Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Någon som vet om det behövs 2/3 majoritet för detta eller om det räcker med över 50% i det fall det ingår i anläggningsbeslutet?
2/3-dels majoritet brukar normalt krävas för stadgeändring. För andra beslut räcker >50% men det kan då röstas efter andelstal om så begärs vid ekonomiska frågor.

Nissens
P Peter Roslund skrev:
Tror du får försöka besöka en skog nån gång så förstår du. :)
Jag tillbringar mängder av tid i skogen. I stort sett slltid där det inte finns några vägar. Mestadels på egen mark.

Du borde prova det någon gång, så förstår du kanske vad jag menar. :)

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kane skrev:
2/3-dels majoritet brukar normalt krävas för stadgeändring. För andra beslut räcker >50% men det kan då röstas efter andelstal om så begärs vid ekonomiska frågor.
Om det gäller en vanlig förvaltningsfråga så kan det nog t o m tas i styrelsen. Det är först när styrelsen behöver uttaxera medel som det blir en fråga för stämman. Om det t ex rör sig om omasfaltering av en gammal sliten asfaltsväg så kan styrelse besluta om den åtgärden. Men eftersom den är kostsam så kanske extra medel behöver uttaxeras och då krävs plötsligt ett stämmobeslut.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Asfalt i sig är väl inget som förstör naturen?
Subjektiv fråga. Bevisligen tycker TS det, annars hade hen inte sagt det.

Och jag håller med. Visst finns det fördelar med asfalt men rent estetiskt vinner grus i mina ögon.

Nu vet jag ju inte hur deras vägförhållanden ser ut men att betala 40.000 per skalle för att få en asfalterad väg? Nä, då skulle grusvägen behöva vara katastrofalt dålig.

• Gilla
Harpgear och 12 till
  • Laddar…
P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand!
Beslutet behöver tas av årsstämman, be styrelsen räkna på lån och vad det lånet skulle ge för ny avgift för alla fastigheter? Känns konstigt med 40k kr på en gång. Lån på föreningen med avbetalning och ränta måste ge bättre underlag för ny årsavgift.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Detta har egentligen inget med frågeställningen att göra men om man väljer att asfaltera ska man vara medveten att underhållet kan bli besvärligare och därmed dyrare. En grusväg som farit illa av tjällossning eller kraftiga regn åtgärdar man genom att hyvla och eventuellt lägga på lite extra bärlager/slitlager. Att åtgärda en asfaltväg som spruckit eller blivit stora gropar är betydligt svårare. Ska det asfalteras bör underlaget vara stabilt och bra.

• Gilla
Kustvägen och 18 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Beslutet behöver tas av årsstämman, be styrelsen räkna på lån och vad det lånet skulle ge för ny avgift för alla fastigheter? Känns konstigt med 40k kr på en gång. Lån på föreningen med avbetalning och ränta måste ge bättre underlag för ny årsavgift.
Det är dyrt att låna i samfälligheter eftersom man egentligen inte äger någonting man kan använda som säkerhet. Därför är det oftast rimligare att uttaxera än att låna.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
För min del är vägens kvalité viktigare än om jag tittar på en väl använd grusväg eller asfalt.
om de inte tänker bredda vägen med 3m.
Grusvägen kommer vara i vägen.. för jag antar att vi inte pratar om en liten smal grusväg där gräset tagit över? För då kan jag hålla med.
Asfalten kommer inte ta över så mycket

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
För min del är vägens kvalité viktigare än om jag tittar på en väl använd grusväg eller asfalt.
om de inte tänker bredda vägen med 3m
Vår befintliga grusväg är den bästa av alla vägar i området. Det dammar när det är torrt men inget större problem om alla bara kunde hålla låg hastighet. Vi skrapar och saltar/vattnar vägen på sommaren för att binda dammet.

• Gilla
D.I.N och 1 till
  • Laddar…
P Peter Roslund skrev:
Vår befintliga grusväg är den bästa av alla vägar i området. Det dammar när det är torrt men inget större problem om alla bara kunde hålla låg hastighet. Vi skrapar och saltar/vattnar vägen på sommaren för att binda dammet.
De flesta tycker det är jobbigt behöva tvätta bilen hela tiden.
Men hur förstör asfalten?

P Peter Roslund skrev:
Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.
Kontakta .https://www.revriks.se/

• Gilla
Peter Roslund
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Vad står det i föreningens stadgar?
L lat skrev:
Kontakta REV för hjälp.
REV? :)

• Gilla
HeligBirma
  • Laddar…
  • Gilla
Peter Roslund
  • Laddar…
L lat skrev:
[länk]
TACK! :)

• Gilla
Annika Novis
  • Laddar…
Vi är i en liknande situation i vår vägförening, här är dock en ganska stor majoritet för asfaltering men naturligtvis finns det dom som är emot.
Vårt anläggningsbeslut säger att vägen skall vara grus. Så stämmobeslutet om asfaltering är utformat som så att föreningen skall begära ändring i anläggningsbeslutet hos Lantmäteriet innan asfaltering sker.

Vi planerar att asfaltera om ca 5 år och avsätter därför årligen medel upp till 50% och lånar resterande med en amortering om 5 år, då blir det enbart några tusenlappar om året.

P Peter Roslund skrev:
Vi har också vägt för och nackdelar emot varandra och kostnaden för att skrapa/salta/tvätta bilar/bilslitage närmar sig väldigt fort summorna för asfalt.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.