7 894 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Tvättmaskin tömmer inte ordentligt
Det har aldrig varit något problem förut men provade ändå att köra en full maskin och den tvätten var också plaskblöt så tyvärr var det inte det heller.A AEDI skrev:
Kolla så det inte är stopp i slangen från tvättmaskinen till avloppet, har hänt mig några gånger.
ljudet i filme som är svårt att få fram alla nyanser ifrån låter det som om pumpen kaviterar dvs inte får vattenH Hjortronsalt skrev:
men om vattnet forsar ut när du tar bort silen är det ju inte detta som är problemet
då kan det vara något i pumphuset eller utloppet därifrån.
en handuk gör sällan en centrifugering, kör maskinen tom i ställetH Hjortronsalt skrev:
Ja, min mobil är inte världsbäst på att ta upp ljud direkt. Tycker också det är svårt att höra.electroluxaren skrev:ljudet i filme som är svårt att få fram alla nyanser ifrån låter det som om pumpen kaviterar dvs inte får vatten
men om vattnet forsar ut när du tar bort silen är det ju inte detta som är problemet
då kan det vara något i pumphuset eller utloppet därifrån.
en handuk gör sällan en centrifugering, kör maskinen tom i stället
Okej. Provar tom maskin när jag kommer hem
Hur lätt ska pumpen kunna snurra? Den rör sig runt utan att jag tar i men den "får inte fart" (jag är sämst på förklaringar) jag kan försöka filma i eftermiddag/kväll. Det kanske sitter nåt på andra sidan av den delen som snurrar?
Pumpen skall gå mycket lätt mellan hackenH Hjortronsalt skrev:Ja, min mobil är inte världsbäst på att ta upp ljud direkt. Tycker också det är svårt att höra.
Okej. Provar tom maskin när jag kommer hem
Hur lätt ska pumpen kunna snurra? Den rör sig runt utan att jag tar i men den "får inte fart" (jag är sämst på förklaringar) jag kan försöka filma i eftermiddag/kväll. Det kanske sitter nåt på andra sidan av den delen som snurrar?
Den rör sig utan att jag behöver ta i (att jag inte riktigt får den att snurra första försöken åt andra hållet är att det är svårt att filma samtidigt, inte att jag behöver ta i) men den stannar till och fortsätter inte snurra. Är det det du menar med att den har hack?electroluxaren skrev:
Jag hittade en video där pumpen verkar snurra betydligt bättre än vad min verkar göra. Men det sitter inte fast något mer på den sidan. Hur kommer jag åt att göra rent på in- /baksidan? Räcker det att ta bort den biten med mörkare grå plast (och hur 17 gör jag det?) eller är det nåt mer som behöver bort?electroluxaren skrev:
den med mörkare plast är själva pumpmotorn som sitter med bajonettH Hjortronsalt skrev:Jag hittade en video där pumpen verkar snurra betydligt bättre än vad min verkar göra. Men det sitter inte fast något mer på den sidan. Hur kommer jag åt att göra rent på in- /baksidan? Räcker det att ta bort den biten med mörkare grå plast (och hur 17 gör jag det?) eller är det nåt mer som behöver bort?
ser ut att ha alldeles rätt funktionH Hjortronsalt skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert många som har liknande problem.
Min tvättmaskin fungerar som vanligt hela vägen men bra fram tills centrifugering ska starta. Tyvärr så gör den inte alla gånger. Då står det tömning ej genomförd, rensa…..Jag försöker följa instruktionerna i anvisningarna och öppnar luckan längst ned och tömmer med hjälp av den smala svarta slangen på bilden efter att ha känt på att pumpen snurrar. Jag vet dock inte hur den ska snurra. Men den snurrar i alla fall.
Efter det kommer centrifugeringen igång men efter ett par tvättar är problemet där igen med och det är att starta om proceduren med att känna på pumpen och tömma vattnet manuellt från lilla svarta slangen. Se bilden.
Jag kollade också om det finns något som blockerar men det gör det inte vad jag kan se. Möjligt att jag inte undersöker djupare.
Jag läste några förslag som att man ska byta pumpen. Kan det vara det som är problemet?
Hur går man tillväga i så fall?
Tack för all hjälp jag kan få.
Hälsningar
Den tömmer för långsamt du har troligen stopp i avloppet eller slangen pga för låg tvätt temperaturB Blackkatten skrev:[bild] Min tvättmaskin hussvarna qw18800 tömmer inte.
Säkert många som har liknande problem.
Min tvättmaskin fungerar som vanligt hela vägen men bra fram tills centrifugering ska starta. Tyvärr så gör den inte alla gånger. Då står det tömning ej genomförd, rensa…..Jag försöker följa instruktionerna i anvisningarna och öppnar luckan längst ned och tömmer med hjälp av den smala svarta slangen på bilden efter att ha känt på att pumpen snurrar. Jag vet dock inte hur den ska snurra. Men den snurrar i alla fall.
Efter det kommer centrifugeringen igång men efter ett par tvättar är problemet där igen med och det är att starta om proceduren med att känna på pumpen och tömma vattnet manuellt från lilla svarta slangen. Se bilden.
Jag kollade också om det finns något som blockerar men det gör det inte vad jag kan se. Möjligt att jag inte undersöker djupare.
Jag läste några förslag som att man ska byta pumpen. Kan det vara det som är problemet?
Hur går man tillväga i så fall?
Tack för all hjälp jag kan få.
Hälsningar