3 356 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Tvättmaskin i badrum. Kommer detta fungera?
Uppskattar era tips.
Detta kanske är en omöjlig fråga att svara på utan att se förhållandena men är det möjligt att byta säkring på de kontakter som går till tv-apperaturen och dylikt till en annan 10A säkring som inte är alltför belastad? Då har jag en 10A säkring enbart till badrum som strömför några spottar + spegelamatur så det borde hålla för en kombinerad TM och TT.
Jag skruvade ner armaturen på badet för att se hur kopplingen såg ut och där såg jag att det inte fanns jord. Badrummet var helrenoverat 2009. Fick den ens ha ojordat då?
Edit: Kom på ytterligare en fråga. Ser jag fel eller går det enbart en kabel in i huvudbrytaren? Var är då jorden och nollan?
Mvh
Jens
Detta kanske är en omöjlig fråga att svara på utan att se förhållandena men är det möjligt att byta säkring på de kontakter som går till tv-apperaturen och dylikt till en annan 10A säkring som inte är alltför belastad? Då har jag en 10A säkring enbart till badrum som strömför några spottar + spegelamatur så det borde hålla för en kombinerad TM och TT.
Jag skruvade ner armaturen på badet för att se hur kopplingen såg ut och där såg jag att det inte fanns jord. Badrummet var helrenoverat 2009. Fick den ens ha ojordat då?
Edit: Kom på ytterligare en fråga. Ser jag fel eller går det enbart en kabel in i huvudbrytaren? Var är då jorden och nollan?
Mvh
Jens
Redigerat:
Jag tycker iofs att en jordfelsbrytare som skyddar hela anläggningen är ett bättre val även om det är dyrare.Müssli skrev:
Att tråda om är troligen inte möjligt då det sannolikt bara finns ett utgående rör från centralen som matar både vardagsrum och badrum. Hade du haft trefas hade man kunnat göra om gruppen till en tvåfasgrupp och runda problemet men det kan man inte nu.quesus skrev:Uppskattar era tips.
Detta kanske är en omöjlig fråga att svara på utan att se förhållandena men är det möjligt att byta säkring på de kontakter som går till tv-apperaturen och dylikt till en annan 10A säkring som inte är alltför belastad? Då har jag en 10A säkring enbart till badrum som strömför några spottar + spegelamatur så det borde hålla för en kombinerad TM och TT.
Jag skruvade ner armaturen på badet för att se hur kopplingen såg ut och där såg jag att det inte fanns jord. Badrummet var helrenoverat 2009. Fick den ens ha ojordat då?
Edit: Kom på ytterligare en fråga. Ser jag fel eller går det enbart en kabel in i huvudbrytaren? Var är då jorden och nollan?
Mvh
Jens
Om armaturen i badrummet är dubbelisolerad ska den inte ha jord. Däremot kan det varit så att jord skulle dras fram, så är det i alla fall för uttag även om man monterar europauttag.
Det är helt naturligt att det bara finns en kabel till huvudbrytaren, fasen. Jord och ev nolla går direkt till sina plintar. I ditt fall så har du nog bara en "PEN" eller kombinerad jord och nolla som går till jordskenan som sedan är förbunden med nollskenan via den stora skruven i mitten. Denna kommer elektrikern ta bort när JFB installeras eftersom man då måste ha separata skenor.
Jag instämmer med övriga att du bör låta JFB täcka hela centralen och inte bara badrum (och vardagsrum).
Det finns ytterligare lösningar! Allt beror på var lägenheten finns. Hur långt det är till centralen.
På 80 talet har vi utökat från 2 till 3 faser i våran lägenhet. Det var bara att dra 3 meter kabel till trapphuset. Dyrt var det inte.
Plötsligt gick det bra att installera modern spis och egen tvättmaskin.
Föreningen hade inget emot detta.
På 80 talet har vi utökat från 2 till 3 faser i våran lägenhet. Det var bara att dra 3 meter kabel till trapphuset. Dyrt var det inte.
Plötsligt gick det bra att installera modern spis och egen tvättmaskin.
Föreningen hade inget emot detta.
Klicka här för att svara
