41 421 läst ·
303 svar
41k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Jag väntar också på en ID4. Den är förvisso inte försenad ännu men den lär bli det sade säljaren. När beställde du din och har du fått någon som helst info om förväntat leveransdatum?Nötegårdsgubben skrev:
Är den? Finns det folk som vill köpa elbilar som inte kan det pga. batterier?
Själv väntar jag på en försenad ID.4, men jag misstänker att halvledarbristen är en betydligt mer sannolik orsak än batteribrist. Därtill byggs det batterifabriker både här och där.
Jag skulle aldrig igen betala nybilspengar för en hybrid. De är redan omoderna och kommer vara så än mer den dag den ska säljas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jag beställde i april och då skulle de kunna leverera v. 27. Då jag har nuvarande leasingavtal augusti ut skrev vi augusti. De har inte börjat bygga den än och det tar fyra veckor från byggstart till levererad bil. Min säljare har semester till måndag, då tänkte jag kolla mer.
All info jag fått har varit efter att jag frågat.
Woops. Min beställdes i maj och då skulle det vara 2-3 månader leverans. I god tid till 1/9. Men enligt säljaren gick min till produktion tisdag 3/8. Däremot är det komponentbrist så det kunde betyda att den byggs till 99% i väntan på något. Och när jag pratade med honom häromdagen kunde han inte säga något alls. Den kan komma om 2 veckor eller om 2 månader. Och framförallt, han får kanske ingen info. Helt plötsligt kan den stå på gården en dag utan att man vet i förväg. Har bokat upp en ID3 som hyrbil så länge iallafall. Blir ungefär samma månadskostnad för företaget under perioden jag har den. Men den är lite för liten bara.Nötegårdsgubben skrev:
Jag beställde i april och då skulle de kunna leverera v. 27. Då jag har nuvarande leasingavtal augusti ut skrev vi augusti. De har inte börjat bygga den än och det tar fyra veckor från byggstart till levererad bil. Min säljare har semester till måndag, då tänkte jag kolla mer.
Har kollat på en sådan och de har tyvärr två nackdelar.Magnus Filip skrev:
A) körglädjen är noll.
B) andrahandsvärdet är uselt eftersom ingen känner till dem.
Ok. Vad är körglädje egentligen? Ärligt talat. På en vanlig personbil? Det borde vara sak samma för de flesta vanliga personbilar. Eller? Snackar alltså vanliga bilar. Inte en BMW för miljonen alltså.Fujim skrev:
Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.
Har en kollega så talar om en bil som har "rå gång" Han kan inte förklara vad han menar med det. Han har en Chevrolet något...
Stämmer, från 1 januari i år beräknas övervikten på % av överskriden totalvikt istället för % överskriden lastvikt. Det blir mindre påföljder och böter, men vad som kanske lagstiftarna missade att lagändringen har ingen direkt praktisk betydelse. Det är ju fortfarande olagligt att överskrida lastvikten. Eller vad vill de förmedla? AttV Ville_Vessla skrev:Jag bryter heller inte mot nån lag om jag kan undvika det. Däremot hade jag läst nånstans att husvagnens maxlast numera är mot bruttovikten och inte lastvikt. Min har 120kg lastvikt och tidigare regler gjorde att om jag lastade över 180kg(mer än 50% överlast) gjorde att körkortet rök. Numera baserat på bruttovikt vilket gör att jag kan lasta bortåt 700kg innan man når denna gräns. Frågade grannen som är trafikpolis om detta och det var tydligen väl känt hos dom den nya regeln, tror jag gick innan han pladdrat klart.
Låter som en olämplig bil att framföra på allmän väg.Magnus Filip skrev:
För mig är körglädje så mycket automatik som möjligt så jag kan vara glad åt att slippa hålla reda på en massa detaljer som en dator gör bättre. Som körfältshållning, adaptiv farthållare, parkeringsautomatik, trafikmärkesigenkänning, mm, mm.
Bäst är om all automatik går att uppdatera enkelt så att den är hyfsat förberedd för autopilot när det blir lagligt att köra med en sån.
