Modell: Bosch Series 6 - WAT283L8SN

Hej forumet, vi har fått problem med vår tvättmaskin här hemma i form av "knackande" ljud när den är i slutfasen av centrifugeringen, alltså endast på de högsta varven. Jag är hyfsat säker på att detta uppstod i och med att min dotter plockat med sig några "plus plus" hem från förskolan som tyvärr fick åka med i tvättmaskinen..

Jag har kollat filtret där fram flera gånger och känt efter, det fanns plus-plus där när jag kollade filtret strax efter de fick sig en åktur i maskinen men sen dess har det inte kommit ut några flera. Jag har en känsla av att de kanske fastnat "mellan trummorna" (är det möjligt?) eller så är det något annat som är tokigt som bara inträffade samtidigt eller strax efter plus-plus incidenten.

Vi hade en tekniker här förra veckan som konstaterade att han inte hittade något konstigt någonstans och inte tyckte den lät konstigt, men han lät ju inte heller maskinen centrifugera klart.. Det låter bara när den är på de allra högsta varven.

Har ni några idéer? Jag bifogar en bild på hur plus-plus ser ut samt 2 videor på hur den lät innan tekniken var här och efter att han varit här (den låter ju likadant i båda klippen dock).

• Färgglada plus plus leksaker spridda på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
kul ljud men nog låter det som om en sådandär bit kan ligga och åka med

den lär ju nötas ner rätt snabbt

electroluxaren skrev:
kul ljud men nog låter det som om en sådandär bit kan ligga och åka med

den lär ju nötas ner rätt snabbt
Den har nog legat där i 1,5-2 månader snart isåfall..

P
det är inte lätt att se om något hamnat mellan trumma och balja
en stark lampa och stoppa in huvudet i maskinen titta igenom hålen runt hela trumman samtidigt som du snurrar på den

Tillägg: Det låter inget när jag snurrar trumman för hand (är det vanligt att den bromsar av sig själv när den snurras manuellt förresten?) och verkar inte göra det 'knackande' ljudet om man kör den utan någonting i.

P
bromsa sig själv skall den inte göra
om det blir ljud vid vikt så kan det vara stötdämparna

electroluxaren skrev:
bromsa sig själv skall den inte göra
om det blir ljud vid vikt så kan det vara stötdämparna
Det går alltså att snurra den ca ett varv innan den 'stannar till' av sig själv, den har nog gjort så här så länge jag kan minnas (köpt dec 2018).

P
S Svammy skrev:
Det går alltså att snurra den ca ett varv innan den 'stannar till' av sig själv, den har nog gjort så här så länge jag kan minnas (köpt dec 2018).

[video]
det kan tyda på defekt motordtyrningskort

Nu har teknikern varit här på återbesök utan kostnad och hittade felet, det var någon vikt som har spruckit och det har lossnat bitar av cement (tror jag) som legat och rasslat och skakat. Därav ljudet. Teknikern tror att detta ska vara ett garantiärende, tvättmaskinen köptes ny Dec 2018.
Sprucken cementvikt i tvättmaskin med synliga skador och lösa bitar vilket orsakade ljudproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.