AXS
Det svåra är ju om det bildats en film inne i tunnan, de medel du häller i kommer ha svårt att nå högst upp tyvärr.

Glömde en gång en tvätt i maskinen en längre tid, luktade inte mumma och fick kasta kläderna. Maskinen räddades med flera omgångar 90-program och växlade mellan kaustiksoda/klorin/ättika/maskindiskmedel.

Varning för att det är starka kemikalier!
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Hej,
Vi har en äldre tvättmaskin sen gamla ägare.
Sen vi flyttade så tycker vi att tvätten är aldrig riktigt fräsch, alltså i lukten.
Ibland luktar det till och med lite mögel från kläder men försvinner vid torkning.
Luktar även inne i maskinen.
Ibland brukar vi tvätta i 90 grader och med klor i samt gör rent luckan där man doserar tvättmedel. Dålig lukt försvinner kanske i 2-3 veckor efter det men sen kommer tillbaka igen.
Kan man göra något åt det, göra rent på något annat ställe, var kan lukten sitta?
en samsung??
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Oftast kör vi 40g tvätt, väldigt sällan 60.
Ja vi brukar öppna luckan och låta den den alltid stå öppen.
Det kanske behövs oftare tvätt över 60 för att det inte ska hinna bli tillväxt.
Bra, men då har jag lite koll. Jag trodde ifall det kanske fanns något dolt ställe i maskinen som gjorde att det samlas smuts och börjar mögla.

Tack för era svar!
vid 40 så dör inte de otrevliga bakterierna du måste över 65
så kör 90C så ofta du vågar dvs nästa alltid när det inte är oquiltat ylle med
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Skulle säga att det är nästan helt onödigt om man tvättar det som går i 60 i 60 och inte 30 eller 40.
skulle säga att du har fel
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Jag häller alltid pyttelite ättika i facket för sköljmedel
vilket troligvis inte påverkar någonting öht
då sköljningen ofta är 20liter kallvatten
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
RoTe
returen returen skrev:
skulle säga att du har fel
Kom och lukta på min tvättmaskin då...
 
AXS AXS skrev:
Det svåra är ju om det bildats en film inne i tunnan, de medel du häller i kommer ha svårt att nå högst upp tyvärr.

Glömde en gång en tvätt i maskinen en längre tid, luktade inte mumma och fick kasta kläderna. Maskinen räddades med flera omgångar 90-program och växlade mellan kaustiksoda/klorin/ättika/maskindiskmedel.

Varning för att det är starka kemikalier!
RoTe RoTe skrev:
Kom och lukta på min tvättmaskin då...
Onej fy!
den luktar ju bäverpung ända hit
 
  • Haha
  • Arg
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
RoTe
returen returen skrev:
Onej fy!
den luktar ju bäverpung ända hit
nytt nick på dig, retarden.
 
RoTe RoTe skrev:
nytt nick på dig, retarden.
så länge det inte är jag som luktar bäverpung så...
 
  • Haha
fribygg
  • Laddar…
AXS
returen returen skrev:
en samsung??
Min är, jävla skitmaskin. Blir bosch eller någon med lång garanti nästa gång.
 
  • Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
Kör aldrig 90 men däremot oftast ganska långa program. OCH låter inte tvätten ligga när den är färdig utan tajmar så jag kan hänga upp eller torktumla. Sen står ALLTID luckan och tvättmedelsfacket lite öppna så att det luftar av. Aldrig haft några problem med lukt.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
kör man 60 grader regelbundet så är det inte ett stort problem IMHO - kör man fler tvättar under dagen så kan ma förvisso köra på 40 om man tycker det, så länge den sista maskinen körs på 60 eller varmare.

Om man kör på 40 av miljöskäl, så är det ofta bättre att tillåta kläderna bli mer smutsiga och i stället köra färre tvättar och då ändå med varmare vatten.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
returen returen skrev:
vilket troligvis inte påverkar någonting öht
då sköljningen ofta är 20liter kallvatten
Om tvätten ligger lite för länge i maskinen så luktar den inte surt efteråt om jag har ättika. Men som tidigare nämnt kanske det är dåligt för plastdelar i maskinen.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Om tvätten ligger lite för länge i maskinen så luktar den inte surt efteråt om jag har ättika. Men som tidigare nämnt kanske det är dåligt för plastdelar i maskinen.
det är så svag koncentration av ättika att det inte påverkar plasten
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
AXS
Kan ju vara en affärsidé, ta fram en högtryckstvätt som kan rengöra innanför trumman och åka runt till oss med maskiner som luktar illa.

Borde gå att göra en maskin i timmen minst. 799:-? Skulle ni beställa? 😁
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.