7 417 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Tvättmaskinsproblem, gnistor. Film
Hej!
Har monterat lös motorn och även tagit bort kolen. Tycker att kolen ser dåliga/slita ut. Men när jag snurrar på axeln efter att jag har tagit bort kolen låter det på ett för mig oroväckande sätt. Laddar upp en kort film till där ja hoppas man kan höra hur det låter. Ja hade trott att det inte skulle låta ngt alls när man snurrar på den...
Har monterat lös motorn och även tagit bort kolen. Tycker att kolen ser dåliga/slita ut. Men när jag snurrar på axeln efter att jag har tagit bort kolen låter det på ett för mig oroväckande sätt. Laddar upp en kort film till där ja hoppas man kan höra hur det låter. Ja hade trott att det inte skulle låta ngt alls när man snurrar på den...
Ja det låter onekligen skumt. Hur känns den? Är det något glapp eller hugg? Har du en bild på kolen?
Det ena kolet ser ju ut att vara nerslitet för mycket, annars ser de ju okej ut. Jag körde på nödlösningen att förlänga sladden på kolet tills jag köpt ett nytt. Frågan är vad det är som låter.
Mina kol var inte identiska, men jag har gjort liknande saker på andra motorer. Man får plocka isär kolhållaren. Bakom kolet finns en fjäder som trycket fram kolet. Nör det kommer långt fram så blir det hängande i sladden. Normalt sett en kopparfläta. Om man löder in en förlängning på den så kan man nyttja ytterligare några mm på kolet. Det räcker tills man hunnit beställa nya även om det händer dagen innan en storhelg. Vissa maskiner har ett plaststift som fjädrar ut och lyfter kolet när det är slitet, då är det bara att dra ut det så funkar det en stunde till. Båda lösningarna är att se som tillfälliga tills man löser det på riktigt.
En annan variant, om man har kol liggande, är att montera ett till kol framför det befintliga i kolhållaren. Så gjorde jag med generatorn i min bil som en tillfällig lösning tills jag fick hem en ny generator. Det var nog ett år sedan, och den nya generatorn ligger kvar på hyllan. Den tillfälliga lösningen har gått några tusen mil nu.
En annan variant, om man har kol liggande, är att montera ett till kol framför det befintliga i kolhållaren. Så gjorde jag med generatorn i min bil som en tillfällig lösning tills jag fick hem en ny generator. Det var nog ett år sedan, och den nya generatorn ligger kvar på hyllan. Den tillfälliga lösningen har gått några tusen mil nu.
Brukar faktiskt inte gå att byta lagerA Andy78 skrev:
Hur eller hur så är dessa två kolborstar tok-slut, gnister kommer med all sannolikhet från dessa.
Kolektorn brukar klara sig, men det kan oxå vara den som gett upphov till förslitningen.
Mekr remmen och kolen borta kan man lätt höra om det är motorlagerfel ell er trumlager
Kolektorn bör kollas noga avseende slitage innan man byter kol.
Det kan vara billigare att på en koreansk maskin byta hela motorn. Omdet gå4 att få tag på nån...
Det är en wellington motor
samsung original reservdelsnummer DC31-00002F
www.ebay.co.uk/itm/Samsung-Motor-DC31-00002F-DC3100002F-/112274100777
bara kol
https://www.buyspares.co.uk/washing...820358&model_ref=6366914&refine=motor
samsung original reservdelsnummer DC31-00002F
www.ebay.co.uk/itm/Samsung-Motor-DC31-00002F-DC3100002F-/112274100777
bara kol
https://www.buyspares.co.uk/washing...820358&model_ref=6366914&refine=motor
Klicka här för att svara