Problemet var att man kunde mista körkortet om man hade en väska för mycket i en husbil. Det blev orimliga konsekvenser på små lastmängder i vissa fordon. Totalvikten är en bättre referens än lastvikten.Magnus Filip skrev:Ok. Vad är körglädje egentligen? Ärligt talat. På en vanlig personbil? Det borde vara sak samma för de flesta vanliga personbilar. Eller? Snackar alltså vanliga bilar. Inte en BMW för miljonen alltså.
Förstår att en Corvette är låg och har väghållning som en gocart och är snabb och låter mycket. Men det är en utpräglad sportbil. Och glädje att köra.
Har en kollega så talar om en bil som har "rå gång" Han kan inte förklara vad han menar med det. Han har en Chevrolet något...
Stämmer, från 1 januari i år beräknas övervikten på % av överskriden totalvikt istället för % överskriden lastvikt. Det blir mindre påföljder och böter, men vad som kanske lagstiftarna missade att lagändringen har ingen direkt praktisk betydelse. Det är ju fortfarande olagligt att överskrida lastvikten. Eller vad vill de förmedla? Att
P pmd skrev:Låter som en olämplig bil att framföra på allmän väg.
För mig är körglädje så mycket automatik som möjligt så jag kan vara glad åt att slippa hålla reda på en massa detaljer som en dator gör bättre. Som körfältshållning, adaptiv farthållare, parkeringsautomatik, trafikmärkesigenkänning, mm, mm.
Bäst är om all automatik går att uppdatera enkelt så att den är hyfsat förberedd för autopilot när det blir lagligt att köra med en sån.
Faktiskt avsyr jag att köra bilar fullproppade med elektronik som piper och blinkar. När jag sätter mig i en ny bil jag aldrig har kört tidigare brukar jag inte ens klara av att starta den utan att någon visar. Gillar heller inte att det sitter en iPad på panelen med alla bilens funktioner i den. Gillar inte sensorer på stötfångare för jag får ont i huvudet av allt pipande. De piper och varnar för höga grässtrån vid sidan av vägen på sommaren
Sedan bad jag någon annan att köra bilen.
En gång med en Volvo V70 körde jag i en rondell och skulle rakt fram. Till höger i rondellen stod en bil och väntade på sin tur. Precis innan jag skulle passera den stillastående bilen till höger tvärnitade min bil och någon annan bakom mig fick också tvärnita för att inte krocka med mig. Detta berodde på någon slags nödbroms i Volvon som trodde jag var på väg att fronta en annan bil. Godnatt!
En annan gång på en VW öppnade jag bilen med fjärren och öppnade bagageluckan och jag la in min jacka med bilnyckeln i jackfickan i bagaget och stänge bagageluckan. När jag sedan en stund senare skulle öppna bilen var bilen låst. På pappas gamla Amazon gick det också att låsa in bilnyckel i bilen. Har inget hänt på 50 år?
Förr kunde vem som helst starta och köra vilken bil som helst. Idag är det knepigare med den saken. Går utvecklingen framåt eller bakåt?
När skall de uppfinna att man kan tanka spolarvätska utan att öppna huven? När skall de liknande dammsugare uppfinna fjäderrulle för sladden till laddbilar?
Redigerat av moderator:
Framåt! Snart behöver man bara säga "kör till faster Agda" till bilen så gör den det.Magnus Filip skrev:
Det har jag sett bilar som har men det tycks inte vara speciellt vanligt. Traditionella biltillverkare är i vissa avseenden oerhört konservativa, för att inte säga tröga, men inte ens Tesla har kommit på att det är en bra feature att kunna fylla på spolarvätska utan att öppna "motor"-huven.
"I'm not".Magnus Filip skrev:
Jag har tröttnat på att köra bil. Jag vill hellre åka bil så att jag kan använda tiden till något annat än att vara vaksam på mina mottrafikanter och hålla bilen på vägen. (Nej, kollektivtrafik finns inte på vischan.
Jag började med MC. Bilkörning ger i jämförelse inte direkt någon körglädje. Dessutom är allmänna vägar avsedda för transporter i en trafikmiljö där man måste köra hänsynsfullt, så man kan inte uttrycka alltför mycket glädje i sin körning.
Det är i stora drag varför jag vill ha autopilot i min bil.
Den Corvette jag provat hadde ingen spec väghållning men mycket under huven, jag skulle hellre haft en bil som påminde om en gokart och inte bara gick fort rakt fram.Magnus Filip skrev: