Hej,

Jag har i dagsläget ett gammalt hederligt proppskåp med 1 fas inmatning. Det ser ut som följer:

Gammalt proppskåp med säkringar och trådar, fjärde säkringen är markerad för diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den 4e säkringen från vänster (10A säkring) går till badrum + vardagsrum. Tyvärr så går den till de uttag i vardagsrummet som alla el-prylar, så som TV osv, är kopplade till.

Jag kommer inom kort att skicka iväg en offert till några eletriker för installation av 2 polig JFB som krävs för badrum.

Eftersom min El-kunskap inte är den bästa så tänkte jag höra med er hur det ska gå till att få tillräckligt med ström till badrummet? Det känns som att dessa 2300W-maskiner kräver egen fas men i dagsläget så används alla säkringar. Kan man öka upp säkringen till en 16A och då byta till (om det finns möjlighet) 2,5mm² kabel?

Vad har ni för tips/ideer för en nybörjare som inte vill bli grundlurad av elektrikern? :)

Mvh
Jens

Troligen klarar säkringen det. En modern TV drar inte mycket. Samma gäller i princip allt man har vardagsrum, sovrum osv. Det vore värre om den skulle dela säkring med uttag i köket. Där det kan vara kaffebryggare vattenkokare.

Säkringen tål rätt stor överlast ett tag. En TM drar mycket ström när den värmer vatten. Det gör den på typ 10 minuter.

Jag hade satt en extra kapsling bredvid (den behövs i vilket fall för jordfelsbrytaren) och i den en ny 10 A automatsäkring för tvättmaskinen så slipper du fundera. Jag kan ju iof grundlura dig eftersom jag är elektriker. ;)

Välkommen till forumet förresten!

Haha. tack båda för svaren,

Mussli: Jag läste precis innan jag postade tråden "Faktura-/prisfråga" så därför min formulering :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
quesus skrev:
Mussli: Jag läste precis innan jag postade tråden "Faktura-/prisfråga" så därför min formulering :)
Ingen fara alls, det är bara bra att fråga innan så slipper både elektrikern och kunden tråkiga missuppfattningar.
I de allra flesta fall när kunder känner sig lurade saknas information innan utfört arbete tror jag. Sen finns det alltid r*vhål som i alla branscher.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Det är klart att bäst är att dra en ny ledning med egen säkring till maskinen. Men om det blir struligt att dra fram den på ett snyggt sätt, så fungerar det troligen på bef. matning.

hempularen: Jag ska fråga elektriken som kommer på besök om han tror att bef. matning kommer till astt räcka. Isf blir den lösning både enklare och billigare.

Jag glömde att säga att det är en kombinerad tvättmaskin/torktummlare. När jag läser på vad fristående torktummlare kräver så är det runt 1000W så det borde väl inte vara några problem med strömmen även om den tuffar på en timme eller två?

Mvh
Jens

Elektrikern kommer med stor säkerhet att vilja byta hela centralen till en ny med automatsäkringar. Det är troligen helt onödigt eftersom din central ser finfin uy (förutsatt att du har kåpan monterad).
Men en liten extrakapsling kan svälja JFB samt eventuellt en extrasäkring för TM som Müssli skrev.

quesus skrev:
Jag kommer inom kort att skicka iväg en offert till några eletriker för installation av 2 polig JFB som krävs för badrum.
Varför inte installera en JFB som skyddar hela anläggningen?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Eftersom jag enbart har 1 fas inmatning borde det väl räcka med en 2 polig JFB för att skydda hela?

Mvh
Jens

quesus skrev:
Eftersom jag enbart har 1 fas inmatning borde det väl räcka med en 2 polig JFB för att skydda hela?
Ja naturligtvis, hjärnsläpp från min sida. :o Jag hängde upp mig på "som krävs för badrum" och fick för mig att du enbart skulle skydda badrummet.

Det finns ingen rimlig anledning att byta centralen. Den som sitter på plats duger utmärkt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Och vad kostar en JFB med låda? Samt det att man får automatsäkringar i en snyggt förpacka
låda.

?

En kapsling med personskyddsautomat 10A kostar ca: 700 kr ink. moms till kund. Det finns säkert billigare men jag använder bara Hager eller andra kvalitétsmärken. På Biltema kan jag tänka mig köpa hammare och liknande saker... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.