Hej,

Jag är i farten med en badrumsrenovering och har för avsikt att installera en tvättpelare. Då det är aningen ont om plats i det utrymme som jag har tänkt att placera pelaren i så är det lite begränsat vad jag kan göra. Min tanke är att använda mig av nedan byggmaterial men frågan är om det kommer att hålla för vikten.

Skåpet kommer att främst byggas av MDF (förslag på behandling?), skall sedan målas in med våtrumsfärg likt resterande okaklade ytor i badrummet.

Sidor: 19mm MDF
Hylla för torktumlare: 30mm MDF, hur bör infästningen göras i sidorna, är det tillräckligt att fästa hyllplanet från utsidan av sidorna med längre skruv? eller bör det vara någon annan typ av konsol?
Undre hylla för tvättmaskin: Kommer att vara aningen uppbyggd från golv, men min tanke är att förstärka skivan i botten med några reglar under som kan vila på golvet så inte skivan tar all vikt (som det blir för torktumlaren).

Anledningen till att jag inte vill placera torktumlaren direkt på tvättmaskinen är då det är svårt att komma åt och då hade båda maskinerna behövts att lyftas upp samtidigt vilket ser ut att vara en omöjlighet.

Stort tack på förhand!

Y Yusdv skrev:
Anledningen till att jag inte vill placera torktumlaren direkt på tvättmaskinen är då det är svårt att komma åt och då hade båda maskinerna behövts att lyftas upp samtidigt vilket ser ut att vara en omöjlighet.
Vad är svårt att komma åt?
Inte lyfter du upp TM och TT samtidigt för att du har de förhöjda. Först dit med TM och sedan upp med TT.

K Kane skrev:
Vad är svårt att komma åt?
Inte lyfter du upp TM och TT samtidigt för att du har de förhöjda. Först dit med TM och sedan upp med TT.
Min känsla är att det kommer vara svårt att komma åt, men kanske fullt möjligt.. Givet är väl kanske att jag snarare vill ha torktumlaren på ett eget hyllplan för det estetiska således, är ju frågan kring ifall ett hyllplan i MDF kommer att klara vikten av tumlaren..

F
Det håller nog att skruva direkt i mdf, 30mm är ganska tjockt, man jag hade övervägt att skruva en list på sidostycket som skivan kan vila på.

Allra helst hade jag dock skippat hyllan och satt en monteringsram med inbyggd hylla, ungefär som den här: https://www.elgiganten.se/product/v...orktumlare/samsung-staplingskit-skkudw/257198
Det blir kompakt, stabilt och snyggt. Dessutom praktiskt med hyllan när tumlaren ska tömmas.
Finns nog passande till de flesta tillverkare.

Y Yusdv skrev:
är ju frågan kring ifall ett hyllplan i MDF kommer att klara vikten av tumlaren..
Det gör den. Vikten belastar skivan nära infästningarna då den står på fyra fötter. Jag hade nog ändå valt björkplyfa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.