet: Jag och byggfirman har avtalat fast pris för det extraarbetet vi vill ha utfört. Har det tillkommit kostnader som byggherren inte tänkt på är det såklart olyckligt men av just den anledningen valde jag att få samtliga priser fast och inte löpande.

Hur ser ni på detta fallet, jag kan väl knappast vara den första med gammal kåk utan jordning till badrummet och detta uppstår?

Tack på förhand!
/Matte

• Gilla
L.G.Solna och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Priset du har fått ska vara fullt färdigt pris, utfört enligt dagens krav på fackmässigt utförande. De borde kollat upp om det fanns jord att tillgå innan /när de lämnade priset.

Priserna du fått hade blivit högre om de räknat med att dra fram jord, absolut, men knappast hela beloppet i skillnad.

Säg att du tar halva kostnaden, prutat och klart.

• Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Om uppdraget till elfirman var att dra nytt el i badrummet så är det självklart att dom se till att alla uttag är jordade samt att det finns jordfelsbrytare för al el i badrummet. Det är solklart och behöver inte extra avtalas. Vet dom inte det är dom klåpare och borde anmälas till Elsäkerhetsverket eller vem nu har hand om det.
Om dom nu vill leta fram någon jord "någonstans" för att dra till badrummet låter ju skrämmande.
Du ska inte betala ett öre. Håll inne med betalning till huvudentreprenören tills det är löst.

• Gilla
Donn och 22 till
  • Laddar…
Håller med föregående. Det är tal om nyinstallation och få gäller dagens regler med krav på jord och jordfelsbrytare. Att dra fram en ny grupp kan sägas ingår, alternativt hade det kostat 1500kr att dra ny grupp från centralen när allt var öppet. Det har du tolkat som att det ingår, helt rätt tolkat. Betala inget extra, de har tabbat sig.

• Gilla
Solvide och 14 till
  • Laddar…
C
Jag fattar inte riktigt. Elfirman har varit där och dragit elen i väggarna, och nu kommer de tillbaka och konstaterar att det inte är jordat? Nähä, varför är det inte det då? Det är ju ni som gjort jobbet...

Dessutom, om det nu finns rör och kopplingsdosor som brukligt skall det inte vara några konstigheter att dra i en jordtråd från centralen och fram till de ställen där den behövs. Knappast 16 mantimmars arbete. Snarare två.

• Gilla
Donn och 28 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar.
Har pratat vidare med hantverkaren som säger såhär:

Det är väldigt vanligt att det inte finns jord i äldre duschrum och det är inte det som är problemet. Dilemmat är utförandet i rummen bredvid som ligger på samma grupp. Eftersom den gruppen är omgjord en viss del till t ex jordade uttag utgår man att det är gjort enligt de regler som finns, det är enligt elektrikern inte gjort. Att se över detta är inte lätt att beräkna tiden, beroende på hur mycket som behöver göras om. Det kanske drar med sig andra grupper eller att trådarna sitter fast i rören och det är svårt att få fram ny tråd. Det skulle kunna vara så att visa kopplingsdosor inte heller är synliga överallt.

Hade duschrummet legat på en egen grupp så hade det inte varit några problem och vi kan fortfarande utföra detta med då med utvändig kabel som inte alltid är tillfredsställande estetiskt men ändå fullt godkänt.

Vi kan utföra en sådan lösning till golvvärmen och koppla bort det uttaget som sitter i badrummet som ni sen kan koppla in när/ om ni ser över elen i sovrummet bredvid.

Vad som bör tilläggas är att jag köpte huset av en riktig klåpare som gjort allt själv i huset (ca 18 månader sen) utan vidare kunskap och två vänsterhänder.
Problemet är vad jag förstår följande:
Elektrikern har varit och dragit elen och sett att det finns jordade uttag i sovrummet bredvid (uttag som inte är anslutna till jord) och antagit att det är jordat. Nu när han i slutskedet ska koppla in golvvärmen och uttagen märker han att jorden inte är inkopplad. För en lekman som mig känns det som att det borde gå att mäta upp strömmen och se huruvida den är inkopplad eller ej långt innan detta?

