Hej!
Tvättmaskinen började med att göra mycket ljud vid centrifugering och nu hittade vi det som syns på bilderna. Vet ni vad kan det vara?
Tack!

• Bild på insidan av en tvättmaskintrumma med små partiklar längs kanten, orsak okänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en tvättmaskinstrumma med smutsiga rester och beläggningar synliga längs kanterna.
    Skapa konto
  • Tvättmaskinens trumma med slitage och klumpar på kanten, eventuellt tecken på skador eller avlagringar.
    Skapa konto
  • En hand drar bort gummitätningen på en tvättmaskin för att visa smuts och skador som har orsakat ljudproblem vid centrifugering.
    Skapa konto
T Telma Rodrigues skrev:
Vet ni vad kan det vara?
Det är svårt att se på bilderna. Men det verkar som trumman är utsliten. Risken är att den går sönder när som helst vid en centrifugering.
  • Se till att få någon kunnig att titta på det på plats.
  • Jag skulle inte använda maskinen innan det var gjort och man vet mer

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Det Ni inte visste och 2 till
  • Laddar…
Vad är de där gråa smulorna, är det plast från baljan så det är trumman som nöter mot den?

Jag tror att det är plasten/gummit mellan dörren och trumman som smälte med fiktionen och jag tycker att det luktar väldigt mycket av bränd plast.

• Gilla
Det Ni inte visste
  • Laddar…
pröva att rucka trumman fram och åter, det skall gå att snurra trumman utan glapp.

alltså trumman är fjädrande upphängd men det skall inte glappa.

glappar det är det lagret som är slut, är trumman överdrivet rörlig (så plastläppen du noterat skadas) är det någon av stötdämparna som kan behöva bytas. ett lätt jobb, vilket inte kan sägas om lagerbyte.

T Telma Rodrigues skrev:
Jag tror att det är plasten/gummit mellan dörren och trumman som smälte med fiktionen och jag tycker att det luktar väldigt mycket av bränd plast.
Du har tre alternativa lösningar
  1. Kalla på en reparatör. En expert som felsöker är alltid vettigt. Med lite tur räcker en enkel och billig reparation.
  2. Byt maskinen. Sedan vet man att felet är borta.
  3. Laga den själv.
Eftersom du frågar här skulle jag inte rekommendera alt 3

• Haha
  • Gilla
Det Ni inte visste och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du har tre alternativa lösningar
  1. Kalla på en reparatör. En expert som felsöker är alltid vettigt. Med lite tur räcker en enkel och billig reparation.
  2. Byt maskinen. Sedan vet man att felet är borta.
  3. Laga den själv.
Eftersom du frågar här skulle jag inte rekommendera alt 3
Väljer du alternativ 3 kan det finnas youtube-videor som visar hur man gör.

Man ska komma ihåg att externa reparationer har en tendens att snabbt bli olönsamma. Först ska det komma ut en tekniker och felsöka. Med kostnad för bil, resa och tid på plats så blir det snabbt flera tusenlappar. Sedan ska någon del bytas och då återkommer teknikern och det blir återigen restid, bilkostnad, arbetstid plus material.

Jag tror det ekonomiskt rimliga är att byta maskinen, du får en ny för kanske 6-8' eller att försöka laga den själv med hjälp av youtube och egen felsökning.

Hur gammal är maskinen?

• Gilla
Det Ni inte visste och 1 till
  • Laddar…
Till och med för 5000 finns det ett flertal alternativ från t.ex Elgiganten, Tretti, Power osv.

MultiMan
Räkna inte med att få något som håller mer än max fem år (om du har tur) i så låga prislägen om det inte handlar om en pensionär som tvättar varannan vecka.

trumman har antingen lossnat från "korset" eller ett brutalt lager ras
sällan lönt att fixa
men vad är det för modell?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.