41 415 läst ·
303 svar
41k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Håller helt med. Min hybrid var 3 månader försenad och berodde inte på batteribrist.Nötegårdsgubben skrev:
Är den? Finns det folk som vill köpa elbilar som inte kan det pga. batterier?
Själv väntar jag på en försenad ID.4, men jag misstänker att halvledarbristen är en betydligt mer sannolik orsak än batteribrist. Därtill byggs det batterifabriker både här och där.
Jag skulle aldrig igen betala nybilspengar för en hybrid. De är redan omoderna och kommer vara så än mer den dag den ska säljas.
Och hade aldrig skaffat en ny hybrid idag om jag hade behövt tänka på andrahandsvärdet, 4 mil på el känns som stenålder redan.
För att elmotorn är för klen, så varje gång man gasar lite extra eller kör fortare än 80 så måste bensinmotorn hjälpa till. Senaste generationen hybrider har blivit lite bättre och har lite kraftigare elmotor så dom funkar även utanför stan, men det kan ändå vara ett problem beroende på hur man kör.P pmd skrev:
Å andra sidan borde det vara samma problem med en bensinbil som stänger av motorn varje gång man stannar vid kökörning i en igenkorkad storstad.
Jo, det är ju så man resonerar. Konsekvensen blir tyvärr att de alternativen försvinner från marknaden. Vad gäller elhybrider är det väl i och för sig bra att de ersätts av laddbara hybrider, men vad gäller etanol och metan är det synd att det blir så. Först nu börjar man så smått komma någon vart med tillgängligheten för tankställen för metan i landet och nu blir det inget annat än en felsatsning för de som varit med på det tåget.Nötegårdsgubben skrev:
Ja växel finns även i elbilar vilket jag ju skrev, men ingen manuell växellåda , automatlåda eller dubbelkopplingslåda utanpå det. Vet inte var det gick sönder i din bilD Daniel 109 skrev:Du har en växel även i elbilar
Drivknutar finns, och belastas hårdare. Visserligen och bak utan styrning.
Bromsarna används mindre men det är inte samma sak som att de håller längre. De motioneras klart mindre vilket inte sällan leder till problem.
Bränslefilter byts väl för att man kan debitera för det snarare än att det behövs i normalfallet.
Olja och filter kan jag inte hitta till min bil för 300 kr, men du har väl en annan bil. Å andra sidan har jag 3000 mil 24 månader intervall men då dyrare olja istället. Bara miljöavgifter på bytet var 6.5 liter x 9 Kr plus moms (slipper iofs gds). Olja 149 kr litern och filter 200 kr och arbetet. Jag hittar inte olja som passar under 100 kr litern på nätet, möjligen om jag letar i utländska nätbutiker. Men då är vi långt utanför vad gemene man sysslar med.
Just bromsar verkar iofs vara en sådan sak som ska servas årligen, iaf på Tesla, och iaf på våra breddgrader med vägsalt. Hur det är med andra märken och modeller ska jag låta vara osagt.P Pin skrev:
Model 3 one year maintenance
Jag surfade lite efter laddhybrider nyss och det tycks vara dåligt med information om hur mycket förbränningsmotorn behöver stödköras, men BMW påstår åtminstone att man kan välja manuellt om bilen ska använda elmotorn eller förbränningsmotorn. Det får väl bli en BMW, då.B b8q skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Jag har inga problem att köra på ren el, varken med släp eller i motorvägsfart, med vår Passat GTE.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Fint företag som låter er välja fritt, vi har bara 7,5 pb vilket är svårt att hitta något vettigt för när man kör 3000 mil om året.Magnus Filip skrev:Företaget där jag jobbar tar i år bort företagsbilarna.
Det blir billigare för dem att alla som är inom service och sälj har tjänstebilar istället. Anledningen är att bilarna skall tillbaka till företaget på helgerna och helstpå kvällen också. Det tar tid. De tar även för mkt tid att administrera. Tjänstebilar sköter föraren själv om det mesta. Även tycker de att företagsbilarna slits för hårt. Problem har det varit enligt revisor att några använt företagsbilarna lite väl mycket privat vilket är olagligt. Revisorn menar även att tjänstebilar sköts bättre.
Eftersom jag använder företagets bilar ibland måste jag också ha tjänstebil.
Vi får välja helt fritt vilken bil som helst och den skall vara eldriven. Ingen övre prisgräns finns, utan de kommer att se på totalkostnaden inkl. andrahandsvärde på 3 år. Vet ej vad den max.kostnaden är för det är inte beslutat om ännu. Men vet att enklaste Teslan kan gå igenom eftersom de har högt andrahandsvärde.
Möjligen laddhybrid om man kan argumentera för det.
