41 420 läst ·
303 svar
41k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Där jag jobbar har jag nu i efterhand förstått att förmånsbilar till nästa alla förutom betydligt lägre administrationskostnader än att hålla igång en egen bilpark med allt det omkring och krångel med att de skadas m.m. Alla får sköta tvätt själva (finns slang och tvål osv. på jobbet) och hålla reda på inlämning till service själva. Vi får inga vinterdäck, utan det är allrounddäck. Vill man ha så får man bekosta själv. Beror också på att hålla kvar personalen. Alla har blivit jätteglada för det.J JohanLun skrev:Där jag jobbar har vi personalbilar (som är förmånsbilar, vi betalar förmånsvärde men även leasingkostnaden på bruttolöneavdrag), förmånsbilar som förmån, förmånsbilar för de som behöver bil i tjänsten, förmånsbilar för chefer och förstås tjänstebilar som nattetid står på arbetsplat
Förut fick lägre chefer och vissa andra tjänster med en viss lönenivå byta övertid mot "förmånsbil", den var vad jag förstår just förmånlig. Upp till en viss kostnad fick man välja vadsomhelst (vilken modell som helst från de märken vi får välja), köra hur mycket som helst, tvätt, däck, allt ingick. Tror även soppan ingick. Regler och tider ändrades, jag hade en tjänst och nästan lönen för sådan bil, men då togs den bort och ersattes av personalbil. Det sades att de riktiga förmånsbilarna var alldeles för dyra för företaget. Tror även reglerna kring bränsle ändrades. Vissa har kvar dessa avtal, företaget försöker lösa ut dem genom en lönehöjning. Det var en rätt snäv kostnadsgräns som ingick, gick de över den så vart det dyrt = tex en passat med pluspaket ingår (nån beloppsgräns på kanske 350k) men sen är det "stopp" och blir ett bruttolöneavdrag på det överskjutande.
De som har en tjänst där de behöver bil, då är bilen kopplad till tjänsten. Så byter de tjänst får de lämna bilen åter. Men eftersom tex säljare behöver utgå från hemmet måste det nog vara förmånsbil.
De riktigt höga cheferna, jag vet inte hur höga men säg ett par hundra tjänstemän under sig, tror jag fortfarande får förmånsbilar och de verkar kunna välja rätt fritt bilar som kostar "mycket" (typ nån miljon kan jag gissa).
Om man har en sån personalbil jag har så uppmanas man att ta hyrbil vid tjänstekörning, då man själv står för alla kostnader på personalbilen. En tjänsteresa får man milersättning, men den täcker inte ens faktisk kostnad, än minde om man tex får en försäkringsskada under resan. Med privatbil är även milersättningen låg. Jag körde ett par hundra mil i tjänsten (kanske mer) när jag hade privat bil och det var korta resor som inte gick ta hyrbil. Den skruttbil jag hade då så tror jag att jag vann på det, men en ny bil går aldrig räkna hem. Tror även att de tillägg som tidigare fanns på både traktamente och bilersättning nu är så låga att det inte alls lönar sig. Givetvis kan det ju variera mellan företagen (att man får ett lönetillägg när man kör egen bil i tjänsten).
Jag misstänker att nya reglerna blir spiken i kistan för mångas förmånsbilar. Jag har letat upp och ned i listan på bilar vi får välja bland och konstaterat att alla kostar mer än de smakar. Jag ser inte fram emot att köpa en privat bil men kan fanken inte motivera kostnaden för en förmånsbil. Det konstiga är att en elbil inte är så hemskt mkt dyrare än en bensin. Det finns nästan ingen "snikmodell" som går att få billigt ens om man väljer liten bil och liten motor utan utrustning. Och en till sak jag inte förstår. I tabellen vi har så ser det ut som det är billigare att ha förmånsbil om man har 30% marginalskatt. Förut var det om jag förstår tvärt om, iom vi får ett bruttolöneavdrag. Jag antar att förmånsvärdet är betydligt högre än bruttolöneavdraget helt enkelt. Dvs om företaget betalar 3000 i månaden för en bil så tycker skattemyndigheten att bilen är värd 4000 per månad?
När jag räknat av busskort och laddkort och tidsbesparing så är faktiskt min kostnad rätt låg ändå. Hjälper att jag kommer att tanka bensin sällan. Tanken rymmer 55 liter.
Rekordet är 8,2 mil på el. hittills.
Redigerat av moderator:
Har kunder som klagat på detta, de har jour men får numera av skatteskäl inte parkera servicebilen hemma, (eller ta den för att hälsa på sin mamma, handla mat etc. under jouren). För att som tidigare kunna åka ut direkt oavsett var de är, om nått händer.M mojjen skrev:MEN så gör vi som så många andra. Tittar bort när de kör dom och parkerar hemma. Detta kan en dag vid en revision bli dyrt både för Företag och arbetstagare. Detta då den bara får köras 100mil/10ggr år och person. Får vi en revison här, så kommer både vi och de anställda åka på att betala retroaktivt, i bästa fall 1 år, i sämsta fall 5 år, Förmånsskatt/arbetsgivarevgift, och skattetillägg. Denna post vill nog många Företag försäkra sig att inte riskera. Särskilt om man har många fordon. Parkera en servicebil hemma kan i vissa fall och enstaka tillfällen vara ok. men i Normalfallet om arbetsgivaren har en fast punkt (arbetsställe), som arbetstagaren normalt utgår ifrån eller börjar från, eller av annat skäl besöker, tex för att lasta material. Så har man inte längre skäl att få parkera hemma, utan bilen blir automatiskt en förmånsbil (Även om nedskrivning kan ske i vissa fall),.
