Hej.

Jag har problem med en tvättmaskin som "låter konstigt" och har svårt att centrifugera ibland. Har öppnat baksidan och konstaterar att det även gnistrar om maskinen under belastning. När jag kör tomt centrifugeringsprogram kommer inga gnistor jag kan se. Laddar upp två korta video.

Tacksam för tips om vad det kan vara för fel och om jag som ohändig person kan laga det själv. Att anlita reparatör är det inte värt då det är en snart tio år gammal Siemens.

Tack på förhand.

Jag sätter en tia på att kolen är slut. De byter du utan problem på egenhand. Kör helst inte med maskinen, komutatorn blir skadad av gnistbildningen. De nya kolen kommer antagligen att slitas snabbare på grund av det. Men de är inte särskilt dyra.

• Gilla
Psx
  • Laddar…
Jag skulle koppla ur och kolla kolen i motorn. Låter som den är lite klen.

• Gilla
Psx
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag trodde också på kolen. Men en annan person som är mer teknisk än mig tittade på filmerna och trodde att det var lagerfel. Ska testa byta kol tror jag.

P Psx skrev:
Tack för tipsen. Jag trodde också på kolen. Men en annan person som är mer teknisk än mig tittade på filmerna och trodde att det var lagerfel. Ska testa byta kol tror jag.
Känns givet, kolla kolen först innan du beställer. Samtidigt får du känna på lagren, vertial och horisitent glapp.

• Gilla
Psx
  • Laddar…
Ett lager som ger de symptomen skulle snabbt försvinna. Men kolla om du känner glapp i motoraxeln. Ta bort remmen då går det lättare.

• Gilla
Psx
  • Laddar…
Stort tack! Ska ge mig på kolla kolen imorgon. (y)(y)

Har du hittat nya kol, vad är det för modell på maskin?

Inte säker på att jag hittat rätt sort ännu. Det är en Samsung WF7604NAW.

Stort TACK!

Tror inte detta är exakt samma maskin men det ser väldigt likt ut, görs nog på samma sätt.

• Gilla
Psx
  • Laddar…
Tusen tack!

A Andy78 skrev:
Tror inte detta är exakt samma maskin men det ser väldigt likt ut, görs nog på samma sätt.
[media]
Tack! Den videon var mkt informativ!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.