Hej,
Våra relativt nyinflyttade grannar skall bygga till sitt tillika relativt nybyggda hus på höjden.
Nu har bygget kommit igång och de har smällt upp en friggebod 2.1 m från vår tomtgräns. Kanske 1.7 m om man räknar med utsprånget på takfoten. Kollade med kommunen och boden finns inte med i deras bygglov vilket ju också är logiskt eftersom vi inte gett medgivande.
En bild:
Vi har inom några år planer på att bygga ett attefallshus på tomten 4.5 m från tomtgränsen. Ett berg står i vägen så vi kan inte enkelt bygga huset med det avstånd på 8-9 m till grannens friggebod som krävs för brandskydd utifrån vad vi kunnat tolka av lagstiftningen.
Deras svartbygge kommer ju bli lagligt efter tio år så det kan sätta käppar i hjulet för vårt eget bygge. Har egentligen tre tänkbara förslag att gå vidare
1. Anmäla grannen för svartbygge och få ovänner för livet som skulle detaljgranska om vi själva har bygglov för diverse konstruktioner (vilket vi kanske eller kanske inte har om man säger så)
2. Be grannen att söka bygglov för boden och att vi ger vårt medgivande med förbehåll att de sätter brandskydd mellan friggeboden och vår tomt (är det möjligt ens?)
3. Låtsas som det regnar och vi bygger vårt hus ändå när den dagen kommer
Våra relativt nyinflyttade grannar skall bygga till sitt tillika relativt nybyggda hus på höjden.
Nu har bygget kommit igång och de har smällt upp en friggebod 2.1 m från vår tomtgräns. Kanske 1.7 m om man räknar med utsprånget på takfoten. Kollade med kommunen och boden finns inte med i deras bygglov vilket ju också är logiskt eftersom vi inte gett medgivande.
En bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har inom några år planer på att bygga ett attefallshus på tomten 4.5 m från tomtgränsen. Ett berg står i vägen så vi kan inte enkelt bygga huset med det avstånd på 8-9 m till grannens friggebod som krävs för brandskydd utifrån vad vi kunnat tolka av lagstiftningen.
Deras svartbygge kommer ju bli lagligt efter tio år så det kan sätta käppar i hjulet för vårt eget bygge. Har egentligen tre tänkbara förslag att gå vidare
1. Anmäla grannen för svartbygge och få ovänner för livet som skulle detaljgranska om vi själva har bygglov för diverse konstruktioner (vilket vi kanske eller kanske inte har om man säger så)
2. Be grannen att söka bygglov för boden och att vi ger vårt medgivande med förbehåll att de sätter brandskydd mellan friggeboden och vår tomt (är det möjligt ens?)
3. Låtsas som det regnar och vi bygger vårt hus ändå när den dagen kommer
Du blandar ihop saker. Det kräver inte ert medgivande för att få bygglov. Å andra sidan behövs inte bygglov för attefallshus, men då behövs ert medgivande om det står nära gränsen.
Det är väl två separata frågor?
- Grannen har byggt en bod för nära tomtgränsen utan medgivande. Ska vi be grannen flytta på den?
- I framtiden kommer vi bygga ett attefallshus som hamnar närmare boden än 9 meter. Blir det något problem med brandskyddet, eller spelar det ingen roll då byggnader under 15 kvadrat inte räknas?
- Grannen har byggt en bod för nära tomtgränsen utan medgivande. Ska vi be grannen flytta på den?
- I framtiden kommer vi bygga ett attefallshus som hamnar närmare boden än 9 meter. Blir det något problem med brandskyddet, eller spelar det ingen roll då byggnader under 15 kvadrat inte räknas?
Det beror ju på hur långt det är till huvudbyggnaden också.
Klicka här för att svara