46 733 läst ·
25 svar
47k läst
25 svar
Tvättmaskin luktar bränt
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nu har electroluxaren troligen förklarat lukten.
Men OM man skall fundera över elfel. Så vore det intressant med lite mer information om eluttaget ni använder för maskinen.
I lägenheter finns det ofta från början en anslutningsdosa för fast inkoppling. I den är det ofta framdraget 3 fas, för att göra det möjligt att driva både tvättmaskin och torktumlare samtidigt.
Om någon sedan har hempulat ditt ett vägguttag istället för dosan för fast inkoppling så kan det bli fel. Då kan det vara så att uttaget drivs av två faser istället för en fas plus nolla. Resultatet blir 400V istället för 230V.
Detta kan du relativt lätt kolla själv, köp en billig multimeter (Clas Olsson, Jula, Kjell & company, ngn. byggmarknad) kostar typ 100kr. Köp INTE en enkel spänningstestare, de kan i bästa fall indikera om det finns spänning eller inte, de kan inte ge ett trovärdigt resultat om huruvida det är 230 eller 400 V. Det här behöver mätas.
Men OM man skall fundera över elfel. Så vore det intressant med lite mer information om eluttaget ni använder för maskinen.
I lägenheter finns det ofta från början en anslutningsdosa för fast inkoppling. I den är det ofta framdraget 3 fas, för att göra det möjligt att driva både tvättmaskin och torktumlare samtidigt.
Om någon sedan har hempulat ditt ett vägguttag istället för dosan för fast inkoppling så kan det bli fel. Då kan det vara så att uttaget drivs av två faser istället för en fas plus nolla. Resultatet blir 400V istället för 230V.
Detta kan du relativt lätt kolla själv, köp en billig multimeter (Clas Olsson, Jula, Kjell & company, ngn. byggmarknad) kostar typ 100kr. Köp INTE en enkel spänningstestare, de kan i bästa fall indikera om det finns spänning eller inte, de kan inte ge ett trovärdigt resultat om huruvida det är 230 eller 400 V. Det här behöver mätas.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Oftast är det ju så. Driver man med 400V istället för 230V så går det sönder och kan börja brinna, men tillverkaren kan ha gjort en robust konstruktion.
Till skillnad från Electrolux så klarar Samsung 165-400 volt.
Men den är bara gjord för att klara 400 volt korta stunder.
Mina Electrolux har gått sönder flera gånger men nu vet jag hur man lagar dem.
Samsung’s Voltage Control guarantees that your washing machine works safely even with voltage deviations of ±25%
Men den är bara gjord för att klara 400 volt korta stunder.
Mina Electrolux har gått sönder flera gånger men nu vet jag hur man lagar dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samsung’s Voltage Control guarantees that your washing machine works safely even with voltage deviations of ±25%
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
En dum fråga från någon som inte är så hemma på detta med el, men jag har ju läst att man ibland kan få flytande nolla och att spänningen då kan sticka iväg upp till 400V, men jag har även sett någon som skrev om att de hade 280V. Skulle det kunna vara ett tänkbart problem i detta fallet?
Vi hade en Bosch-maskin som började lukta bränt efter 2½ år. Där var det ett lager som var dåligt monterat så det läckte in vatten och skar (det var min tolkning av vad reparatören sa, så jag kan ha fel). Bosch bytte trumma utan att bråka och sen dess har den snurrat på bra. Felet var allmänt känt. Den luktade dock så bränt så vi inte ville köra den alls och det var ju frågan om en maskin, inte två.
Vi hade en Bosch-maskin som började lukta bränt efter 2½ år. Där var det ett lager som var dåligt monterat så det läckte in vatten och skar (det var min tolkning av vad reparatören sa, så jag kan ha fel). Bosch bytte trumma utan att bråka och sen dess har den snurrat på bra. Felet var allmänt känt. Den luktade dock så bränt så vi inte ville köra den alls och det var ju frågan om en maskin, inte två.
Har ni kunnat mäta spänningen?
Har ni ingen Multimeter så koppla in en herdelig gammal 230v glödlampa och se om den lyser starkare i det uttaget eller går sönder.
Har ni ingen Multimeter så koppla in en herdelig gammal 230v glödlampa och se om den lyser starkare i det uttaget eller går sönder.
Hej,E Ekonörden skrev:För 1 år sedan flyttade vi in i vår lägenhet byggd 2013.
Tvättmaskinen stank sköljmedel så vi köpte ny tvättmaskin.
Efter 2 månader luktade det plötsligt bränt ur tvättmaskinen. Den fungerade precis som den skulle men luktade bränt.
Vi reklamerade maskinen och fick en ny.
Den nya kördes i 3 veckor och luktade sedan bränt.
Vi reklamerade och fick en ny.
Nu har maskin nummer 3 körts i 5 månader och imorse luktar den bränt?!
Jag blir tokig!
Det kan omöjligen vara så att det är maskinernas fel.
Vi har en 9 kgs maskin men laddar aldrig full maskin utan typ 4-5 kgs tvättar.
Tvättar parfymfritt, tömmer nålfällan varje vecka, torkar ur maskinen...
Kan inte vara ett användarfel.
Vi har haft egen maskin i 10 år och aldrig upplevt detta.
Kan det vara något fel på elen i lägenheten?
Försäkringsbolaget sa något om strömspikar?
Jag orkar inte med en maskin nummer 4 på ett år?!
Maskinen fungerar precis som vanligt alltså.
Ryker inget eller så men tvätten luktar bränt.
Jag har samma problem med min tvättmaskin och undrar om ni hittade felet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden