Vi har nya filterbollar för säsongen. Förra uppsättningen fick bara ligga kvar i filtret över vintern, men jag funderar nu de nya ska pysslas om bättre?

Är det värt mödan att ta ur filterbollarna och tvätta dem? Det kom med tvättpåsar med bollarna. Innebär det att de kan tvättas i maskin? Vilken program då, skontvätt? Ska man ha någon sorts tvättmedel?

Jag har egen brunn så jag brukar behöva köra dom en omgång efter vi fyllt polen på våren och kloret kommit igång. Sen tvättar jag dom när poolen är stängd på hösten.
Brukar köra en centrifugering först när de är blöta och sedan 40program med vanligt tvättmedel.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Hur ser bollarna ut? Vad har du haft för "medel" i vattnet?

Jag använder filterbollar i den ovanmark-pool som vi har i sommarstugan, den fylls med sjövatten och sen använder vi biltemas "klorfri" poolvård, dvs en påse med nått pulver som man ska hälla i 1 gång/vecka.
Denna står uppe 5-6veckor över sommarlovet...

När jag tömmer poolen i slutet av sommaren så finns det inte på världskartan att återanvända bollarna, ens efter tvätt. Det är nån grå/svart helt vidrig sörja runt dem. Bara raka vägen ner i soppåsen. Då en uppsättning nya bollar endast kostar runt 200:- så har jag aldrig funderat på att göra på annat sätt.

Måhända får man inte denna effekt om man använder kommunalt vatten och klor?

K Kasken skrev:
Hur ser bollarna ut? Vad har du haft för "medel" i vattnet?

Jag använder filterbollar i den ovanmark-pool som vi har i sommarstugan, den fylls med sjövatten och sen använder vi biltemas "klorfri" poolvård, dvs en påse med nått pulver som man ska hälla i 1 gång/vecka.
Denna står uppe 5-6veckor över sommarlovet...

När jag tömmer poolen i slutet av sommaren så finns det inte på världskartan att återanvända bollarna, ens efter tvätt. Det är nån grå/svart helt vidrig sörja runt dem. Bara raka vägen ner i soppåsen. Då en uppsättning nya bollar endast kostar runt 200:- så har jag aldrig funderat på att göra på annat sätt.

Måhända får man inte denna effekt om man använder kommunalt vatten och klor?
En uppsättning bollar går på 1000 kr. Har klorad pool på 40+ kubikmeter. (Mest regnvatten, men lite kommunalt måste ibland pytsas i.)

jarlh jarlh skrev:
En uppsättning bollar går på 1000 kr. Har klorad pool på 40+ kubikmeter. (Mest regnvatten, men lite kommunalt måste ibland pytsas i.)
Då jämför vi äpplen med päron, min pool är på 3,5 kbm.
Förpackningen med 500gram bollar kostar runt 200:- på biltema eller Jula o då får jag inte ens plats med alla i filterbehållaren, så 2 såna förpackningar räcker till 3 omgångar/somrar.

Även om dina bollar ser o känns fina ut efter en säsong så skulle jag nog i alla fall satsa på att tvätta/byta dem. De är ju till för att fånga upp och filtrera, det smuts de fångar upp sitter ju sen fast i bollarna.

Bollarna tvättas med fördel innan de används, den senaste omgången glömde jag det och jag har små fibrer fulla badtunnan. Så här såg mina ut efter ett knappt halvår:
En skål med tvättade, ljusbruna bollar bredvid ett par träningsskor på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De såg nästan nya ut efter en tvätt i tre tvättpåsar på 40 grader med enbart tvättmedel.

De ligger nu och väntar på att få användas efter de bollar jag har igång nu, byte lär bli till våren.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.