Hej
Tvättmaskinen tömmer inte helt och vill därför (gissar jag) inte centrifugera.
Detta är vad jag har försökt hittills:
Jag har gjort rent filtret, pumpen kan rotera men jag vet inte hur lätt den ska gå. Jag kan inte hitta något stopp i slangen som går ner till brunnen. Jag har också kört ett program på högsta temp med lite avkalkning och grönsåpa och vad det nu var jag hittade mer i närheten men problemet kvarstår.
När jag tar slangen och kollar så verkar det rinna ut obehindrat men jag är definitivt ingen expert. Det rinner inte sakta i alla fall.
Trumman roterar vid själva "tvättningen" men det händer inget när den ska centrifugera.
Vad kan jag mer försöka?

Elektro Helios TF 1002
Type: R4S10

Det sitter en slang från botten och den går till en tryckvakt, den slangen kan vara gegga i och då vet inte maskinen vad den ska göra när en fel indikering blir på vattennivån.

• Gilla
Hjortronsalt
  • Laddar…
A
H Hjortronsalt skrev:
Hej
Tvättmaskinen tömmer inte helt och vill därför (gissar jag) inte centrifugera.
Detta är vad jag har försökt hittills:
Jag har gjort rent filtret, pumpen kan rotera men jag vet inte hur lätt den ska gå. Jag kan inte hitta något stopp i slangen som går ner till brunnen. Jag har också kört ett program på högsta temp med lite avkalkning och grönsåpa och vad det nu var jag hittade mer i närheten men problemet kvarstår.
När jag tar slangen och kollar så verkar det rinna ut obehindrat men jag är definitivt ingen expert. Det rinner inte sakta i alla fall.
Trumman roterar vid själva "tvättningen" men det händer inget när den ska centrifugera.
Vad kan jag mer försöka?

Elektro Helios TF 1002
Type: R4S10
kollat slangen den grova veckslangen till pumpen?

byt pump annars

• Gilla
Hjortronsalt
  • Laddar…
Är det den här slangen? Och hur 17 kommer man åt den smidigt? Har öppnat baktill på maskinen men slangen är ju på andra sidan trumman så det kanske finns nåt smidigare sätt?

• Inblick i öppen tvättmaskin med sladdar och komponenter, inklusive en svåråtkomlig slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu känner jag mig dum, det är ju öppet i botten så det gick ju att nå om jag la maskinen på sidan...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Kolla om det ligger grejer i den och att kulan är lös

• Gilla
Hjortronsalt
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Har spolat rent slangen och kulan rör sig. Tyckte inte det var så mycket skräp i den men det kanske inte behövs så mycket för att bli ett problem. Inga saker fanns i slangen men det var lite geggigt.
Ska jag kolla nåt mer när jag ändå har lagt ner maskinen eller ska jag sätta ihop och provköra den först?

electroluxaren skrev:
Har satt ihop maskinen och satte igång ett vanligt tvättprogram. Den gick igång och började tvätta men sen stoppade den upp och låter ja... Jag har försökt få till en video med lätet för jag kan inte beskriva det. Har jag lyckats komma åt nåt när jag grejade eller är det nåt mer som har hänt?

Snurrade vredet till tömning, centrifugering och den tömmer men när den ska centrifugera låter det som på videon.

A
den går ju tomme
var det verkligen inget i veckslangen?

electroluxaren skrev:
den går ju tomme
var det verkligen inget i veckslangen?
Nejdå det är en större handduk i och det blir ju ett par kg när den är blöt. Hittade inga föremål i den svarta slangen och jag sköljde igenom, skrubbade med gammal tandborste och kände igenom den så tycker jag borde ha hittat om det var något.

Men nu tömde den ju i alla fall ut helt. Vred ur handduken inne i trumman och vattnet rann ut med en gång till skillnad från senaste tvätten när det var vatten kvar i trumman så någon skillnad måste det ju ha gjort att göra rent den svarta slangen. Finns det nåt annat ställe där det kan ha samlats något? Jag hade förväntat mig att hitta hår någonstans då jag har långt hår som verkar fastna överallt men hittade inget, så det kanske finns något mer ställe det kan fastna saker?

J jonaserik skrev:
Det sitter en slang från botten och den går till en tryckvakt, den slangen kan vara gegga i och då vet inte maskinen vad den ska göra när en fel indikering blir på vattennivån.
Är det samma slang som den svarta? (Se bilder i annat svar) Eller är det en annan slang? Hur ser vakten ut?

A
H Hjortronsalt skrev:
Är det samma slang som den svarta? (Se bilder i annat svar) Eller är det en annan slang? Hur ser vakten ut?
det är en tunn svart slang som går från botten på trumman till en pressostat högre upp
men då lär den centrifugera för att den tror att den är tom

electroluxaren skrev:
det är en tunn svart slang som går från botten på trumman till en pressostat högre upp
men då lär den centrifugera för att den tror att den är tom
Jag har ingen aning vad en pressostat är, men om jag förstår din kommentar rätt så är det inte nåt med den?
Finns det nåt annat det kan vara när den "står och stampar" istället för att centrifugera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.