K Kane skrev:
Min Mieleslang är definitivit mindre böjbar än vad din avloppsslang ser ut att vara. Din ser mer ut som avloppsslang för handfat.
Min gamla slang ser ut såhär, rätt säker den inte är lika böjbar än nuvarande.
 
  • Gammal grå slang i en kartong, hålls av en person, visas för att demonstrera dess styvhet jämfört med en nyare slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Min gamla slang ser ut såhär, rätt säker den inte är lika böjbar än nuvarande.
det där ser ut att vara två slangar?
dvs den med gummi båda ändarna borde du kunna ersätta bälgslangen med
 
returen returen skrev:
det där ser ut att vara två slangar?
dvs den med gummi båda ändarna borde du kunna ersätta bälgslangen med
Okej... då begriper jag inte riktigt hur det hänger ihop. Dessa slangar blev över, klåparen gav dem till mig som om det vore skräp, jag tänkte bara att, ok, detta är nu förbrukat och oanvändbart, han har ersatt med nytt och detta behövs inte. Varför skulle han annars använt ny slang, och inte använt de som redan fanns? Så jag slängde dessa slangar. Kanske inte skulle gjort tänker jag nu i efterhand. Men detta är verkligen inte mitt område, kan inte sånt här, därför jag anlitade montör och inte gör det själv, och man litar ju på att de ska göra saker rätt. :(
 
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Okej... då begriper jag inte riktigt hur det hänger ihop. Dessa slangar blev över, klåparen gav dem till mig som om det vore skräp, jag tänkte bara att, ok, detta är nu förbrukat och oanvändbart, han har ersatt med nytt och detta behövs inte. Varför skulle han annars använt ny slang, och inte använt de som redan fanns? Så jag slängde dessa slangar. Kanske inte skulle gjort tänker jag nu i efterhand. Men detta är verkligen inte mitt område, kan inte sånt här, därför jag anlitade montör och inte gör det själv, och man litar ju på att de ska göra saker rätt. :(
bra frågor som jag skull vilja veta svaren på.
det enda jag skull kunna tänka mig är att totallängden skulle bli för kort
dessutom är jag ju nyfiken på hur originalslangen kunde bli skadad
 
returen returen skrev:
bra frågor som jag skull vilja veta svaren på.
det enda jag skull kunna tänka mig är att totallängden skulle bli för kort
dessutom är jag ju nyfiken på hur originalslangen kunde bli skadad
Ja, det kan ha vart att de skulle bli för kort, tror nog det. Men man hade gärna velat veta, jag försökte hänga med vad han gjorde men jävlar vad irriterad han var.

Skadan skedde såhär: Grejen är att det var trång utrymme från början, maskinen behövde flyttas, och jag förklarade att det krävdes försiktighet för det var klämrisk för avloppslangen bakom maskin.Det nästa jag ser honom göra är att bara ta tag och tippa fram hela maskinen helt utan att lyssna på det jag sa. Det som hände var att avloppslangen då klämdes i trångt utrymme när han drog fram den och då sprack den, vilket märktes direkt då det plötsligt började läcka ut vatten.
 
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Ja, det kan ha vart att de skulle bli för kort, tror nog det. Men man hade gärna velat veta, jag försökte hänga med vad han gjorde men jävlar vad irriterad han var.

Skadan skedde såhär: Grejen är att det var trång utrymme från början, maskinen behövde flyttas, och jag förklarade att det krävdes försiktighet för det var klämrisk för avloppslangen bakom maskin.Det nästa jag ser honom göra är att bara ta tag och tippa fram hela maskinen helt utan att lyssna på det jag sa. Det som hände var att avloppslangen då klämdes i trångt utrymme när han drog fram den och då sprack den, vilket märktes direkt då det plötsligt började läcka ut vatten.
AHA låter verkligen klantigt och stressat
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Jag har haft en installation på tvättmaskin från Elgiganten och haft strul.
En generell uppmaning från mig till alla som tänker köpa vitvaror av Elgiganten är att det är en bra firma med bra priser, men deras underentreprenörer som gör leverans och installation ska man undvika. Hämta hellre själv och kör hem, om du kan, och installera helst själv, om du kan. Anlita annars en duktig rörmokare/elektriker för installation.

Jag kan berätta mer om någon vill ha exempel.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En generell uppmaning från mig till alla som tänker köpa vitvaror av Elgiganten är att det är en bra firma med bra priser, men deras underentreprenörer som gör leverans och installation ska man undvika. Hämta hellre själv och kör hem, om du kan, och installera helst själv, om du kan. Anlita annars en duktig rörmokare/elektriker för installation.

