Snart är det dags att poppa till vår tvättstuga som finns i källaren på ett hus från -69. Allt är originalskick, både ut- och invändigt. :(

Det här är alltså planen som jag vill att ni med massor av erfarenhet tycker något om:

1. Bila upp och byta gjutjärnsrör i vägg och golv, samt golvbrunnar. Ska bytas fram till en inspektionslucka där skarv mot rör i marken utanför huset finns.
2. En tunn vägg mellan tvättstuga och torkrum tas bort och ytan blir ca 3x9 meter.
3. Planen är att inrymma en liten toalett, ett badkar, tvättmaskin+torktumlare och handfat/tvätt, torklinor och vikbänk samt ett par garderober till förvaring. Tror ni det blir för mycket att knöka in på det utrymmet?
4. All gammal platsfärg ska blästras/slipas bort från väggarna, ny puts ska upp och väggarna målas med silikatfärg. Vägg vid toalett och badkar får tätskikt och kakel.
5. Golvet flytspacklas för att få till rätt fall mot golvbrunnar (2 st, en vid tvättmaskin och en vid badkar). Därefter läggs klinker - stora plattor utom runt fall där samma klinker fast i mindre storlek används.

Är det dumt att inte gräva och isolera utsidan först? Jag tänker att med silikatfärg och inget kakel så borde väggarna bli såpass genomsläppig att det ska fungera något/några år till utan grävning.

Om du som läser här har bilder som du kan tänka dig dela med dig på fixade tvättstugor så tas det tacksamt emot. Av någon anledning har vi skjutit på det här projektet länge nu, vet inte varför. Troligtvis brist på inspiration och kloka åsikter. ;)

Visst måste hela rummet ha tätskikt, än om badkaret står i ett hörn?

MiaSthlm skrev:
Visst måste hela rummet ha tätskikt, än om badkaret står i ett hörn?
Ja hela rummet måste ha tätskikt om det räknas som badrum, det bör det göra om man har ett badkar där. Om rummet dock räknas som tvättstuga eller toalett så behöver man bara tätskikta golvet och 5 cm upp på väggarna.

Gladh skrev:
Ja hela rummet måste ha tätskikt om det räknas som badrum, det bör det göra om man har ett badkar där. Om rummet dock räknas som tvättstuga eller toalett så behöver man bara tätskikta golvet och 5 cm upp på väggarna.

Nu gäller detta en källare och då brukar man väl bara tätskikta runt dusch!?

MVH

Nu gäller detta en källare och då brukar man väl bara tätskikta runt dusch!?
Jag uppfattade inte som om Mia's fråga hade med TS att göra. Men visst om det är en källare av den äldre versionen så burkar man bara tätskikta i duschen, eftersom man oftas då har en fuktvandring uteifrån och in. Vilket gör att man vill kunna ventilera ut den fuktiga luften i badrumet. Så har man bara badkar så hade jag nog inte lagt något tätskikt där, då man inte får samma fuktbelastning med ett badkar som man får i en dusch.

Men om man bygger en källare med dagens standard, då har du ingen fuktvandring uteifrån och in, och bör då ha tätskikt i hela badrummet.

Gladh

Mkt bra svarat.

Jag menade mitt svar till TS.

MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.