Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Som b2b2 nämner så är det för att ta ut magnetfält så gott det går. Dock är det ju en nackdel i den mån att man inte lätt kan dra ut en eller flera trådar och ersätta med annan färg eller fler. utan man får isf dra ut alla och i med nya eller dra i de som man tänkte ha kvar.
Endel tycker att det är smidigt att dra i kablar som är tvinnade andra inte. Tycker mest det är jäkelskap jag ^^
Endel tycker att det är smidigt att dra i kablar som är tvinnade andra inte. Tycker mest det är jäkelskap jag ^^
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Partvinnade ledare återfinns i all litteratur om EMC, bara som exempel denna artikel av Sten Benda.
Men huruvida det har effekt i starkströmskablar vid nätfrekvens låter jag vara osagt. Det är främst i signalkablar som tvinnade ledare är användbart.
Men huruvida det har effekt i starkströmskablar vid nätfrekvens låter jag vara osagt. Det är främst i signalkablar som tvinnade ledare är användbart.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag hade för ett antal år sedan en kontrosgranne som var intresserad i ämnet, enl. honom så sjunker magnetfältet kraftigt med tvinnade kablar, de gjorde mätningar.
Men enl. den mesta tillgängliga vetenskapen så är inte fältet något problem (hälsomässigt) även utan tvinnade trådar.
Han jobbade med en produkt där elen leds långa sträckor i skenor, eftersom skenorna ligger med ca. 20mm avstånd så blir fältet mycket högre än från normal tråddragning, och de låg på gränsen till att passera medicinska gränsvärden.
Man kan säga att magnetfältet bildas i mellanrummet mellan ledningar. Det blir alltså mindre om trådarna ligger nära varandra. När man tvinnar trådarna så får man dels mindre avstånd,dels går fältet i motsatt riktning i varje "varv", och de närliggande fälten med motsatt riktning tar ut varandra.
Men enl. den mesta tillgängliga vetenskapen så är inte fältet något problem (hälsomässigt) även utan tvinnade trådar.
Han jobbade med en produkt där elen leds långa sträckor i skenor, eftersom skenorna ligger med ca. 20mm avstånd så blir fältet mycket högre än från normal tråddragning, och de låg på gränsen till att passera medicinska gränsvärden.
Man kan säga att magnetfältet bildas i mellanrummet mellan ledningar. Det blir alltså mindre om trådarna ligger nära varandra. När man tvinnar trådarna så får man dels mindre avstånd,dels går fältet i motsatt riktning i varje "varv", och de närliggande fälten med motsatt riktning tar ut varandra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 871 inlägg
Problemet är inte nätfrekvensen, utan högfrekvent "skräp" som skickas ut av förbrukare, switchade nätdelar kan vara riktiga bovar =)Bo.Siltberg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 871 inlägg
Jag skulle vilja säga att några blir sjuka bara de tror det finns el inom huset 
Just magnetfälten är väl inte speciellt stora runt växelströmskablar. Är ett värre problem vid likström. Det är väl knappt att en orienteringskompass visar något större fel under en kraftledning. Dock används väl just tvinnad FK i samband med elsanering.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Utdrag från Wikipedia: "Symtomen innefattar sömnstörningar, huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud samt hjärtklappning. Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning. Elöverkänsliga patienter som idubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget, vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt."
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Tja, vi "vet" hur det står till vid höga fältstyrkor. Redan vid ca 1.5T så kan vi ställa om din hjärna! (http://en.wikipedia.org/wiki/Transcranial_magnetic_stimulation)souba skrev:
Men vad jag kommer ihåg så kan du börja se blixtar framför ögonen redan vid ca 0.1T, men jag hittar inte referensen. Och fält i samhället i övrigt mäts i (delar av) *micro*-Tessla, dvs milliondelar av de värdena som används i exv. en NMR-Magnetröntgenkamera.
Om magnetiska växelfält har någon hälsopåverkan det vet vi inte. WHO säger att forskningen ser ett samband mellan vissa former av leukemi hos barn som växt upp i växelfält av en styrka som man skulle kunna stöta på utanför ställverk eller sjukhus, t ex vid en kraftledning (även om den s.k. Hallonbergsstudien inte höll måttet vid närmare studie, så finns det andra). Denna effekt kvarstår när man justerat för alla andra faktorer man kan komma på. Man har dock ingen biologisk hypotes, dvs ingen tänkt mekanism som skulle kunna ge de här effekterna. Och effekten är inte särskilt stor, enl. strålskyddsmyndigheten så får ca 80 barn/år den här typen av leukemi i Sverige varje år, och effekten om den är sann skulle i så fall kunna stå för i storleksordningen ett fall vartannat år i den här gruppen. Då räknar man med att 1% av alla barn växer upp med förhöjda magnetfält. (Se exv. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/magnetfalt--tradlos-teknik/magnetfalt/halsorisker/ och den länkade rapporten.)
Så enligt försiktighetsprincipen, så bör vi försöka hålla ner växelfält i närheten av barn, dvs på en "normal" nivå. Dvs, ungefär göra det vi alltid gjort och se till att vi inte introducerar utrustning eller dylikt som kraftigt ökar exponeringen och konstruera exv. kraftledningar med ett öga på magnetfälten, utan att för den sakens skulle gå överbord och "elsanera" eller andra överdrifter.