Tack på förhand, allt gott!

Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Men vilken (riktig) elektriker tittar bara in i ett rum och "antar" att det är jordat på ett korrekt sätt bara genom hur det ser ut? Känns svajigt.

• Gilla
Solvide och 18 till
  • Laddar…
Jag hade blivit förbannad ifall de hade kommit på i efterhand att jord inte är framdragen, och sen vill använda 16h för att dra fram jord.

• Gilla
Solvide och 6 till
  • Laddar…
C
JLyck JLyck skrev:
Jag hade blivit förbannad ifall de hade kommit på i efterhand att jord inte är framdragen, och sen vill använda 16h för att dra fram jord.
Dessutom 16h (fast pris antar jag?) baserat på att det kanske blir svårt, men det kan också ta 10 minuter. Och dessutom ha mage att föreslå att dra en utanpåliggande kabel till golvvärmen som ett (gratis?) alternativ - men då blir det inget fungerande uttag i badrummet?!?!

Hur gick detta till rent praktiskt egentligen?
Kom elektrikern dit och skulle koppla in badrummet, konstaterade att jorden inte var ansluten och då avbröt arbetet och åkte hem? Gjorde de ingen närmare undersökning varför jorden inte var ansluten?

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag fattar inte riktigt. Elfirman har varit där och dragit elen i väggarna, och nu kommer de tillbaka och konstaterar att det inte är jordat? Nähä, varför är det inte det då? Det är ju ni som gjort jobbet...

Dessutom, om det nu finns rör och kopplingsdosor som brukligt skall det inte vara några konstigheter att dra i en jordtråd från centralen och fram till de ställen där den behövs. Knappast 16 mantimmars arbete. Snarare två.
Precis, sen hur mycket av elen som behövdes dra om vet jag inte. Men de har varit hos mig vid flera tillfällen och arbetat.

Det är också vad jag reagerade på, hade detta kommit fram tidigare så projektet inte behövt stanna av och de hade fakturerat en tusenlapp för att dra fram jorden hade vi inte ens haft detta problemet.
C cpalm skrev:
Dessutom 16h (fast pris antar jag?) baserat på att det kanske blir svårt, men det kan också ta 10 minuter. Och dessutom ha mage att föreslå att dra en utanpåliggande kabel till golvvärmen som ett (gratis?) alternativ - men då blir det inget fungerande uttag i badrummet?!?!

Hur gick detta till rent praktiskt egentligen?
Kom elektrikern dit och skulle koppla in badrummet, konstaterade att jorden inte var ansluten och då avbröt arbetet och åkte hem? Gjorde de ingen närmare undersökning varför jorden inte var ansluten?
16 timmar arbetstid var vad de skulle utgå från, har jag tur går det snabbare men har jag otur skulle det ta än längre tid. Alltså ingen garanti på att det skulle stanna vid 16h arbetstid. Enligt honom finns ingen elektriker i Sverige som skulle kunna säga exakt hur många timmar det skulle ta att dra fram jord då han inte vet vart den ska dras ifrån eller hur det ser ut i rören där kablarna ska dras. (risk för dolda dosor gömda i vägg, och jag som inte bott i huset så länge har ingen aning om vart tidigare ägare dragit ström och hur - bara att det är en riktig klåpare som sagt.
F.Ö inget svar från elektrikern what so ever,

Uppskattar att ni engagerar er, stort tack!

• Gilla
paul1859 och 1 till
  • Laddar…
M Matte927 skrev:
Tack för alla svar! Känns som att jag inte är helt ute och cyklar.
Har pratat vidare med hantverkaren som säger såhär:

Det är väldigt vanligt att det inte finns jord i äldre duschrum och det är inte det som är problemet. Dilemmat är utförandet i rummen bredvid som ligger på samma grupp. Eftersom den gruppen är omgjord en viss del till t ex jordade uttag utgår man att det är gjort enligt de regler som finns, det är enligt elektrikern inte gjort. Att se över detta är inte lätt att beräkna tiden, beroende på hur mycket som behöver göras om. Det kanske drar med sig andra grupper eller att trådarna sitter fast i rören och det är svårt att få fram ny tråd. Det skulle kunna vara så att visa kopplingsdosor inte heller är synliga överallt.

Hade duschrummet legat på en egen grupp så hade det inte varit några problem och vi kan fortfarande utföra detta med då med utvändig kabel som inte alltid är tillfredsställande estetiskt men ändå fullt godkänt.

Vi kan utföra en sådan lösning till golvvärmen och koppla bort det uttaget som sitter i badrummet som ni sen kan koppla in när/ om ni ser över elen i sovrummet bredvid.

Vad som bör tilläggas är att jag köpte huset av en riktig klåpare som gjort allt själv i huset (ca 18 månader sen) utan vidare kunskap och två vänsterhänder.
Problemet är vad jag förstår följande:
Elektrikern har varit och dragit elen och sett att det finns jordade uttag i sovrummet bredvid (uttag som inte är anslutna till jord) och antagit att det är jordat. Nu när han i slutskedet ska koppla in golvvärmen och uttagen märker han att jorden inte är inkopplad. För en lekman som mig känns det som att det borde gå att mäta upp strömmen och se huruvida den är inkopplad eller ej långt innan detta?

Tack på förhand, allt gott!
Det där är kvalificerat skitprat för att dölja att de tabbat sig, Det är inget du skall betala extra för.
Om de dragit nya kablar från skåp till ditt badrum bör de ha sett vad som är draget från gruppen och säkerställt att det är gjort enl. dagens norm.
Du som privatperson är inte el-expert.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
C
M Matte927 skrev:
16 timmar arbetstid var vad de skulle utgå från, har jag tur går det snabbare men har jag otur skulle det ta än längre tid.
OK, så det skall ske på löpande räkning alltså. Fine, då låter det lite vettigare.
Men som sagt, gjorde de ingen felsökning i samband med att de konstaterade problemet?
Då hade de troligen haft en bättre bild av vad som behöver göras.

Brukar inte golvvärme vara jordad?
Med andra så finns det jord framdraget till golvvärme. Sen måste de se till att det finns jfb. När de uppgav priset för golvvärme så är om de inte angav något annat så ingår det.
Sägs ingenting annat så ska jord ingå.

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att dom tar till ganska ordentligt, samtidigt om man tittar på det så har du haft en elbrand och elen verkar halvkass på flera ställen, så jag skulle satsa på att göra det bra för att sova bra om natten.

16h är många timmar men hur många timmar har du inte lagt på brandskadan?

M Matte927 skrev:
Elektrikern har varit och dragit elen och sett att det finns jordade uttag i sovrummet bredvid (uttag som inte är anslutna till jord) och antagit att det är jordat.
Där vill jag nog påstå att elis dabbat sig lite, att inte hala upp spänningsprovaren ur fickan och raskt mäta att jorden finns. Det går aldrig att förutsätta något i en gammal installation man inte varit i förut.
Hade firman jag var anställd på i de vilda 20-åren fått jobbet (vi gjorde något liknande då och då) hade vi troligen borrat upp en ny matning från centralen. Hursomhelst måste badrummet utföras enl moderna regler och det enklaste, om resten av installationen är äldre, är att sätta en liten normlåda bredvid befintlig central med jordfelsbrytare och erforderliga nya säkringar, det nya badrummet har då en egen elförsörjning och man slipper (missförstå mig rätt) stöka med bef installation mer än nödvändigt. Är bef central och/eller resten av installationen i dåligt skick ger man kunden ett förslag på centralbyte/uppgradering.

• Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.