En bekants stuga har fått en gammal stenläggning omlagd då plattorna lossnat och spruckit i fogar etc. Vid omläggningen har sättsanden (vet inte exakt vad det kallas) mellan plattorna även lagts direkt mot träpanelen. Jag tycker det verkar konstigt då fukt från sanden håller träpanelen fuktig längre. Finns det inte risk att fukt även fortsätter in mot syll etc?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 893 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 893 inlägg
Det där ser inget vidare ut. Nu går ju panelen praktiskt taget ned i marken. Oklart om det var bättre före omläggningen, men väggen skulle nog behöva byggas om lite för en något mer fukttålig konstruktion. Men dammsuga bort sanden lär inte skada som ett första steg.
Lustig och lustig, jag hade nog haft rätt lätt att hålla mig för skratt om det där var min stuga. Det där ser ju inte klokt ut och är det inte heller. Panelen kommer ju att ruttna snabbare än någon hinner säga kapillärkraft.S sinuslinus skrev:
Ändträet skall ovillkorligen isoleras från mark och vatten, normalt medelst glipa, men i brist på sådan någon form av gummilist, silikon eller liknande. Annars gör träet som det alltid har gjort ända sen det var en liten planta, nämligen slickar i sig vattnet av hjärtans lust.
Klicka här för att svara