1 473 läst ·
45 svar
1k läst
45 svar
Tvättmaskin luktar mögel
Det svåra är ju om det bildats en film inne i tunnan, de medel du häller i kommer ha svårt att nå högst upp tyvärr.
Glömde en gång en tvätt i maskinen en längre tid, luktade inte mumma och fick kasta kläderna. Maskinen räddades med flera omgångar 90-program och växlade mellan kaustiksoda/klorin/ättika/maskindiskmedel.
Varning för att det är starka kemikalier!
Glömde en gång en tvätt i maskinen en längre tid, luktade inte mumma och fick kasta kläderna. Maskinen räddades med flera omgångar 90-program och växlade mellan kaustiksoda/klorin/ättika/maskindiskmedel.
Varning för att det är starka kemikalier!
en samsung??T tyomka skrev:Hej,
Vi har en äldre tvättmaskin sen gamla ägare.
Sen vi flyttade så tycker vi att tvätten är aldrig riktigt fräsch, alltså i lukten.
Ibland luktar det till och med lite mögel från kläder men försvinner vid torkning.
Luktar även inne i maskinen.
Ibland brukar vi tvätta i 90 grader och med klor i samt gör rent luckan där man doserar tvättmedel. Dålig lukt försvinner kanske i 2-3 veckor efter det men sen kommer tillbaka igen.
Kan man göra något åt det, göra rent på något annat ställe, var kan lukten sitta?
vid 40 så dör inte de otrevliga bakterierna du måste över 65T tyomka skrev:Oftast kör vi 40g tvätt, väldigt sällan 60.
Ja vi brukar öppna luckan och låta den den alltid stå öppen.
Det kanske behövs oftare tvätt över 60 för att det inte ska hinna bli tillväxt.
Bra, men då har jag lite koll. Jag trodde ifall det kanske fanns något dolt ställe i maskinen som gjorde att det samlas smuts och börjar mögla.
Tack för era svar!
så kör 90C så ofta du vågar dvs nästa alltid när det inte är oquiltat ylle med
AXS skrev:
Det svåra är ju om det bildats en film inne i tunnan, de medel du häller i kommer ha svårt att nå högst upp tyvärr.
Glömde en gång en tvätt i maskinen en längre tid, luktade inte mumma och fick kasta kläderna. Maskinen räddades med flera omgångar 90-program och växlade mellan kaustiksoda/klorin/ättika/maskindiskmedel.
Varning för att det är starka kemikalier!
Onej fy!RoTe skrev:
den luktar ju bäverpung ända hit
Kör aldrig 90 men däremot oftast ganska långa program. OCH låter inte tvätten ligga när den är färdig utan tajmar så jag kan hänga upp eller torktumla. Sen står ALLTID luckan och tvättmedelsfacket lite öppna så att det luftar av. Aldrig haft några problem med lukt.
kör man 60 grader regelbundet så är det inte ett stort problem IMHO - kör man fler tvättar under dagen så kan ma förvisso köra på 40 om man tycker det, så länge den sista maskinen körs på 60 eller varmare.
Om man kör på 40 av miljöskäl, så är det ofta bättre att tillåta kläderna bli mer smutsiga och i stället köra färre tvättar och då ändå med varmare vatten.
Om man kör på 40 av miljöskäl, så är det ofta bättre att tillåta kläderna bli mer smutsiga och i stället köra färre tvättar och då ändå med varmare vatten.