Jag kan berätta mer om någon vill ha exempel.
Jag hör gärna exempel. Hoppas bara du har något med lyckligt slut så vi stackare som hamnat i felgigantens händer inte blir helt demoraliserade av denna tråd 😕
 
P
Diskmaskin.

Leverantörerna (två personer) monterar bort den gamla maskinen och bär in den nya. Drar slangar till rätt anslutningar och börjar koppla. Det är ganska trångt under diskbänken med ett antal rör som inte är standard under de flesta diskbänkar.

Jag märker att den ena leverantören bänder och böjer lite väl mycket på ett rör som är svårt att komma förbi och ber honom att vara försiktig (kvinnor är inte alls lika oförsiktiga som män). Jag får ett surt svar om att han minsann har jobbat med det här i fem år.

Nåväl diskmaskinen blir inkopplad och fastskruvad, med den lilla fadäsen att en av fastsättningsskruvarna går igen träpanelen som den skruvas in i. Den förra diskmaskinen var fastsatt med en fästskruv just där som satte lite mer snett för att inte gå igenom panelen. Jag orkade inte gnälla om det, utan rättade till det hjälpligt senare.

Ett par dagar senare upptäckte jag att en rörskarv på det rör som en av leverantörerna hade böjt undan hade börjat läcka. Det slutade med att jag anlitade en Riktig Rörmokare™ (som jag hade anlitat förr med mycket goda resultat) för att reparera läckaget. Elgiganten stod för den notan. (Jag skrev ju att det är en bra firma).

Tvättmaskin.

Leverantörerna lyckades antagligen tappa maskinen eller skrapa den mot någonting för när maskinen väl var installerad upptäckte jag en liten spricka på ovansidan som inte fanns där när jag hade inspekterat just den maskinen i butiken. Det var ett demoexemplar med nedsatt pris, vilket var varför jag inspekterade den noga i butiken.
Jag superlimmade sprickan så att ovansidan blev stadig.

När en av leverantörerna skulle koppla in el till maskinen (fast installation till en burk med strömbrytare på väggen bakom) upptäckte jag att han höll på att koppla fel. Jag minns inte om hans felaktiga koppling hade lett till kortslutning eller till strömlöshet för tvättmaskinen, eller någonting allvarligare.
Den här leverantören insåg dock att jag hade rätt och kopplade om.

När vi klagade på transportskadan hos Elgiganten protesterade de inte ett dugg, men vi kunde inte få maskinen utbytt eftersom den hade utgått ur sortimentet. Vi fick välja på att byta till en annan maskin eller få en hyfsad nedsättning av priset. Vi valde det senare eftersom den maskin vi kunde byta mot saknade finesser vi ville ha.
Vi fick alltså nedsatt pris pga att det var en demomaskin (som aldrig hade körts så vitt jag begriper utan bara stått i en butik för kunder att titta och klämma på) och dessutom nedsatt pris pga en kosmetiska transportskada. (Jag skrev ju att Elgiganten är en bra firma).

Jag pratade lite med kundtjänstpersonen i Elgigantenbutik om deras val av leverantörsunderentreprenörer och han medgav utan omsvep att de valde de billigaste. Det lönade sig trots att de kompenserade kunderna om det blev fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Henrik Eriksson4305 skrev:
Kollade efter ny slang, jäklar vad dyrt, hade jag inte förväntat mig. Den här var på 569 kr.

[länk]

Kommer definitivt felanmäla till elgiganten och kräva hit någon som vet vad den gör, göra om göra rätt. Stå för kostnad för att ersätta slangen till ny får de också göra, allt annat känns oacceptabelt.
eller
https://shop.electrolux.se/diskmask...ngar/klassisk-tomningsslang-2-5m/p/9029793370
kanske inte passar just din men
 
P pmd skrev:
En generell uppmaning från mig till alla som tänker köpa vitvaror av Elgiganten är att det är en bra firma med bra priser, men deras underentreprenörer som gör leverans och installation ska man undvika. Hämta hellre själv och kör hem, om du kan, och installera helst själv, om du kan. Anlita annars en duktig rörmokare/elektriker för installation.

Jag kan berätta mer om någon vill ha exempel.
en firma som säljer transportskadat som nytt?
bra priser på veckan lockvara vilken de aldrig har hemma?
provisionsbaserade säljare som bara säljer det dom tjänar mest på?
 
returen returen skrev:
eller
[länk]
kanske inte passar just din men
Tack, kollade runt själv och såg snabbt det fanns i lägre pris också :)
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Diskmaskin.

