Hej,

Jag har haft en installation på tvättmaskin från Elgiganten och haft strul. Jag kan ingenting om dessa grejer så lämnar det åt installatörer att fixa. Men maskinen var dåligt placerad så jag fick ta dit servicetekniker på nytt för att placera om. Men det var den värsta service jag råkat ut för, helt sönderstressad tekniker som drar sönder avloppslangen, blir arg, och gör sitt bästa för att helt frånsäga sig ansvar. Världens sämsta kommunikation och kundbemötande, men till slut får han dit en reservslang som han skarvar på. Det hör till saken att denna slang är betydligt kortare än den jag hade innan. Mitt förtroende för denna service kunde inte vara lägre, fick inte intrycket att han brydde sig om detaljer, det var ett riktigt hastjobb och kändes som han bara ville därifrån så fort han kunde. Men nu till min fråga:

Jag upplever att tvättmaskinen inte centrifugerar lika torrt som tidigare. Och jag undrar om det kan ha uppstått nytt krångel med slarvig installation av avloppsslangen. Det jag undrar är om det är viktigt att dessa slangar inte är för korta och om det måste läggas på rätt sätt för att utpumpning av vatten ska funka felfritt. Avloppsslangen går upp till en vägghängd spilltratt som sitter strax ovanför tvättmaskinen, så den biten bör inte vara problemet. Det jag undrar över är hur slangen bör läggas från maskin till spilltratten. Jag läser på ett ställe online: "Slangen mellan maskinen och avloppet ska inte vara böjd eller igensatt. Kontrollera slangen och avlägsna hinder eller räta ut den vid behov. Annars avlägsnas inte vattnet helt från trumman." Det är inte helt lätt att se i det trånga utrymmet men jag har ritat på bilden nedan hur slangen verkar ligga. Är detta fel? Kan det orsaka sämre centrifugering? Eller spelar det ingen roll hur slangen ligger? Tacksam för hjälp!

• Handritad skiss av avloppsslangens placering från en tvättmaskin. Slangen är böjd i en serpentinkurva och visas hur den ligger i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en grå avloppsslang i tafflig installation bakom tvättmaskin, med reflektioner från lysrörsbelysning.
    Skapa konto
  • Böjd grå avloppsslang bakom tvättmaskin i ett trångt utrymme med vita kakelväggar, monterad uppifrån i en vit spilltratt.
    Skapa konto
Den dragningen ser inte optimal ut. Vad står i maskinens manual? Det kan du med dig i diskussionen med firman.

K Kane skrev:
Den dragningen ser inte optimal ut. Vad står i maskinens manual? Det kan du med dig i diskussionen med firman.
Jag har inte sett något i manualen om just detta, hur slangen ska ligga. Kanske finns det en mer detaljerad manual som jag inte hittar just nu, vet ej. Tänker dock att det borde väl vara en standard för de flesta maskiner hur slang ska läggas korrekt. Eller?

Om det kommer ut vatten genom röret så borde inte dragningen ha någon avgörande betydelse? Men du kan ju testa att sträcka ut röret lite grann.

Ett möjligt problem är att maskinen inte står stadigt. När den centrifugerar mäts vibrationen och varvtalet justeras ner om maskinen rör sig för mycket.

H Henrik Eriksson4305 skrev:
Hej,

Jag har haft en installation på tvättmaskin från Elgiganten och haft strul. Jag kan ingenting om dessa grejer så lämnar det åt installatörer att fixa. Men maskinen var dåligt placerad så jag fick ta dit servicetekniker på nytt för att placera om. Men det var den värsta service jag råkat ut för, helt sönderstressad tekniker som drar sönder avloppslangen, blir arg, och gör sitt bästa för att helt frånsäga sig ansvar. Världens sämsta kommunikation och kundbemötande, men till slut får han dit en reservslang som han skarvar på. Det hör till saken att denna slang är betydligt kortare än den jag hade innan. Mitt förtroende för denna service kunde inte vara lägre, fick inte intrycket att han brydde sig om detaljer, det var ett riktigt hastjobb och kändes som han bara ville därifrån så fort han kunde. Men nu till min fråga:

