Claes Sörmland
Dr Benz Dr Benz skrev:
Nä det kanske inte är ett problem i detta fallet. Många gånger hamnar det bara i hängrännorna så får man plocka det där.
Tanken är väl att tvätta av det nu i mars eller nåt och försöka ge sig på att måla till sommaren.
Jag har erfarenhet av att Klorinbehandla eternitfasad (gamla Sidiplattor från 50-talet).

De var helt överväxta av röd lav och grannskapet trodde att det var den gamla falurödfärgen som hade trängt igenom plattorna. Men så var det ju inte.

Jag var tvungen att göra två Klorinbehandlingar med handhållen 3L pumpspruta. Första vevan tog jag väl 80-90% av laven. Den röda färgen försvann på ett par timmar. Efter ett par tre veckor tog jag en omgång till och resterande lav försvann. Det tog nog större delen av försommaren innan lavskeletten hade ramlat av genom solens verkan.

Detta var kring 2005/2006. Sedan dess har jag gjort om behandlingen en gång när den röda tonen från lav har kommit tillbaka på plattorna och har också testat att behandla plattorna med lagdödarmedel (Nilfisk Roof Cleaner köpte jag för det var billigast med frakt men det är samma katjoniska lipider i alla produkter som dödar påväxten). Klorin ger en bättre långtidseffekt är min känsla. Jag har också testat att behandla med lut/målartvätt och det är inte alls effektivt.

Redigerat:
  • Gilla
Jenny Brahnebeck och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.