Hej,

Min tvättmaskin har under några veckor låtit väldigt konstigt. Den senaste veckan har ljudet eskalerat, det har låtit som att lösa stenar smäller runt i trumman när man tvättar.

Ikväll när jag var i badrummet och hade tvättmaskinen igång märkte jag att den började låta ännu mer än vanligt, sedan började det komma vit rök från den. Det luktade bränt och brandvarnaren gick igång.
Gissar att röken kom från botten av maskinen, men kan inte säga säkert.

Jag stängde av maskinen så fort jag kunde, drog ut sladden bakom och kopplade ur säkringen i elskåpet till både tvättmaskinen och torktumlaren.

Har vädrat så gott det går i lägenheten och nu känner man bara en ytterst distinkt doft av rök i badrummet.

Nästa steg blir att kontakta tillverkaren, i detta fallet Whirlpool.

Jag har aldrig varit med om något liknande och har därför en del frågor.

För ett halvår sedan bytte Whirlpool en komponent i maskinen, värmeelementet. Kan det vara det som ställde till det nu?

Jag har ju dragit ut alla kontakter och säkringar till maskinen, kan jag nu vistas i badrummet utan att det är någon fara? Tänker på stötar? Det borde väl vara lugnt att duscha?

Tvättmaskinen är frontmatad och endast 2,5 år gammal.

Får hoppas detta går på garantin eller att försäkringsbolaget täcker det.
Som tur är hann jag stoppa det innan en brand bröt ut.

Tacksam för svar. Är väldigt rådvill just nu.

A
den verkar vara körd.
oljudet tyder på mekaniskt fel, stenljudet tyder på trumlager.
om inte elementet står rakt upp och går i trumman så är det nog inte detta.
var det verkligen 5 års garanti på denna?
iofs har du 3 års reklamationsrätt

har du tagit bort säkringarna och stängt av vattnet skall ingenting kunna hända.

Tack för svar:

Jo min tanke är att den är körd också. Hade jag inte stängt av den, tror jag den hade börjat brinna.

Det är fem års garanti på den, så det borde gå att få en ny.
Är rädd att teknikern kommer vilja testköra den, tror den kommer börja ryka igen då.

A
han lär bara dra runt trumman för hand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.