P
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Det sämsta är känslan av att deras leverantörsunderentreprenörer (veckans längsta ord) förmodligen inte inte ens behöver bry sig om att göra noggrant jobb eftersom felgiganten har satt i system att täcka upp allt som går fel. Så i praktiken lär det då blir ganska fritt fram för dem att slarva.
Ja, du har fångat min känsla rätt bra. Om jag köper vitvaror från Elgiganten i framtiden ska jag inte köpa leverans och installation.

Installationen av både diskmaskinen och tvättmaskinen hade jag nog grejat själv. Diskmaskinen får el med en vanlig stockpropp och anslutningarna till vatten och avlopp sitter med slangklämmor eller liknande. Inga svåra rörjobb, alltså.
Tvättmaskinen är som jag skrev fast ansluten, men det hade gått bra att använda stickproppen som satt på dess anslutningssladd om det inte vore så att jag ville ha det närmaste eluttaget ledigt för annat. Det hade förstås gått att byta det mot ett dubbeluttag.

Främsta anledningen till att jag beställde leverans och installation är att det handlade om ganska tunga grejer som jag nog inte hade kunnat hantera så bra på egen hand.

När vi nyligen köpte en ny (inbyggnads)ugn så beställde jag endast leverans. Sen baxade jag den till köket och lyfte upp den till hålet i skåpet där den skulle sitta, med min frus hjälp. Om man planerar tunga lyft ordentligt och har rätt hjälpmedel går det att göra mer än man tror.

Ugnen köpte jag dock inte av Elgiganten.

• Gilla
Henrik Eriksson4305 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man planerar tunga lyft ordentligt och har rätt hjälpmedel går det att göra mer än man tror.
Jag baxade upp min nya spis 66 kg ensam uppför min 5 stegs betongtrappa, en riktig pirra är guld värd😄
En hopfällbar pirra med blå detaljer, använd för att flytta en 66 kg spis uppför en betongtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Jag håller med om det. Jag har en "oriktig" pirra, men den dög för ugnstransport (både bort med den gamla och in med den nya).

Det knepigaste var att få in och ut den gamla ugnen i bilen för transport till återvinningsanläggningen. Lyfta in i bilen var lite tungt, men gick bra eftersom bilen stod inomhus.

När jag lyfte ut ugnen ur bilen insåg jag lite försent att jag stod på en isbelagd yta (på återvinningscentralen) så jag vågade inte ta ett enda steg med ugnen i famnen. :-)
Improvisation var av nöden. 🙃

• Haha
Henrik Eriksson4305
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.