Hej,
Vad tror ni om tvättmaskinens leva eller icke leva? Låter som ej jetmotor vid centrifugering, går knappt vara i tvättstugan när den kör igång. Är en Samsung modell WW10T604CLH/S4, troligen inköpt 2019/2020.
Kan det vara lager som gett sig?
Värt att ta hit någon reparatör, eller bita i sura äpplet och köpa ny?
Vänligen
M
Vad tror ni om tvättmaskinens leva eller icke leva? Låter som ej jetmotor vid centrifugering, går knappt vara i tvättstugan när den kör igång. Är en Samsung modell WW10T604CLH/S4, troligen inköpt 2019/2020.
Kan det vara lager som gett sig?
Värt att ta hit någon reparatör, eller bita i sura äpplet och köpa ny?
Vänligen
M
10 års garanti på motorn står det på dekalen. Ja man kan ju tycka de borde hålla lite längre, den köra dock dagligen ibland x flera.Ohchips skrev:
Som jag tänkte då. Skall kolla med Samsung service men antar att det inte går på någon garanti. Har inte mekat med tvättmaskiner innan men kanske kan hitta någon guide på Youtube hur man byter lagret.B Baretta skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
10 års motorgaranti hjälper ju inte mycket om allt annat än motorn går sönder...........Har också samsung och tycker nästan att man nyss har köpt grejerna men hittade kvittot av en slump och det var visst 2017........
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Det är nog mer ett försäljningsknep.........lockar kunder som ser dekalen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Samsung håller inte särskilt bra kvalitet på sina vitvaror, så undvik. Måste ni skicka pengarna till Asien så köp en LG isf, som är bättre.
Jag tänker själv på Europa, särskilt i de tider som är nu när varenda krona kommer behövas inom vårt närområde för att hålla oss självständiga och köper därför närtillverkat om möjligt, och med tvättmaskiner finns mycket bra som kommer från det stora landet i söder, Tyskland. Se bara till att det står "Made in Germany" på maskinen, annars kan den vara byggd någon helt annanstans och med sämre kvalitet.
Jag tänker själv på Europa, särskilt i de tider som är nu när varenda krona kommer behövas inom vårt närområde för att hålla oss självständiga och köper därför närtillverkat om möjligt, och med tvättmaskiner finns mycket bra som kommer från det stora landet i söder, Tyskland. Se bara till att det står "Made in Germany" på maskinen, annars kan den vara byggd någon helt annanstans och med sämre kvalitet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
absolut finns det bra maskiner tillverkade i europa men oftast kommer dom väl med en ganska häftig prislapp också..............
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
BHS Outlet hade en utmärkt tysktillverkad maskin för 8000kr när jag tittade för några dagar sedan i en annan tråd. Mycket mindre än så bör man inte lägga 2025 oavsett för då blir det en kortvarig glädje.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 551 inlägg
Det roliga är att just i denna stund sitter det en Polack och knapprar in en fråga på ett polskt constructihous forum och svär över att han köpte en tvättmaskin som det står Made in Sweden på, och gnäller på sig själv att han inte köpte kvalitet som var made in poland.MultiMan skrev:
Alla nationaliteter tycker alltid att sin egen inhemska fläskfile är världens bästa, Svenskar, Danskar, Tyskar etc..=)
Finns nog bara ett undantag och det är Kineser, de har alltid ogillat sina egna produkter. Men det beror mer på en utbredd beundran för allt "västligt".
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Jag frågar eller kontrollerar med vitvarutekniker hur mycket de behöver laga olika maskiner, och Samsung är inget vidare varken i Europa eller USA enligt dem. Klart sämre än t ex LG som jag nämnde.
Tysktillverkat håller riktigt bra överlag. Inte tyskt märke bara alltså, utan tillverkat i landet.
Jag började kolla på detta sättet redan med min första tvättmaskin 1995. Teknikern på verkstaden sa då, köp Siemens, klart stabilast byggd med minst fel och han fick rätt.
Tysktillverkat håller riktigt bra överlag. Inte tyskt märke bara alltså, utan tillverkat i landet.
Jag började kolla på detta sättet redan med min första tvättmaskin 1995. Teknikern på verkstaden sa då, köp Siemens, klart stabilast byggd med minst fel och han fick rätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Jo det är nog ingen som ifrågasätter att Siemens eller Miele är dåliga maskiner. Men som sagt, prislappen brukar vara en helt annan också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Nej, pratar vi BSH brukar den inte vara det om du jämför maskiner i samma klass.S Stefan1972 skrev:
Jag har redan gett ett exempel som kommer med länk här: https://www.vitvaror-outlet.se/esho...ebox=accessories/Togglebox=accessoriesOthers/
Direkt från BSH, tillverkad i Tyskland, 8400kr. Vad kostar en motsvarande Samsung?
Du kan själv få välja: https://www.elgiganten.se/vitvaror/tvatt-tork?f=31158:Tv%C3%A4ttmaskin&f=SellerName:Elgiganten&f=ArticleAssignments.AssignmentSystem.Brand:Siemens|Bosch|Samsung&sort=ActivePrice.Amount-asc#result-top