Jag upplever att tvättmaskinen inte centrifugerar lika torrt som tidigare. Och jag undrar om det kan ha uppstått nytt krångel med slarvig installation av avloppsslangen. Det jag undrar är om det är viktigt att dessa slangar inte är för korta och om det måste läggas på rätt sätt för att utpumpning av vatten ska funka felfritt. Avloppsslangen går upp till en vägghängd spilltratt som sitter strax ovanför tvättmaskinen, så den biten bör inte vara problemet. Det jag undrar över är hur slangen bör läggas från maskin till spilltratten. Jag läser på ett ställe online: "Slangen mellan maskinen och avloppet ska inte vara böjd eller igensatt. Kontrollera slangen och avlägsna hinder eller räta ut den vid behov. Annars avlägsnas inte vattnet helt från trumman." Det är inte helt lätt att se i det trånga utrymmet men jag har ritat på bilden nedan hur slangen verkar ligga. Är detta fel? Kan det orsaka sämre centrifugering? Eller spelar det ingen roll hur slangen ligger? Tacksam för hjälp!
Man skarvar aldrig avloppslangar i "vecken"
den universiella slangen du fick är ab bälgtyp (utdragbar)
inga slangar fungera att ha skarpa böjar på
veckslangen till spilltratten är fel monterad skall ligga i en mjuk böj
troligtvis är det fel på baksidans bild
-skippa veckslangen
-sätt dit en originalslang
-lägg mjuka böjar
-fäst slangen i en båge mha rätt hållare till spilltratten
skjut installa tören och häng ut felfjanten

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag har inte sett något i manualen om just detta, hur slangen ska ligga. Kanske finns det en mer detaljerad manual som jag inte hittar just nu, vet ej. Tänker dock att det borde väl vara en standard för de flesta maskiner hur slang ska läggas korrekt. Eller?
med originalslang så hamnar den rätt med rätt radie
snäva radier ger lättare upphov till stopp

useless useless skrev:
Om det kommer ut vatten genom röret så borde inte dragningen ha någon avgörande betydelse? Men du kan ju testa att sträcka ut röret lite grann.

Ett möjligt problem är att maskinen inte står stadigt. När den centrifugerar mäts vibrationen och varvtalet justeras ner om maskinen rör sig för mycket.
Så maskinen kan automatiskt justera ned varvtal om den står ostadigt?? Jag har reagerat på att det låter mer skakigt än tidigare, och känns högre. Hur vet man om den inte står tillräckligt stadigt? Har känt på maskinen, tagit vattenpass, men tycker den känns ganska stabil. Men man kanske inte känner sånt för hand, eller? Ska det inte ingå i installationsservice att kolla benen och justera in efter maskinen har flyttats? Det var ju knappast något han brydde sig om.

returen returen skrev:
Man skarvar aldrig avloppslangar i "vecken"
den universiella slangen du fick är ab bälgtyp (utdragbar)
inga slangar fungera att ha skarpa böjar på
veckslangen till spilltratten är fel monterad skall ligga i en mjuk böj
troligtvis är det fel på baksidans bild
-skippa veckslangen
-sätt dit en originalslang
-lägg mjuka böjar
-fäst slangen i en båge mha rätt hållare till spilltratten
skjut installa tören och häng ut felfjanten
Så jag förstår rätt... Det bör vara en extra hållare för slangen att fästas i spilltratt, så att det blir rätt böj (tror det var så innan)? Plus att den slangen jag fick är skit eller? Och dessutom, om jag förstår rätt, så bör slangen inte skarvas utan man bör byta ut hela slangen till original? Det är ju klåparen från felgiganten som orsakat dessa problem nu, man ringer och de kommer och gör allt värre 😠

returen returen skrev:
med originalslang så hamnar den rätt med rätt radie
snäva radier ger lättare upphov till stopp
Ok, så originalslang kan alltså inte böjas så här snävt, med snäv radie? Den är gjord för att läggas i mjukare böjar? Till skillnad från den här jag fick nu