Har inte haft bil på över 10 år och kan eller vet noll om bilarna idag. Jag brukar låna bil av en bilverkstad när jag inte kan cykla eller åka buss.
Har tre barn och ett släp på 1500 kg. Vill helst ej ha Tesla för det kan verka lite skrytsamt.
Vet någon någon bra bil? Säkert finns här många bilintresserade. Måste kunna lasta 500 kg minst.
Ej bakhjulsdrift för då kan jag inte ta mig till sommarstället.
Men här är några fina tips på elbilar som får dra mycket.
- Mercedes EQC – Kan dra 1 800 kg och har en räckvidd på 47 mil.
- Audi e-tron – Kan dra 1 800 kg och ger 33 eller 44 mil beroende på vilken modell du väljer.
- Jaguar i-Pace – Kan dra 750 kg och har en räckvidd på 42 mil.
- Tesla Model X – Kan dra 2 250 kg och ha en räckvidd på över 50 mil.
- Skoda Enyaq – Kommer släppas på den svenska marknaden och erbjuda 50 mils räckvidd och en dragvikt på 1600 kg.
B b8q skrev:
Jag har bara kört Outlander och RAV4, men de har inga problem att köra på ren eldrift även en bit över motorvägsfart.13th Marine skrev:
Jag tittade dock på en laddhybrid som inte hade elektrisk uppvärmning av kupén så bensinmotorn behövde starta varje gång det var under 20C ute. Vilket i Sverige är 11 månader per år. Om jag minns rätt var det en Hyndai eller Kia.
Det gäller alltså att välja rätt efter sina behov. Som förstagångsköpare av laddhybrid är det svårt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det beror förstås på vad man har för körmönster. Just nu har jag en kort bensträckare på en 30 milsresa. Det är ingen mening att ladda på ett så kort stopp, så låt oss säga att det är 25 mil bensin och fem mil el. Då kommer bilen huvudsakligen gå på bensin, men slå över till el då och då i nedförsbackar och vid upphunna köslut. Och så kommer motorerna jobba ihop i vissa uppförsbackar och vid viss acceleration.P pmd skrev:
Det är så en laddhybrid är tänkt att optimera förbrukningen vid långresor, och det leder till en hel del på/av för bensinmotorn. Om det är ett stort problem vet jag inte, men många laddhybrider har tätare oljebyten av det skälet. Något man säkert kan finna absurt om man kör 90 % på el, vilket statistiken visar att få gör. 30 % är snitt, men då skiter vissa säkert helt i att ladda.
Tesla har den rekommendationen och jag var själv inställd på att göra det. Men när ett år närmade sig kände jag mig rätt osugen på ett verkstadsbesök, bromsarna såg riktigt fräsha ut fortfarande.B bakterie skrev:
Jag sonderade lite på teslaforumet och såg att det är vanligt att folk skiter i detta. Själv bromsar jag mycket hårt då och då för att hålla dem i trim. Verkar som att fler dessutom har fått problem efter bromsservice än de som inte gjort det.
Nu har jag kört 2 år utan bromsservice.
På mina gamla fossilare har jag nog aldrig servat bromsarna som jag minns och jag tycker inte att jag kan se den där kopplingen med elbilar och problem pga oanvända bromsar. Tror mer det beror på föraren, många släktingar tex har tokrostiga bromsar även på sina fossilbilar bara för att de inte gör mer än att fisbromsa.
Så min hypotes är att problemet beror mest på föraren, men att det kan förstärkas på en elbil för den förarkategorin som aldrig motionerar bromsarna så att ABS kickar in.
Anledningen till att oljan är så dyr är för att den ska hålla så länge. Byter du olja var 1500'e mil istället så klarar du dig med vilken billig syntetolja som helst.P Pin skrev:Olja och filter kan jag inte hitta till min bil för 300 kr, men du har väl en annan bil. Å andra sidan har jag 3000 mil 24 månader intervall men då dyrare olja istället. Bara miljöavgifter på bytet var 6.5 liter x 9 Kr plus moms (slipper iofs gds). Olja 149 kr litern och filter 200 kr och arbetet. Jag hittar inte olja som passar under 100 kr litern på nätet, möjligen om jag letar i utländska nätbutiker. Men då är vi långt utanför vad gemene man sysslar med.
Den enda service jag har gjort (eller låtit göra) på bromsarna är att byta bromsbelägg när de är utslitna.W witten skrev:
Samt lufta ledningarna, förstås, och byta oljan då och då.
Många korta resor håller förmodligen bromsarna i bättre skick än få långa.
Om bilen har skivbromsar kan det också vara ett problem. Skivbromsar bak på personbilar är ganska dumt.
(. Jag kanske ska ha trumbroms bak som ett krav när jag letar laddhybrid? .)