Hej

Har hantverkare hemma hos mig som håller på och renovera badrummet. Idag upptäckte jag att de monterat golvbrunnen på ett sätt som jag tycker är märkligt, speciellt eftersom jag kan känna att det sviktar när jag står nära monteringsplattan högra sida.

Istället för att montera den enligt monteringsanvisningarna med kortlingar mellan golvbalkarna, så har de monterat den delvis i en golvbalk och delvis i två 45x70 reglar som de skruvat fast i golvspånskivan enligt bilden jag bifogat.

Är detta verkligen godkänt, jag personligen anser att det är mycket svag konstruktion jämfört med monteringsanvisningen…

• Vägledning för montering av golvbrunn i klinkergolv med illustrationer av montering på träbalkar och detaljerade monteringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av golvbrunnsmontering med JAFO monteringsplatta, inkl. installationsdetaljer för användning i klinkergolv och extra inlopp.
    Skapa konto
  • Diagram av badrumsinstallation, visar monterad golvbrunn delvis på golvbalk och reglar. Golvspånskivor och förstärkningsplatta är markerade.
    Skapa konto
Nä, ingen bra lösning. Det ska va enligt anvisning.

• Gilla
SveaSvensson och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nä, ingen bra lösning. Det ska va enligt anvisning.
Skall jag be de göra om det och stå på mig? jag tror de gjort detta för att undvika att kapa upp golvet och montera en ny golvspånskiva…

BirgitS
Om de inte vill ändra när du säger till dem så är det dags att ta in en besiktningsman. Eller kanske i vilket fall som helst för om de slarvar med en sak är det ju stor risk att de slarvar med annat och det kanske du inte upptäcker.

• Gilla
SveaSvensson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om de inte vill ändra när du säger till dem så är det dags att ta in en besiktningsman. Eller kanske i vilket fall som helst för om de slarvar med en sak är det ju stor risk att de slarvar med annat och det kanske du inte upptäcker.
Jag kommer antagligen avsluta projektet bara, detta är inte första grejen jag påpekar och nästan varje moment hittills har jag funnit grejer som direkt bryter mot säker vattens rekommendationer.

• Ledsen
Arseface
  • Laddar…
BirgitS
Det kan ju vara lite svårt att häva ett pågående kontrakt utan att få ökade kostnader.

• Gilla
SveaSvensson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara lite svårt att häva ett pågående kontrakt utan att få ökade kostnader.
Jag förstår och du har helt rätt, men ibland är det bättre att ta en liten förlust idag istället för att ta den när vattenskadan uppstått och mitt försäkringsbolag ej täcker skadan pga en felaktigt installerad brunn. Man kan ju alltid hoppas på att deras försäkringsbolag täcker eventuell skada men men…

Jag kan en del av branschreglerna men har inte tid eller kunskap att övervaka varje moment som utförs.

BirgitS
Det jag tänker på att med en besiktningsmans utlåtande kan du dels få påtryckning på företaget så att de skickar andra bättre hantverkare och dels lättare kunna häva kontraktet utan att du betalar något alls. Ett utlåtande av en besiktningsman är mycket effektivare påtryckning än när man själv som lekman påpekar något. Det är ju då en kostnad för att ta in en besiktningsman men den är ju betydligt mindre än kostnaden för en hantverkare som har jobbat några dagar.

• Gilla
SveaSvensson och 1 till
  • Laddar…
Aldeles bortsett från att den inte är korrekt monterad i bjälklaget. Du har ritat att den ligger i samma nivå som spånskivan. Skall det spacklas något + klinkers, eller skall det vara plastmatta direkt på golvet? Om det skall vara flytspackel så behöver brunnen/fästplattan komma upp i nivå med färdigt flytspackel.

• Gilla
SveaSvensson
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
H hempularen skrev:
Aldeles bortsett från att den inte är korrekt monterad i bjälklaget. Du har ritat att den ligger i samma nivå som spånskivan. Skall det spacklas något + klinkers, eller skall det vara plastmatta direkt på golvet? Om det skall vara flytspackel så behöver brunnen/fästplattan komma upp i nivå med färdigt flytspackel.
Nej, den ska ligga nerfälld i nivå med spånskivan.
Sen sätter man en 12mm distansring mellan plattan och brunnen som bygger 12mm vilket är minimikravet för flytspackel på träbjälklag för att uppnå rätt böjstyvhet.
Dessutom fylls ju hela plattan med flytspackel då den är ihålig från ovansidan.

