Har köpt en ny tvättmaskin electrolux 1600 varvtal.
Köpte till små gummi fötter som man ska ha under maskinens fötter just för att dämpa vid cetrufigering, skydda golv o så, de mena att det var bra att ha..Jag provkörde maskinen tom först o det funkade bra..utgick från att maskinen funka då..körde en ny maskin nästan full med 1600 varvtal en annan dag, gick iväg en snabbis o när jag kom hem hade tvättmaskinen farit iväg i badrummet o åkt in i väggen o skadat lite av kaklet..jättetrist! fick rådet o prova den igen men sänka varvtalet så gjorde det till 900 varv, gick bättre men under sista cetrufigeringstiden så flyttade den på sig igen men inte lika mkt..
Enligt mig måste ju maskinen vara trasig?och jag borde få lämna tillbax den. Den är installerad rätt osv så den borde ju inte flytta på sig så pass mkt det kan väl andå inte vara normalt?

Mikael_L
Vår maskin (ingen jätteny modell direkt, men med 1200rpm centr.) sköter sig ganska bra så länge vi inte lastar in mer än 50-70% av helt fullt.
Men ofta knökar vi till sist in ganska fullt ändå, och då blir den rent hopplös vid centrifugering.

Jag vet inte vad detta hjälper, mest skrivterapi antar jag. :p

• Gilla
Shadi Lababidi
  • Laddar…
Har du plockat/skruvat bort transportsäkringen från tvättmaskinan...på din beskrivning låter det nästen som transportsäkringen sitter kvar.
FLKR

Redigerat:
Hej.

Jag lutar åt FLKR's hypotes. Vill gärna veta hur det gick eftersom jag själv står i begrepp att köpa ny tvättmaskin.

Min gamla tvättmaskin har fungerat bra under snart 20år men de senaste åren har den börjat skutta omkring precis som du beskriver det. Jag har bytt den ena av de två stötdämparna inuti maskinen för en förmögenhet - den var helt slut (maskinen hoppade så att även en av fjäderupphängningarna gick av). Det blev bättre, men egentligen borde den andra stötdämparen bytas också för ännu en förmögenhet. Alternativet är att satsa på en ny maskin, men då vill jag naturligtvis inte ha en maskin med samma problem som den gamla.

Hör av dig hur det gick!
Pen

Det måste vara något fel, har en ganska ny Bosch och jag kan proppa den full, 8kg och köra 1600 varv utan att den flyttar på sig 1 mm.

Hoppas att du har kollat med vattenpass att den står absolut rakt också, annars kan den börja vandra pga det.

Vi hade en maskin för många år sedan som uppförde sig som din. Här min berättelse:

För att ta reda på vad som verkligen hände placerade jag mig framför maskinen och följde noga hela arbetsgången. Det var som att titta på ett tråkigt TV-program.

Så här uppförde den sig: Då tvättprogrammet var avklarat gick trumman runt, runt på lägre varv för att en del av vattnet skulle gå ur tvätten. Men, precis innan centrifugeringen startade stannade trumman till och all tvätt släpptes ner i en hög. Klart att det blev en ordentlig obalans. Det var bara att hålla i maskinen.

Då teknikerna kom och hämtade maskinen för att ta den till verkstaden berättade jag hur den uppförde sig.

Maskinen kom tillbaka efter lång tid, det var svårt att hitta felet fick jag höra. Vid återlämnadet fick jag följande förklaring: Nu vet vi vad det är för fel. Precis innan centrifugeringen startar stannade................

Är det inte typiskt hantverkare?:rolleyes:

• Haha
Mannhem
  • Laddar…
hej. Hade samma problem med min nya maskin. Den gick runt som en markvibrator i tvättrummet, lite kul faktiskt för jag fick försöka hålla fast den under centifugeringen. Det var transportsäkringen som satt kvar. Det stod i instruktionsboken hur man tog bort den, men eftersom man "vet själv" så läste jag inte så noga... på min satt det en plåt på baksidan maskinen som man skruvar loss så trumman inte sitter fixerad.

Transportsäkringen är bortagen.Den är inmätt så den står helt plant och rakt..så den måste helt enkelt vara trasig..jag hade en himla tur när den började skutta runt här när jag inte var hemma då den åkte in o skavde sönder en list i badrummet, trist men kunde varit värre o kaklet kunde blivit skadat...inte kul isåf i ett helt nyrenoverat badrum..har provat att ha lite tvätt i och mkt o med olika varvtal..nej så ska se om jag får lämna tillbaka den o det hoppas jag verkligen eftr det som inträffat..gäller bara o sen hitta en som inte har samma problem..

puu: vad har du för modell på din Bosch?

Transportsäkringen kan bestå av flera olika skruv....kolla att trumman rör sig relativt fritt...inte bara i rotation men också i sidoled

FLKR

En tvättmaskin kan börja "dansa" om lagringen för trumman är väldigt glapp också, men det är väl knappast troligt på en ny maskin.

Man ska ta det försiktigt med tvättmaskiner som har trasiga fjäderben eller transportsäkringen kvar. Har jobbat på försäkringsbolag och för ett par år sedan fick vi in en skada där en tvättmaskins ena fjäderben helt sonika gått av mitt under full centrifugering - jag såg bilderna på det badrummet eller rättare sagt resterna av det.....Hade en människa befunnit sig där inne hade det varit mos!

Ja som sagt hade jag tur i mitt fall..badrummet kunde ha blivit totalt förstört! nu stod maskinen o skaka emot en kakellist så den blev förstörd..tråkigt det med eftrs det inte går att byta o syns en del i ett helt nytt badrum..men hade kunnat va värre med trasiga kakel plattor osv...trodde aldrig en tvättmaskin kunde ställa till med så stor skada o en ny dessutom..tror ni man får lämna tillbaka den eller måste de laga den o sen måste jag ta den igen?vill inte ha den då det känns väldigt osäkert o sen pga det som hänt vill helst byta till en ny nu

Hände samma sak med vår nya Electrolux nyligen, det är tre rejäla (decimeterlånga) transportskruvar som ska bort. Vi missade det eftersom transportskydded som visades på instruktionan saknades och informationen låg som en separat lapp i kartongen i stället för i instruktionerna... Nu svajar den en del när centrifugeringen drar igång (låga varv) men inte så att den vandrar iväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.