Hej,

Jag ska renovera mitt badrum och är glad över att jag har bestämt mig för blandare, duschset och handdukstork från Tapwell.. Men nu är det dags att välja kommod och tvättställ.

Jag har tittat på INR och Swedbergs, men jag undrar varför det är så dyrt? Det verkar mest vara trä (vanligtvis), är det för att det ska tåla vatten? Bör man kolla vilket träslag det är, t.ex. massivträ eller MDF, och kanske även tänka på gångjärnen när man öppnar och stänger luckorna?

Jag uppskattar kvalitetsprodukter men tycker samtidigt att det blir ganska dyrt. Har ni några andra tips på bra saker som håller hög kvalitet men är mer prisvärda?

Jag tycker att Bathlife och Hafa har snygga produkter, men många säger att de inte håller så bra. Ingen har dock förklarat varför. Vad tycker ni? Är det skräp? Vilka märken är av bättre kvalitér?
https://www.golvpoolen.se/badrum/ba...skap-bathlife-eufori-valnot/p-1875490-1875491

En annan sak – jag gillar handfat som är matta snarare än det vanliga blanka porslinet. Har ni någon aning om vad den typen av handfat kallas? Finns det några för- eller nackdelar med det? Jag tycker det se liter lyxigt ut.

Oj, blev en massa frågor, svara gärna på det ni känner för. Uppskattar er expertis. Tack på förhand!

Redigerat:
ernstan ernstan skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt badrum och är glad över att jag har bestämt mig för blandare, duschset och handdukstork från Tapwell.. Men nu är det dags att välja kommod och tvättställ.

Jag har tittat på INR och Swedbergs, men jag undrar varför det är så dyrt? Det verkar mest vara trä (vanligtvis), är det för att det ska tåla vatten? Bör man kolla vilket träslag det är, t.ex. massivträ eller MDF, och kanske även tänka på gångjärnen när man öppnar och stänger luckorna?

Jag uppskattar kvalitetsprodukter men tycker samtidigt att det blir ganska dyrt. Har ni några andra tips på bra saker som håller hög kvalitet men är mer prisvärda?

Jag tycker att Bathlife och Hafa har snygga produkter, men många säger att de inte håller så bra. Ingen har dock förklarat varför. Vad tycker ni? Är det skräp? Vilka märken är av bättre kvalitér?
[länk]

En annan sak – jag gillar handfat som är matta snarare än det vanliga blanka porslinet. Har ni någon aning om vad den typen av handfat kallas? Finns det några för- eller nackdelar med det? Jag tycker det se liter lyxigt ut.

Oj, blev en massa frågor, svara gärna på det ni känner för. Uppskattar er expertis. Tack på förhand!
Hej!

Jag upplever också att dom klassiska märkena på badrumsinredning är dyra. Tycker därför att ikea är så otroligt prisvärt, iaf framför tex Bauhaus egna märken. En bekant köpte dock utställningsex av utställningsex i en VVS-butik, kan vara värt en kolla.

Sen gissar jag att polarat porslin inte tillåter att smuts fäster lika bra som en matt yta och är därför enklare att hålla rent

BirgitS
ernstan ernstan skrev:
Stommen brukar vara fukttrög spånskiva i kvalitetsprodukter.
ernstan ernstan skrev:
Det är dyrt att tillverka i Sverige eftersom svenska löner är höga. Kvalitetsprodukter innehåller dyrare material (fukttrög tät spånskiva i stället för vanlig och porös), är målade med fler lager färg för att vara mindre känsliga för skador, bättre passform pga. högre noggrannhet i tillverkningen etc.

INR och Macro Design är (eller åtminstone var när vi renoverade badrummet) svensktillverkade av hög kvalitet. Svedbergs är svensktillverkade men verkar ha fått sämre kvalitet de senaste åren.
Discoman Discoman skrev:
Sen gissar jag att polarat porslin inte tillåter att smuts fäster lika bra som en matt yta och är därför enklare att hålla rent
Instämmer

Tack för era svar! :)

Jag har varit ute och kollat mycket idag, och det har faktiskt varit riktigt roligt att leta efter badrumsprylar. Detta är mitt första badrum som jag ska göra om.

Sa till säljlaren att jag tyckte det var dyrt med lite trä och gångjärn, då sa han att priserna har stigit kraftigt.

Jag förstår nu att det finns många leverantörer, bara lite träbitar kan vara så dyrt.

Jag är för övrigt slarvig med vatten, och när jag dregglade över en Heaven kommod för 30k sa han "du måste vara rädd även vid köp av detta".

Man måste nog sätta en budget annars svävar man iväg. Funderar på att sätta kommod och handfat för 10k. Och då får man INR Visken eller Solid.

BirgitS
  • Gilla
ernstan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.