Jag har en 10-årig Whirlpool AWM 8146 tvättmaskin som jag gärna vill försöka hålla lite mer liv i eftersom jag för ca 3-4 år sedan har låtit byta programverk och motorkol på.

Den låter ofta "klonk" (väldigt högt). Men det är enbart när den håller konstant hastighet, inte när den accelererar eller decelererar. Och det är direkt proportionerligt mot trummans varvtal (1 klonk per varv).

Jag tror inte det är något som fastnat mellan inneslutningen och trumman, eftersom ljudet är väldigt regelbundet. Jag tror inte heller det är lagret eftersom trumman snurrar lätt och trumman bara glappar väldigt, väldigt lite i framkant. Jag tror inte heller det är spindeln, för trumman hänger bra och jag kan inte få fram ljudet genom att snurra eller skaka på trumman manuellt.

Knackar jag med en nyckel t.ex. på inneslutningen (som man kommer åt i framkant om man viker undan bälgen lite så påminner det ljudet lite om det som hörs.

Jag tror inte heller det är shock absorbers, för jag tog loss dem och det verkar vara i OK skick.

En tioårig tvättmaskin kan du ju får för en femhundring på blocket, så lägg inte för mycket pengar på den befintliga.

Lägger även till en video....

[video]https://www.dropbox.com/s/x318ntlhn9f3hyh/VIDEO0014.3gp[/video]

P
det är troligen lagerfel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.