Hej,

Vi har precis slängt ut ett gammalt slitet badkar och har köpt en duschväggslösning skjutdörr och därför profiler både mot vägg och golv. Innan jag öppnar paketet har jag några frågor som ni kanske kan svara på.

1. Tvättmaskinen använder idag samma avlopp som duschen. Detta var inget problem med badkarslösningen... En idé är att dra avloppsvattnet i rör i profilen till den nya duschväggen och sen antingen låta det spruta övergolvet eller dra ned det ända ned i brunnen. Profilen ska vara nog för synliga vattenrör (typ utanför väggen 30mm) men är kanske för tunn för tvättmaskinsröret (32 mm ytterdiameter) Finns det några tips eller alternativ? Kanske ovala rör så att det fortfarande kommer in luft?

2. Eftersom tvättmaskinen står utanför duschväggen med profil har inte vattnet chansen att rinna ned i brunnen om en läcka uppstår utanför duschväggen. Funderar på att höja duschväggen med plastlist och skapa en öppning så att vattnet har den chansen. Tips eller erfarenheter uppskattas!

Redigerat:
Vad gäller avloppet från maskinen så finns det till vissa väggsystem extra breda väggprofiler avsedda just för att släppa igenom lite kraftigare rör. Jag tror att de kan finnas som "generiska" profiler också som kan kombineras med godtycklig duschvägg.

jag har ingen egen erfarenhet, men jag misstänker att det kan bli fula missfärgningar om tvättmedelshaltigt vatten får rinna över golvet mot brunnen inne i duschen. Du har ingen möjlighet att leda vattnet mot tvättställsavloppet istället?

Ok, du har ingen given levarantör för sådana profiler? Annars får jag kika runt.

Jo, jag misstänker att det kan bli både kladdigt och kanske även missfärgningar. Tvättställets avlopp är tyvärr för långt ifrån och på fel sida av badrummet. Tycker rör vi har (enkla plaströr som man trycker in varandra utan att skruva) är lite klena och funderar på att byta ut dem till lite mer pålitliga grejer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.