7 814 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Tvättmasinen sköljer dåligt
Vi har två st nyare tvättmasiner av märket LG. Båda 7 kg maskiner. En används till jobbkläder o den andra för civila kläder. Det vi märker är att tvätten inte blir ursköljd ordentligt. På svart syns det tydligt. Blir nåt ludd kvar. Verkar nästan som gullfiber. Bytt från pulver till flytande (Neutral). Doserar sparsamt. Använder inte sköljmedel. Har alltid extra sköljning på. Gjort ren filtret i botten o tömmt ur allt vatten. Även tagit bort lilla plastsilen på ingående vatten. Har ju kommunalt så det ska inte va så skitigt. Vattentryck ligger på 5 kg. Så nu undrar jag vad man kan göra åt eländet. Måste man köpa en tummlare för att bli av med detta? Har börjat klia på kroppen me, så får väl nån allergi av skiten. Misstänker att restar av medel finns kvar. Om nån vet nåt så är vi mycket tacksamma för tips. LG=Skit eller är alla märken likadana???
Mvh Thomas
Mvh Thomas
Hur gamla är maskinerna ?
Vilket temperatur tvättar ni mest med ?
Har ni upplevt problemet från början eller har det kommit med tiden ?
Vilket tvättmedel använder ni ?
Normalt skall man aldrig ta bort plastsilen, den är till för att ta bort större partiklar och förhindrar att magnetventilen blir igensatt eller inte stänger sig ordentligt. Om man har problem med att silen blir igensatt så får man antingen rensa den ofta eller sätta ett större grovfilter före som tar föroreningarna.
Vad är anledningen till att ni inte använder sköljmedel ? Testade själv ett tag utan men kläderna blev obekväma tyckte jag.
Vilket temperatur tvättar ni mest med ?
Har ni upplevt problemet från början eller har det kommit med tiden ?
Vilket tvättmedel använder ni ?
Normalt skall man aldrig ta bort plastsilen, den är till för att ta bort större partiklar och förhindrar att magnetventilen blir igensatt eller inte stänger sig ordentligt. Om man har problem med att silen blir igensatt så får man antingen rensa den ofta eller sätta ett större grovfilter före som tar föroreningarna.
Vad är anledningen till att ni inte använder sköljmedel ? Testade själv ett tag utan men kläderna blev obekväma tyckte jag.
Maskinerna är ca 4 år gamla. Hade en mindre maskin innan dessa 2 som vi körde allt möjigt i utan några problem. Grusiga barnkläder, barnskor mm. Dessa är väl ekonomiska maskiner som sparar på vattnet. Själv tycker jag det är viktigast att det blir rent. Kommunvatten ska väl inte innehålla nåt stort skräp. Detta dricker man ju!? Kollade silarna när de togs bort och de var rena. Ang sköljmedlet tror vi att ju mindre kemikalier i vattnet desto bättre bör det ju vara. Kläderna är ju bara stela i början. Tvättmedlet är av märket "Neutral" utan seolit och parfym och som har fått bra kritik. Vi tvättar mest i 60 grader.
Det där med ekonomiska och mer miljövänliga maskiner verkar ibland skapa problem istället. Det verkar ha blivit lite av en tävling och maskinerna använder mindre och mindre vatten till en tvätt - har tidigare läst artiklar att man fått hälla i extra vatten vid sköljningar för att det skall bli rent, så skall det ju inte vara.
Många rekommenderar att man då och då kör en 95 graders tvätt utan kläder men med tvättmedel och rensa upp maskinen, likadant bör man köra en 95 graders med 30-40 gram citronsyra då och då om man har kalkhaltigt vatten.
Det kan även vara tvättmedlet som är boven i dramat, jag hade nog provat med Ariel eller Via, samt testat med både flytade och pulvertvättmedel.
Många rekommenderar att man då och då kör en 95 graders tvätt utan kläder men med tvättmedel och rensa upp maskinen, likadant bör man köra en 95 graders med 30-40 gram citronsyra då och då om man har kalkhaltigt vatten.
Det kan även vara tvättmedlet som är boven i dramat, jag hade nog provat med Ariel eller Via, samt testat med både flytade och pulvertvättmedel.
Klicka här för att svara