Leverantörerna (två personer) monterar bort den gamla maskinen och bär in den nya. Drar slangar till rätt anslutningar och börjar koppla. Det är ganska trångt under diskbänken med ett antal rör som inte är standard under de flesta diskbänkar.

Jag märker att den ena leverantören bänder och böjer lite väl mycket på ett rör som är svårt att komma förbi och ber honom att vara försiktig (kvinnor är inte alls lika oförsiktiga som män). Jag får ett surt svar om att han minsann har jobbat med det här i fem år.

Nåväl diskmaskinen blir inkopplad och fastskruvad, med den lilla fadäsen att en av fastsättningsskruvarna går igen träpanelen som den skruvas in i. Den förra diskmaskinen var fastsatt med en fästskruv just där som satte lite mer snett för att inte gå igenom panelen. Jag orkade inte gnälla om det, utan rättade till det hjälpligt senare.

Ett par dagar senare upptäckte jag att en rörskarv på det rör som en av leverantörerna hade böjt undan hade börjat läcka. Det slutade med att jag anlitade en Riktig Rörmokare™ (som jag hade anlitat förr med mycket goda resultat) för att reparera läckaget. Elgiganten stod för den notan. (Jag skrev ju att det är en bra firma).

Tvättmaskin.

Leverantörerna lyckades antagligen tappa maskinen eller skrapa den mot någonting för när maskinen väl var installerad upptäckte jag en liten spricka på ovansidan som inte fanns där när jag hade inspekterat just den maskinen i butiken. Det var ett demoexemplar med nedsatt pris, vilket var varför jag inspekterade den noga i butiken.
Jag superlimmade sprickan så att ovansidan blev stadig.

När en av leverantörerna skulle koppla in el till maskinen (fast installation till en burk med strömbrytare på väggen bakom) upptäckte jag att han höll på att koppla fel. Jag minns inte om hans felaktiga koppling hade lett till kortslutning eller till strömlöshet för tvättmaskinen, eller någonting allvarligare.
Den här leverantören insåg dock att jag hade rätt och kopplade om.

När vi klagade på transportskadan hos Elgiganten protesterade de inte ett dugg, men vi kunde inte få maskinen utbytt eftersom den hade utgått ur sortimentet. Vi fick välja på att byta till en annan maskin eller få en hyfsad nedsättning av priset. Vi valde det senare eftersom den maskin vi kunde byta mot saknade finesser vi ville ha.
Vi fick alltså nedsatt pris pga att det var en demomaskin (som aldrig hade körts så vitt jag begriper utan bara stått i en butik för kunder att titta och klämma på) och dessutom nedsatt pris pga en kosmetiska transportskada. (Jag skrev ju att Elgiganten är en bra firma).

Jag pratade lite med kundtjänstpersonen i Elgigantenbutik om deras val av leverantörsunderentreprenörer och han medgav utan omsvep att de valde de billigaste. Det lönade sig trots att de kompenserade kunderna om det blev fel.
Huh, lät inte kul! Men jo, det känns igen detta, för kundtjänsten har varit väldigt schysst och generös, inga problem där liksom. Men de som sen kommer och gör installationer blir man bara nervös av, de verkar var ett eget släkte av grillvantar (lite bottenskrap, eller purfärska från gymnasiet, första jobbet i branschen kanske, som också lär jobba under mer stressade förhållanden), och man känner att man måste vara med och stå för vanligt sunt förnuft, trots att jag personligen egentligen inte kan ett skit om installationer (lite poängen med att betala för det, att de ska kunna och inte jag). Det sämsta är känslan av att deras leverantörsunderentreprenörer (veckans längsta ord) förmodligen inte inte ens behöver bry sig om att göra noggrant jobb eftersom felgiganten har satt i system att täcka upp allt som går fel. Så i praktiken lär det då blir ganska fritt fram för dem att slarva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
en firma som säljer transportskadat som nytt?
Det gjorde den alltså inte i mitt fall.
returen returen skrev:
bra priser på veckan lockvara vilken de aldrig har hemma?
Inte i mina exempel, men det kan ju hända att den gör så ibland. Det ligger i så fall utanför min berättelse.
returen returen skrev:
provisionsbaserade säljare som bara säljer det dom tjänar mest på?
Ingen aning. Jag vet inte hur Elgigantens säljare betalas av sin arbetsgivare.

Nota bene att jag har relaterat mina upplevelser av Elgiganten. Både de bra och de dåliga. Jag kan inte ge något allmänt omdöme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.