453 läst ·
12 svar
453 läst
12 svar
Vagn/släde under altan
Då var det dags att skapa min första tråd då jag vet att det finns fullt av kunskap och jag har nog inte bestämt mig för hur jag ska utföra detta projekt på bästa sätt och vill ha era synpunkter.
Har byggt ut på ena gaveln 8m och av dessa så är 4m en altan under tak och tillgång till den är från kortsidan där jag har ca 1,7m öppning.
Min tanke nu är att bygga en anläggning där jag kan dra ut och in en typ släde på hjul.
Mitt önskemål är att jag ska kunna dra ut denna några gånger om året och lasta tex vinter/sommardäck och dra in tillbaka.
Ska jag in med det under altanen idag så får jag plats med 2st däck och sen orkar man inte mer.
Jag har pelare/plint som jag kan fästa balken i.
Min tanke var att fästa en UNP 100 i var sida och bygga en vagn av kanske UNP 80 eller 65 och fylla på med bräder i botten för att kunna lasta däck eller liknande i där.
Min första tanke var att använda flänshjul typ https://www.esska.se/shop/Flanshjul-stal-C45-kullager-1500-4000-kg--9529SPKC0000-20480 och då ha det i livet på UNP 100 balken som står på högkant men har nu börjat fundera på om det är bättre att välja polyamidhjul och låta dem gå på ovansidan på balken.
Min förhoppning är att jag ska kunna dra ut släden ca 4m för att kunna lasta den och sedan dra in den tillbaka.
Förslag mottages gärna.
Har byggt ut på ena gaveln 8m och av dessa så är 4m en altan under tak och tillgång till den är från kortsidan där jag har ca 1,7m öppning.
Min tanke nu är att bygga en anläggning där jag kan dra ut och in en typ släde på hjul.
Mitt önskemål är att jag ska kunna dra ut denna några gånger om året och lasta tex vinter/sommardäck och dra in tillbaka.
Ska jag in med det under altanen idag så får jag plats med 2st däck och sen orkar man inte mer.
Min tanke var att fästa en UNP 100 i var sida och bygga en vagn av kanske UNP 80 eller 65 och fylla på med bräder i botten för att kunna lasta däck eller liknande i där.
Min första tanke var att använda flänshjul typ https://www.esska.se/shop/Flanshjul-stal-C45-kullager-1500-4000-kg--9529SPKC0000-20480 och då ha det i livet på UNP 100 balken som står på högkant men har nu börjat fundera på om det är bättre att välja polyamidhjul och låta dem gå på ovansidan på balken.
Min förhoppning är att jag ska kunna dra ut släden ca 4m för att kunna lasta den och sedan dra in den tillbaka.
Förslag mottages gärna.
Låter hyfsat överarbetat. Däck skall som vin förvaras mörkt och svalt.H Henrik 75 skrev:Då var det dags att skapa min första tråd då jag vet att det finns fullt av kunskap och jag har nog inte bestämt mig för hur jag ska utföra detta projekt på bästa sätt och vill ha era synpunkter.
Min första tanke var att använda flänshjul typ [länk] och då ha det i livet på UNP 100 balken som står på högkant men har nu börjat fundera på om det är bättre att välja polyamidhjul och låta dem gå på ovansidan på balken.
Förslag mottages gärna.
Kan du inte bara ha någon typ av "släde" som dras på reglar av tryckvirke?
Mörkt kommer det att bli under där sen temperaturen är den som blir utomhus.K Kane skrev:
Hur skulle man byggt en släde av virke och få den att kunna dra ut och in för handkraft?
Kan den här tråden ge ideer?
https://www.byggahus.se/forum/threa...tvagn-for-haki-stallning.545520/#post-6159973
https://www.byggahus.se/forum/threa...tvagn-for-haki-stallning.545520/#post-6159973
Klicka här för att svara