Då var det dags att skapa min första tråd då jag vet att det finns fullt av kunskap och jag har nog inte bestämt mig för hur jag ska utföra detta projekt på bästa sätt och vill ha era synpunkter.
Har byggt ut på ena gaveln 8m och av dessa så är 4m en altan under tak och tillgång till den är från kortsidan där jag har ca 1,7m öppning.
Min tanke nu är att bygga en anläggning där jag kan dra ut och in en typ släde på hjul.
Mitt önskemål är att jag ska kunna dra ut denna några gånger om året och lasta tex vinter/sommardäck och dra in tillbaka.
Ska jag in med det under altanen idag så får jag plats med 2st däck och sen orkar man inte mer.

Jag har pelare/plint som jag kan fästa balken i.
Min tanke var att fästa en UNP 100 i var sida och bygga en vagn av kanske UNP 80 eller 65 och fylla på med bräder i botten för att kunna lasta däck eller liknande i där.
Min första tanke var att använda flänshjul typ https://www.esska.se/shop/Flanshjul-stal-C45-kullager-1500-4000-kg--9529SPKC0000-20480 och då ha det i livet på UNP 100 balken som står på högkant men har nu börjat fundera på om det är bättre att välja polyamidhjul och låta dem gå på ovansidan på balken.

Min förhoppning är att jag ska kunna dra ut släden ca 4m för att kunna lasta den och sedan dra in den tillbaka.

Förslag mottages gärna.

J
Bygg isf hjulen upp och ner på ställningen under altanen och den utdragbara lådan utan hjul.

J Jorel03 skrev:
Bygg isf hjulen upp och ner på ställningen under altanen och den utdragbara lådan utan hjul.
Där får gärna förklara lite mer hur jag ska göra 🤔

H Henrik 75 skrev:
Då var det dags att skapa min första tråd då jag vet att det finns fullt av kunskap och jag har nog inte bestämt mig för hur jag ska utföra detta projekt på bästa sätt och vill ha era synpunkter.
Har byggt ut på ena gaveln 8m och av dessa så är 4m en altan under tak och tillgång till den är från kortsidan där jag har ca 1,7m öppning.
Min tanke nu är att bygga en anläggning där jag kan dra ut och in en typ släde på hjul.
Mitt önskemål är att jag ska kunna dra ut denna några gånger om året och lasta tex vinter/sommardäck och dra in tillbaka.
Ska jag in med det under altanen idag så får jag plats med 2st däck och sen orkar man inte mer.

Jag har pelare/plint som jag kan fästa balken i.
Min tanke var att fästa en UNP 100 i var sida och bygga en vagn av kanske UNP 80 eller 65 och fylla på med bräder i botten för att kunna lasta däck eller liknande i där.
Min första tanke var att använda flänshjul typ [länk] och då ha det i livet på UNP 100 balken som står på högkant men har nu börjat fundera på om det är bättre att välja polyamidhjul och låta dem gå på ovansidan på balken.

Min förhoppning är att jag ska kunna dra ut släden ca 4m för att kunna lasta den och sedan dra in den tillbaka.

Förslag mottages gärna.
Låter hyfsat överarbetat. Däck skall som vin förvaras mörkt och svalt.
Kan du inte bara ha någon typ av "släde" som dras på reglar av tryckvirke?

Samt se till att ha så stora hjul som möjligt, små hjul trögt att dra, stora hjul lätt att dra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Samt se till att ha så stora hjul som möjligt, små hjul trögt att dra, stora hjul lätt att dra.
Är diameter 100mm nog stora?

K Kane skrev:
Låter hyfsat överarbetat. Däck skall som vin förvaras mörkt och svalt.
Kan du inte bara ha någon typ av "släde" som dras på reglar av tryckvirke?
Mörkt kommer det att bli under där sen temperaturen är den som blir utomhus.
Hur skulle man byggt en släde av virke och få den att kunna dra ut och in för handkraft?

Tänker du att kunna dra ut släden 4 m utanför altanen måste du nog ha rälsen/ balken att sticka ut också, det tror jag riskerar bli fult och opraktiskt.

Jag har 8m totalt men 4m som det är gott om utrymme då de andra 4m är huset utbyggt men jag hade tänkt fortsätta med balkarna in under där.
Då ska det förhoppningsvis gå att dra ut hyfsat smidigt eller?

Lägg upp bilder på hur det ser ut.

S Saelen skrev:
Kan den här tråden ge ideer?

[länk]
👍 en till
Det är ju så att utrymmet under där är undanskymt torrt och bra.
Perfekt ställe för lite saker som man kanske inte vill ha framme.

A A-Man_08 skrev:
Lägg upp bilder på hur det ser ut.
I dagsläget så är det inget att se utan mer eller mindre fyllt igen ingången med diverse skräp.
Ska nog röja inom det närmaste då jag får hem lite balk under nästa vecka och passa på att ta någon bild också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.