Vad gäller branschregeln med att kortlingarna ska vara samma storlek som golvbjälkarna så kan jag med 99% säkerhet säga att den regeln uppfyller högt räknat 1% av alla (hantverkare) och dimensionen är inte det abslout viktigaste utan det är däremot viktigt att kortlingarna är så kraftiga som möjligt och är skruvade i bjälkarna och inte bara i spånskivan.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var meningen att det skulle flytspacklas, men jag har ritat det lite fel för det satt en förhöjningsring under brunnen. :)
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, den ska ligga nerfälld i nivå med spånskivan.
Sen sätter man en 12mm distansring mellan plattan och brunnen som bygger 12mm vilket är minimikravet för flytspackel på träbjälklag för att uppnå rätt böjstyvhet.
Dessutom fylls ju hela plattan med flytspackel då den är ihålig från ovansidan.

Vad gäller branschregeln med att kortlingarna ska vara samma storlek som golvbjälkarna så kan jag med 99% säkerhet säga att den regeln uppfyller högt räknat 1% av alla (hantverkare) och dimensionen är inte det abslout viktigaste utan det är däremot viktigt att kortlingarna är så kraftiga som möjligt och är skruvade i bjälkarna och inte bara i spånskivan.
Jag förstår, däremot anser jag att detta inte är en kortling eftersom definitionen på en sådan borde vara något i stil med att den måste sitta fast mellan två balkar/reglar.

Jag vet inte om det är otydligt ritat från mitt håll, men i detta fall är det två reglar på 45x70mm och ett lockläckt på 22x45mm (där utrinningen sitter) som använts som förstärkning direkt under spånskivan. Det är skruvat direkt i spånskivan och sen är monteringsplattan fäst på dessa liggande reglar så det är egentligen nästan bara spånskivan som bär lasten på tre av fyra sidor.

Böjstyvheten på en 22mm spånskiva med en liggande 45x70 regel som är skruvad fast endast i spånskivan är inte i samma universum kontra böjstyvheten på en 220x45mm hög kortling.

Det flexar synligt när en person på 80kg går runt brunnen där golvbalken inte sitter.

Paul-Staffanstorp
S SveaSvensson skrev:
Det var meningen att det skulle flytspacklas, rör

Jag förstår, däremot anser jag att detta inte är en kortling eftersom definitionen på en sådan borde vara något i stil med att den måste sitta fast mellan två balkar/reglar.

Jag vet inte om det är otydligt ritat från mitt håll, men i detta fall är det två reglar på 45x70mm och ett lockläckt på 22x45mm (där utrinningen sitter) som använts som förstärkning direkt under spånskivan. Det är skruvat direkt i spånskivan och sen är monteringsplattan fäst på dessa liggande reglar så det är egentligen nästan bara spånskivan som bär lasten på tre av fyra sidor.

Böjstyvheten på en 22mm spånskiva med en liggande 45x70 regel som är skruvad fast endast i spånskivan är inte i samma universum kontra böjstyvheten på en 220x45mm hög kortling.

Det flexar synligt när en person på 80kg går runt brunnen där golvbalken inte sitter.
Exakt därför jag skriver det jag gör ju. ;)

Jag hade aldrig accepterat de liggande bitarna endast fästa i spånskivan.

• Älska
SveaSvensson
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt därför jag skriver det jag gör ju. ;)

Jag hade aldrig accepterat de liggande bitarna endast fästa i spånskivan.
Det stämmer :)

Jag var lite osäker på om du förstod vad jag menade men du hade förstått precis vad jag menade...

Jag har för övrigt hittat en liknande tråd med nästan identiskt utförande...😢

https://www.byggahus.se/forum/threa...smontering-purusplatta-i-traebjaelklag.399106

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Även spånplattan själv måste ha stöd i bjälklaget. Alla kanter på spånskivan skall ha stöd under sig. Det gäller både runt brunnen och ute vid väggarna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.