Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är den? Finns det folk som vill köpa elbilar som inte kan det pga. batterier?

Själv väntar jag på en försenad ID.4, men jag misstänker att halvledarbristen är en betydligt mer sannolik orsak än batteribrist. Därtill byggs det batterifabriker både här och där.

Jag skulle aldrig igen betala nybilspengar för en hybrid. De är redan omoderna och kommer vara så än mer den dag den ska säljas.
Jag väntar också på en ID4. Den är förvisso inte försenad ännu men den lär bli det sade säljaren. När beställde du din och har du fått någon som helst info om förväntat leveransdatum?
 
Jag beställde i april och då skulle de kunna leverera v. 27. Då jag har nuvarande leasingavtal augusti ut skrev vi augusti. De har inte börjat bygga den än och det tar fyra veckor från byggstart till levererad bil. Min säljare har semester till måndag, då tänkte jag kolla mer.

All info jag fått har varit efter att jag frågat.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag beställde i april och då skulle de kunna leverera v. 27. Då jag har nuvarande leasingavtal augusti ut skrev vi augusti. De har inte börjat bygga den än och det tar fyra veckor från byggstart till levererad bil. Min säljare har semester till måndag, då tänkte jag kolla mer.

All info jag fått har varit efter att jag frågat.
Woops. Min beställdes i maj och då skulle det vara 2-3 månader leverans. I god tid till 1/9. Men enligt säljaren gick min till produktion tisdag 3/8. Däremot är det komponentbrist så det kunde betyda att den byggs till 99% i väntan på något. Och när jag pratade med honom häromdagen kunde han inte säga något alls. Den kan komma om 2 veckor eller om 2 månader. Och framförallt, han får kanske ingen info. Helt plötsligt kan den stå på gården en dag utan att man vet i förväg. Har bokat upp en ID3 som hyrbil så länge iallafall. Blir ungefär samma månadskostnad för företaget under perioden jag har den. Men den är lite för liten bara.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har hittat på hemsidan en himla trevlig bil hos gamla Saab handlaren i närheten. Maxxus heter den. Den är så stor att jag kan ksnske göra avkall på släp. Kan de va nåt?
Har kollat på en sådan och de har tyvärr två nackdelar.
A) körglädjen är noll.
B) andrahandsvärdet är uselt eftersom ingen känner till dem.
 
P
Fujim Fujim skrev:
Har kollat på en sådan och de har tyvärr två nackdelar.
A) körglädjen är noll.
B) andrahandsvärdet är uselt eftersom ingen känner till dem.
Ok. Vad är körglädje egentligen? Ärligt talat. På en vanlig personbil? Det borde vara sak samma för de flesta vanliga personbilar. Eller? Snackar alltså vanliga bilar. Inte en BMW för miljonen alltså.

Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.

Har en kollega så talar om en bil som har "rå gång" Han kan inte förklara vad han menar med det. Han har en Chevrolet något...
V Ville_Vessla skrev:
Jag bryter heller inte mot nån lag om jag kan undvika det. Däremot hade jag läst nånstans att husvagnens maxlast numera är mot bruttovikten och inte lastvikt. Min har 120kg lastvikt och tidigare regler gjorde att om jag lastade över 180kg(mer än 50% överlast) gjorde att körkortet rök. Numera baserat på bruttovikt vilket gör att jag kan lasta bortåt 700kg innan man når denna gräns. Frågade grannen som är trafikpolis om detta och det var tydligen väl känt hos dom den nya regeln, tror jag gick innan han pladdrat klart.
Stämmer, från 1 januari i år beräknas övervikten på % av överskriden totalvikt istället för % överskriden lastvikt. Det blir mindre påföljder och böter, men vad som kanske lagstiftarna missade att lagändringen har ingen direkt praktisk betydelse. Det är ju fortfarande olagligt att överskrida lastvikten. Eller vad vill de förmedla? Att
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.
Låter som en olämplig bil att framföra på allmän väg.

För mig är körglädje så mycket automatik som möjligt så jag kan vara glad åt att slippa hålla reda på en massa detaljer som en dator gör bättre. Som körfältshållning, adaptiv farthållare, parkeringsautomatik, trafikmärkesigenkänning, mm, mm.

Bäst är om all automatik går att uppdatera enkelt så att den är hyfsat förberedd för autopilot när det blir lagligt att köra med en sån.
 
Magnus Filip skrev:
Ok. Vad är körglädje egentligen? Ärligt talat. På en vanlig personbil? Det borde vara sak samma för de flesta vanliga personbilar. Eller? Snackar alltså vanliga bilar. Inte en BMW för miljonen alltså.

Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.

Har en kollega så talar om en bil som har "rå gång" Han kan inte förklara vad han menar med det. Han har en Chevrolet något...

Stämmer, från 1 januari i år beräknas övervikten på % av överskriden totalvikt istället för % överskriden lastvikt. Det blir mindre påföljder och böter, men vad som kanske lagstiftarna missade att lagändringen har ingen direkt praktisk betydelse. Det är ju fortfarande olagligt att överskrida lastvikten. Eller vad vill de förmedla? Att
Problemet var att man kunde mista körkortet om man hade en väska för mycket i en husbil. Det blev orimliga konsekvenser på små lastmängder i vissa fordon. Totalvikten är en bättre referens än lastvikten.
 
P
P pmd skrev:
Låter som en olämplig bil att framföra på allmän väg.

För mig är körglädje så mycket automatik som möjligt så jag kan vara glad åt att slippa hålla reda på en massa detaljer som en dator gör bättre. Som körfältshållning, adaptiv farthållare, parkeringsautomatik, trafikmärkesigenkänning, mm, mm.

Bäst är om all automatik går att uppdatera enkelt så att den är hyfsat förberedd för autopilot när det blir lagligt att köra med en sån.
:) Alla är olika. Själv tycker jag tvärtom. Gillar bäst om det bara är en ratt, växelspak, radio, airbag, och lite andra knappar och spakar för ljus och torkare m.m. Bara det mest nödvändiga alltså. Det är körgjädje för mig isf.
Faktiskt avsyr jag att köra bilar fullproppade med elektronik som piper och blinkar. När jag sätter mig i en ny bil jag aldrig har kört tidigare brukar jag inte ens klara av att starta den utan att någon visar. Gillar heller inte att det sitter en iPad på panelen med alla bilens funktioner i den. Gillar inte sensorer på stötfångare för jag får ont i huvudet av allt pipande. De piper och varnar för höga grässtrån vid sidan av vägen på sommaren :) och på vintern med snö lägger de av att fungera. puuhhhh. :( Jag är så pass skicklig att jag kan parkera utan dem. Men backkamera är faktiskt bra för man ser kroken så bra när man skall koppla på släp. På en VW visste inte ens verkstan hur man gjorde för att volymen från BlueTooth inte skulle minska när man la i backen. Men fixat nu efter att jag hittade en film på Youtube. Skulle backa med en BMW en gång och öppnade dörren samtidigt för se att jag hade plats. Då svärstannade bilen och det small till i växelådan. Klarade innan dess heller inte av att lägga in backen för växelspaken såg ut som en vinge och jag fattade inget. Så någon fick visa mig.
Sedan bad jag någon annan att köra bilen.

En gång med en Volvo V70 körde jag i en rondell och skulle rakt fram. Till höger i rondellen stod en bil och väntade på sin tur. Precis innan jag skulle passera den stillastående bilen till höger tvärnitade min bil och någon annan bakom mig fick också tvärnita för att inte krocka med mig. Detta berodde på någon slags nödbroms i Volvon som trodde jag var på väg att fronta en annan bil. Godnatt!

En annan gång på en VW öppnade jag bilen med fjärren och öppnade bagageluckan och jag la in min jacka med bilnyckeln i jackfickan i bagaget och stänge bagageluckan. När jag sedan en stund senare skulle öppna bilen var bilen låst. På pappas gamla Amazon gick det också att låsa in bilnyckel i bilen. Har inget hänt på 50 år?
Förr kunde vem som helst starta och köra vilken bil som helst. Idag är det knepigare med den saken. Går utvecklingen framåt eller bakåt? ;)

När skall de uppfinna att man kan tanka spolarvätska utan att öppna huven? När skall de liknande dammsugare uppfinna fjäderrulle för sladden till laddbilar?
 
Redigerat av moderator:
P
Magnus Filip skrev:
Förr kunde vem som helst starta och köra vilken bil som helst. Idag är det knepigare med den saken. Går utvecklingen framåt eller bakåt? ;)
Framåt! Snart behöver man bara säga "kör till faster Agda" till bilen så gör den det. :geek:
När skall de uppfinna att man kan tanka spolarvätska utan att öppna huven?
Det har jag sett bilar som har men det tycks inte vara speciellt vanligt. Traditionella biltillverkare är i vissa avseenden oerhört konservativa, för att inte säga tröga, men inte ens Tesla har kommit på att det är en bra feature att kunna fylla på spolarvätska utan att öppna "motor"-huven.
 
P pmd skrev:
men inte ens Tesla har kommit på att det är en bra feature att kunna fylla på spolarvätska utan att öppna "motor"-huven.
På gamla VW Transporter räcker det att öppna passagerardörren.
 
P
Magnus Filip skrev:
:) Alla är olika.
"I'm not".

Själv tycker jag tvärtom. Gillar bäst om det bara är en ratt, växelspak, radio, airbag, och lite andra knappar och spakar för ljus och torkare m.m. Bara det mest nödvändiga alltså. Det är körgjädje för mig isf.
Jag har tröttnat på att köra bil. Jag vill hellre åka bil så att jag kan använda tiden till något annat än att vara vaksam på mina mottrafikanter och hålla bilen på vägen. (Nej, kollektivtrafik finns inte på vischan. :) )

Jag började med MC. Bilkörning ger i jämförelse inte direkt någon körglädje. Dessutom är allmänna vägar avsedda för transporter i en trafikmiljö där man måste köra hänsynsfullt, så man kan inte uttrycka alltför mycket glädje i sin körning.

Det är i stora drag varför jag vill ha autopilot i min bil.
 
Önska inte för mycket. Inom en inte alltför avlägsen framtid blir det förbjudet att styra bilen själv.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Önska inte för mycket. Inom en inte alltför avlägsen framtid blir det förbjudet att styra bilen själv.
Det tror jag skulle bli bra för trafiksäkerheten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Var inte Audi A2 byggd så att man inte ens kunde öppna huven? Spolarvätska gick dock att tanka i.
 
Magnus Filip skrev:
Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.
Den Corvette jag provat hadde ingen spec väghållning men mycket under huven, jag skulle hellre haft en bil som påminde om en gokart och inte bara gick fort rakt fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.