electroluxaren skrev:
Du har ingen flottör ej heller motorstyrningskort eller motorskydd.
pressostaten var vit från början men kan vara blå
[länk]
Tack! Så denna kan man alltså blåsa i?

P
V Vikke80 skrev:
Tack! Så denna kan man alltså blåsa i?
njaä
i slangen från den tänkte jag mer på

electroluxaren skrev:
njaä
i slangen från den tänkte jag mer på
Haha ok ja det skrev du ju faktiskt innan :)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Uppdatering!
Skruvade loss topplocket och kollade igenom de kontakter jag såg. Allt såg bra ut vad jag kunde se. Allting var snustorrt därinne så misstänker inget vått på kretskortet.
Lossade slangen till tryckvakten/pressostaten (som var blå i min maskin, satt nere till höger om man står framför maskinen) och blåste i den. Det lät som det bubblade litegrann men inte jättemycket.
Kopplade in den igen och tryckte igång ett program. Och det fungerar!
Tack electroluxaren för alla tipsen!

• Gilla
Nudeln och 2 till
  • Laddar…
Kidnappar tråden lite: Vi har en tvättmaskin (IKEA Renlig, följande manual https://www.ikea.com/gb/en/manuals/renlig-integrated-washing-machine__AA-1609380-2.pdf) med samma pressostat. Maskinen tycks fungera då jag kan starta tvättprogram (typ 40 grader), men programmen fastnar efter dränering och visar felkod E20. Vad jag kan se tömmer maskinen vattnet fint men tycks inte begripa att trumman är torr, kan det vara pressostaten som kollapsat? Funderar på om det kan vara värt att byta den:
https://www.alsens.com/sv/articles/1.423.7459/electrolux-pressostat-tvatt-3792216040

Ping @electroluxaren som verkar ha koll 😊

Redigerat:
P
N Nudeln skrev:
Kidnappar tråden lite: Vi har en tvättmaskin (IKEA Renlig, följande manual [länk]) med samma pressostat. Maskinen tycks fungera då jag kan starta tvättprogram (typ 40 grader), men programmen fastnar efter dränering och visar felkod E20. Vad jag kan se tömmer maskinen vattnet fint men tycks inte begripa att trumman är torr, kan det vara pressostaten som kollapsat? Funderar på om det kan vara värt att byta den:
[länk]

Ping @electroluxaren som verkar ha koll 😊
ALLA elx tvättar de senaste 20 åren som visar dessa felkoder E20 E30 och som tömt har ingen haft pressostatfel utan alltid kretskortet,

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ALLA elx tvättar de senaste 20 åren som visar dessa felkoder E20 E30 och som tömt har ingen haft pressostatfel utan alltid kretskortet,
Ok. Skönt då att jag inte panikköpte en sån inatt. Fick maskinen till att köra ett program idag efter ha rengjort i förbindelsen mellan trumma och dräneringspump... igen. Återstår att se om det var en engångsföreteelse eller om den blev nöjd med detta.

Vill bara återkoppla att min maskin verkar vara fortsatt reko efter ha rensat alla rören.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.