Hej,
Jag har i dagsläget ett gammalt hederligt proppskåp med 1 fas inmatning. Det ser ut som följer:
Den 4e säkringen från vänster (10A säkring) går till badrum + vardagsrum. Tyvärr så går den till de uttag i vardagsrummet som alla el-prylar, så som TV osv, är kopplade till.
Jag kommer inom kort att skicka iväg en offert till några eletriker för installation av 2 polig JFB som krävs för badrum.
Eftersom min El-kunskap inte är den bästa så tänkte jag höra med er hur det ska gå till att få tillräckligt med ström till badrummet? Det känns som att dessa 2300W-maskiner kräver egen fas men i dagsläget så används alla säkringar. Kan man öka upp säkringen till en 16A och då byta till (om det finns möjlighet) 2,5mm² kabel?
Vad har ni för tips/ideer för en nybörjare som inte vill bli grundlurad av elektrikern?
Mvh
Jens
Jag har i dagsläget ett gammalt hederligt proppskåp med 1 fas inmatning. Det ser ut som följer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den 4e säkringen från vänster (10A säkring) går till badrum + vardagsrum. Tyvärr så går den till de uttag i vardagsrummet som alla el-prylar, så som TV osv, är kopplade till.
Jag kommer inom kort att skicka iväg en offert till några eletriker för installation av 2 polig JFB som krävs för badrum.
Eftersom min El-kunskap inte är den bästa så tänkte jag höra med er hur det ska gå till att få tillräckligt med ström till badrummet? Det känns som att dessa 2300W-maskiner kräver egen fas men i dagsläget så används alla säkringar. Kan man öka upp säkringen till en 16A och då byta till (om det finns möjlighet) 2,5mm² kabel?
Vad har ni för tips/ideer för en nybörjare som inte vill bli grundlurad av elektrikern?
Mvh
Jens
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Troligen klarar säkringen det. En modern TV drar inte mycket. Samma gäller i princip allt man har vardagsrum, sovrum osv. Det vore värre om den skulle dela säkring med uttag i köket. Där det kan vara kaffebryggare vattenkokare.
Säkringen tål rätt stor överlast ett tag. En TM drar mycket ström när den värmer vatten. Det gör den på typ 10 minuter.
Säkringen tål rätt stor överlast ett tag. En TM drar mycket ström när den värmer vatten. Det gör den på typ 10 minuter.
Jag hade satt en extra kapsling bredvid (den behövs i vilket fall för jordfelsbrytaren) och i den en ny 10 A automatsäkring för tvättmaskinen så slipper du fundera. Jag kan ju iof grundlura dig eftersom jag är elektriker. 
Välkommen till forumet förresten!
Välkommen till forumet förresten!
Ingen fara alls, det är bara bra att fråga innan så slipper både elektrikern och kunden tråkiga missuppfattningar.quesus skrev:
I de allra flesta fall när kunder känner sig lurade saknas information innan utfört arbete tror jag. Sen finns det alltid r*vhål som i alla branscher.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det är klart att bäst är att dra en ny ledning med egen säkring till maskinen. Men om det blir struligt att dra fram den på ett snyggt sätt, så fungerar det troligen på bef. matning.
hempularen: Jag ska fråga elektriken som kommer på besök om han tror att bef. matning kommer till astt räcka. Isf blir den lösning både enklare och billigare.
Jag glömde att säga att det är en kombinerad tvättmaskin/torktummlare. När jag läser på vad fristående torktummlare kräver så är det runt 1000W så det borde väl inte vara några problem med strömmen även om den tuffar på en timme eller två?
Mvh
Jens
Jag glömde att säga att det är en kombinerad tvättmaskin/torktummlare. När jag läser på vad fristående torktummlare kräver så är det runt 1000W så det borde väl inte vara några problem med strömmen även om den tuffar på en timme eller två?
Mvh
Jens
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Elektrikern kommer med stor säkerhet att vilja byta hela centralen till en ny med automatsäkringar. Det är troligen helt onödigt eftersom din central ser finfin uy (förutsatt att du har kåpan monterad).
Men en liten extrakapsling kan svälja JFB samt eventuellt en extrasäkring för TM som Müssli skrev.
Men en liten extrakapsling kan svälja JFB samt eventuellt en extrasäkring för TM som Müssli skrev.
En kapsling med personskyddsautomat 10A kostar ca: 700 kr ink. moms till kund. Det finns säkert billigare men jag använder bara Hager eller andra kvalitétsmärken. På Biltema kan jag tänka mig köpa hammare och liknande saker... 