Ok, så originalslang kan alltså inte böjas så här snävt, med snäv radie? Den är gjord för att läggas i mjukare böjar? Till skillnad från den här jag fick nu
ja
det finns tom hållare för detta som brukar följa med nya maskiner

Så jag förstår rätt... Det bör vara en extra hållare för slangen att fästas i spilltratt, så att det blir rätt böj (tror det var så innan)? Plus att den slangen jag fick är skit eller? Och dessutom, om jag förstår rätt, så bör slangen inte skarvas utan man bör byta ut hela slangen till original? Det är ju klåparen från felgiganten som orsakat dessa problem nu, man ringer och de kommer och gör allt värre 😠
den slangen du fick är inte skit om man använder den rätt, vilket då är tveksamt här hos dig.
skarvar man dessa slangar gör man det ALLTID i gummiänden vilken då är avkapad från din ursprungliga slang, annars är risken för läckor oacceptabelt stor

Min Mieleslang är definitivit mindre böjbar än vad din avloppsslang ser ut att vara. Din ser mer ut som avloppsslang för handfat.

å maskinen kan automatiskt justera ned varvtal om den står ostadigt?? Jag har reagerat på att det låter mer skakigt än tidigare, och känns högre. Hur vet man om den inte står tillräckligt stadigt? Har känt på maskinen, tagit vattenpass, men tycker den känns ganska stabil. Men man kanske inte känner sånt för hand, eller? Ska det inte ingå i installationsservice att kolla benen och justera in efter maskinen har flyttats? Det var ju knappast något han brydde sig om.
nej maskinen justerar sig inte automatiskt den slår i från under balanskontrollen och når aldrig egentligt centrifugerings varv.
stadigheten är ett av de viktigaste momenten att få till under installation vilket kan vara svårt för vissa.
enklast är att se till att den står någorlunda i våg och sen lyfta den i framkant för att känna och höra om båda framfötterna lämnar resp landar på golvet samtidigt

returen returen skrev:
den slangen du fick är inte skit om man använder den rätt, vilket då är tveksamt här hos dig.
skarvar man dessa slangar gör man det ALLTID i gummiänden vilken då är avkapad från din ursprungliga slang, annars är risken för läckor oacceptabelt stor
Jag har sparat den gamla hållaren, så den finns i alla fall kvar. 👍

Önskar jag kunde fota, men vill inte dra fram maskinen, lämnar allt sånt åt ansvarig installatör. Men den lär ju ha skarvats felaktigt i "vecket". Minns hur han använde nån slags griptång för att töja upp änden på min slang för att kunna skarva på. Bra att få reda på att även detta är fel, ännu ett argument för varför detta ska göras om och rätt!

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen returen skrev:
nej maskinen justerar sig inte automatiskt den slår i från under balanskontrollen och når aldrig egentligt centrifugerings varv.
stadigheten är ett av de viktigaste momenten att få till under installation vilket kan vara svårt för vissa.
enklast är att se till att den står någorlunda i våg och sen lyfta den i framkant för att känna och höra om båda framfötterna lämnar resp landar på golvet samtidigt
Ah, ok. Jag dubbelkollade nu i avtalet från Elgitanten, läser: "Montören säkerställer även att produkten står balanserad i våg." Om man drar ut och flyttar på maskinen så behöver man ju justera in maskinen på nytt, vilket inte gjorts. Jag frågade om de inte skulle justera in på nytt, men det brydde han sig inte i, ingen kontroll, han ville bara dra så fort han kunde. 👎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.