Utan måste nu köra in till arbetsplatsen med privat bil, byta till servicebil och sen ut. Vilket i kombination med att samma krav på inställelsetid kvarstår, gör att de i princip blir helt upplåsta under jourtid, som att ha en fotboja istället för som tidigare kunna röra sig rätt fritt i åtminstone närområdet.
Känns som det får lite orimliga konsekvenser när man har precis samma regelverk för alla oavsett hur tjänsten ser ut.
Man får jourparkera. Men bara om det är begränsat 3-4 dagar/månad. Sen att ta omväg runt mamma, dagis etc, ahr Skatteverket om jag minns rätt klargjort är förmånsgrundande. Mao även om man skulle uppfylla de krav som finns för hemparkering, så får man inte ta omvägen runt dagis. (Vem som nu skulle bry sig om det vet ja inte). Det finns några små kryphål, men inte 100% att man får rätt om det blir kontroll. Störst problem är om man har en vanlig personbils, om kan antas nyttjas privat. Lär krävas en diger körjournal på km nivå för att överbevisa skv här. Men har man en servicebil blir livet lite enklare, och det vi kommer tillämpa vid kontroll.engs skrev:
Har kunder som klagat på detta, de har jour men får numera av skatteskäl inte parkera servicebilen hemma, (eller ta den för att hälsa på sin mamma, handla mat etc. under jouren). För att som tidigare kunna åka ut direkt oavsett var de är, om nått händer.
Utan måste nu köra in till arbetsplatsen med privat bil, byta till servicebil och sen ut. Vilket i kombination med att samma krav på inställelsetid kvarstår, gör att de i princip blir helt upplåsta under jourtid, som att ha en fotboja istället för som tidigare kunna röra sig rätt fritt i åtminstone närområdet.
Känns som det får lite orimliga konsekvenser när man har precis samma regelverk för alla oavsett hur tjänsten ser ut.
1.Grundförutsättning. Jobbet börjar ute hos kund/arb plats, inte på arbetsstället..
2. Bilen är i praktiken omöjlig att använda privat, pga inga säten, lastad med företagets verktyg material, etc.
3. Arbetsgivaren upprättar skriftligt förmedlad policy att det är strängt förbjudet att nyttja bilen privat, utöver gränsen för ringa körning. Detta måste Arbetstagaren dokumentera.
Sen finns en möjlighet att till stor del skriva ner förmånsvärdet på denna typ av bil, om man väljer att ändå ta ut den som förmånsbil. tex om man inte kan lösa ovan kriterier trovärdigt, men ändå anser att det är värt en slant att ta bilen hem. Då kanske det väl väger upp Busskort, extra bil för att kunna ta sig till jobbet etc.
Nu är ju detta främst tillämpligt när vi talar service/arbetsbilar. TS rör ju helt klart vanliga personbilar. Där fungerar normalt inte ovan argument.
Får hoppas att de anställda får ersättning för sin jourtid. Dvs de är uppbundna mot ersättning.engs skrev:
Har kunder som klagat på detta, de har jour men får numera av skatteskäl inte parkera servicebilen hemma, (eller ta den för att hälsa på sin mamma, handla mat etc. under jouren). För att som tidigare kunna åka ut direkt oavsett var de är, om nått händer.
Och som jag skrev innan har man bara några jourdagar per månad, så godkänner SKV att bilen tas hem. Men är det stadigvarande, så ser man väl det lite som andra arbeten med obekväm arbetstid. Nattsköterskan får ju inte heller ta hem personalbilen.
Om jobbet i övrigt kräver att jourbilen står hemma, och man inte akn uppfylla övriga krav för att göra det gratis. Så får väl arbetsgivaren ta det som en extra arbetskostnad, för att lösa uppdraget. MAo om en inställelsetid i praktiken kräver att jourhavande har bilen intill sig. Tiden räcker tex inte för att hen skall ta sig till jobbet och hämta bilen. Då får man ju regiustrera en bil som förmånsbil på den anställda, och lönekompensera. Dvs om förmånsbilen har 5000:- i Förmånsskatt så lägger man fiktivt 5000:- extra lön på arbetstagaren, av dessa faller det, vid 50% marginalskatt ut 2500:- som arbetsgivaren jämte arbetsgivaravgifter på ca 32% på de 5000:- betalar in till skatteverket. Mao Det kostar arbetsgivaren ca 4000:- extra i månaden (Avdragsgillt, så i praktiken drygt 3000
Finns jus en andra scenrior som är åt andra hållet. Har en kompis som ville bli reserv brandman. Då krävdes en inställelse tid till brandstationen (kommer inte ihåg, men säg 10 min). För att han skulle kunna få det jobbet, så var han tvungen att visa att han kunde ta sig på lagligt sätt till stationen på den tiden. Han hade en väg han hann med 4 hjuling, han hade men inte vanliga vägen med bil. Det blev inte godkänt. Då det inte funkade med deras mätning.
Med detta sagt så finns alla former om krav och överenskommelser. problemen kommer när det sker förändringar av villkor under resans gång, som påverkar kostnadsmässigt, elelr tidsmässigt för någon part.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden