Hej!
Jag är tveksam till om vår golvbrunn är rätt monterad. Jag bifogar en bild tagen från våningen under. Jag tog bilden när jag höll på och tog kort på eldragningen. De ser ut som om de har satt fast golvbrunnen direkt i spånskivan utan att använda monteringsram. När kortet togs så var de inte klara med badrummet. Det blåa röret är golvvärmen. Den är monterad i urfrästa spår i spånskivorna.

Frågor:
1 Skulle det kunna vara så att jag tog kortet innan de var klara med golvbrunnen och slutresultatet kan vara ok?
2 Om det inte är ok. Ska man kräva att de river upp och gör om? Hur stora är riskerna för fuktskador?

• Golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsätter att det är kakel / klinker det handlar om nu:
1: Nej
2a: Ja
2b: Stora, dels saknas det monteringsram, kortlingar saknas, golvvärmeröret fel monterat, brunnshålet ligger precis brevid en skivskarv

Hoppas det är en stor firma anslutna till BKR som gjort det här ( eller hoppas inte för då är det katastrof, men för din del hoppas jag det)

Kontakta firman och fråga, ladda ner branschreglerna på bkr.se innan, vill dom inte ta på sig att det är fel så kontakta en besiktningsman som bedömmer golvbrunnsmonteringen, läs HerrPeters tråd först, se till att få prata med chefen på firman.
Är det samma firma som snickrat och dragit vvs och satt plattor?

Hej,
Hakar på denna tråd då jag har en liknande montering på min golvbrunn, dock ej i skarv eller värmekabel indragen. Det är cc 30 mellan reglarna under och brunnen ligger precis mittemellan, men de verkar som om de fäst den utan någon platta dvs direkt i spån22mm. Kan man i efterhand förstärka med kortlingar runt för avlastningens skull (kommer lätt åt från källaren). På spånet ligger det även gips. flytspackel och klinkergolv. Det ska till ett stort tryck innan spånet ger vika.

Några tips? Jag vill ju ogärna riva hela badrummet bara för detta.

Gå in i badrummet och ställ dig på brunnen, ev gunga upp och ner. Jag tror inte att den kommer att sitta kvar. Det här måste göras om och göras rätt!

Vad hände med ditt badrum? Gjorde firman om jobbet? Jag är i samma situation nu, har upptäckt att den BKR-anslutna firman monterat brunnen felaktigt.

Dubbelsuck. Jag blir bara mer och mer glad åt att jag renoverar mina badrum själv och inte anlitar någon BKR-ansluten firma...

• Gilla
lazy rick och 3 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Dubbelsuck. Jag blir bara mer och mer glad åt att jag renoverar mina badrum själv och inte anlitar någon BKR-ansluten firma...
Trippelsuck!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.